Framridning av unghästar

S

Sickan

Hur länge och hur rider ni fram era unghästar inför tävling. Nu menar jag typ 4-5 åring som går sina första klasser?

Jag tycker det är jättesvårt. Bensinen tar tvärslut rätt vad det är.

Sv: Framridning av unghästar

När jag var ute och tävlade unghäst brukade jag värma upp 30-40 minuter, var lagom för att jogga igång kroppen och känna efter hur allt kändes för dagen.
Testa att åka iväg till ett ridhus eller paddock i närheten och "rid fram" och känn hur lång tid det tar innan energin tar slut :) Helst bör det ju inte vara ett ställe som de är alltför vana vid utan som gör att de sträcker upp sig lite extra och det är en del att ta in.
Testa annars med någon mindre klubbtävling eller liknande först och se vad som händer. Blir hästen alltför trött direkt så är det ju ändå inte lika stor press från en själv att prestera ;)
Annars brukar en klass räcka också ypperligt för den yngre orutinerade hästen vilket gör att dagen är över snabbt för en trött häst...

Jo, vår 4-åring har varit på en del olika ställen men aldrig på en framridning och det tog tydligen hårt. Ändå red vi inte fram länge 20 minuter ca kanske, men att ha 10 andra nervösa 4-åringar runt sig i olika gångarter blev bara för mycket. Hon var jättefin på framridningen, in på banan, kanon, fin halva travprogammet sedan var det tvärstopp.:o Det är precis som om de knäpper av hela systemet och man når inte fram med en enda hjälp. Det känns lite pinsamt när hästen står där den står och ingenting händer vad man än gör.

Är det fler som råkat ut för liknande?

Jag rider ingen ung häst, men jag skulle gått lite med honm eller henne tillbörjan med. Sen sitta upp, ta GOD tid på dig när du saldar sådant!

/ Elly :)

min 4 åring blir aldrig trött på en tävling dvs med att sluta gå framåt pga att han inte orkar..
men däremot blir tittig = hålla emot bjudning.
men han har aldrig tvärdött med energi. Det kanske helt enkelt är din häst sätt att titta av sig på omgivningen...tillslsut blir det motorstopp bara.

Jag brukar inte tänka så mycket på det faktiskt.. utan värmer upp som vanligt, som jag gör innan ett vanligt ridpass. Med min nuvarande 4åring tar det ca 15min innan vi är "på toppen" av träningen. Så efter ca 15min uppvärmning är det dags att gå in på banan för våran del.

Min ena unghäst gick sin första klass nu i våras vid 5-års ålder. Hon brukar normalt vara pigg och framåt men det tog några starter innan hon bibehöll bjudningen även inne på banan. Jag rider fortfarande fram kort tid, sitter på henne allt som allt innan startsignal ca 30 min och då består det mesta av skritt och jag kollar bara av med endel övergångar så att hon är med på noterna. Trots kort och relativ kravlös framridning så dog hon fullständigt på banan. Det var hennes sätt att visa sin spändhet och också givetvis att hon blev trött. Det tar mycket på dem att vara ute i nya miljöer, med många hästar och mycket att titta på. I börjar red jag endast en klass per dag och när jag sedan började rida två klasser per dag så var hon väldigt trött i andra. Nu några starter senare så har den där "segheten" släppt helt, förmodligen för att hon är mer bekväm inför uppgiften och har vant sig vid att bli ensam innanför dressyrstaketen. ÄNTLIGEN kan jag börja stämma av och göra halvhalter utan att det blir tvärstopp! Förut fick jag verkligen rida mig blå! :crazy:

Så jag tror att ger du bara din häst ett par starter så kommer det släppa om den fungerar och orkar mer hemma. Jag red full fart framåt de första starterna för att hon verkligen skulle förstå att det var bjudning vi sökte, och det verkar ha hjälpt. När klasser gick inne i ridhus var det värre då hon fick klastrofobi och gnäggade tusen ggr. men även det fungerar bra nu.

Jag skulle försöka rida fram en kort stund innan, bara så att hästen är varm och gått i samtliga gångarter, skritta mycket så att den får ro att titta sig omkring. Antar att du rider ganska små klasser iom hästens unga ålder och då är det ju inga direkta rörelser som behöver slipas innan så många snabba övergångar är ju egentligen det som kan vara bra att göra på framridningen.

Jag vet hur jobbigt det är, men det ger sig med mer rutin, det är bara att träna mera i olika miljöer och rida allt var man har inne på programmet. Själv har vi travat igenom halva galopp-programmet en gång då min vanligtvis känsliga häst plötsligt blev skänkeldöv, så du är långt ifrån ensam! :laugh:

Lycka Till!

jag glömde svara på hur länge jag ridit. jag brukar tänka att det ska ta 30 min och då är det framridning och start inräknad i den tiden. Ingen idé att rida längre för det ger ändå inte så mkt. Vill du ha längre tid så kan du nöja dig med att bara leda omkring hästen en stund innan/efter.

Nej, rent fysiskt är det väl inte så att hon inte orkar mer. Men något stjäl energin och det är väl hela situationen med alla intryck.

En sådan häst hade jag om möjligt skrittat fram vid hand och sedan bara ridit fram runt en kvart. Du rider ju inga avancerade program på en så pass ung häst så se till att han/hon är ordentligt framskrittad och när du sedan sitter upp så joggar du lite, gör några övergångar och halter samt någon fattning åt varje håll. Mer behövs oftast inte. Själva programmet i sig är ju inte särskilt fyskrävande utan det är alla intryck som tar på krafterna. Försök att inte vara på tävlingsplatsen alltför långt innan då hästen kan bli trött bara av att se sig omkring. En timme till framskrittning/framridning och att göra i ordning hästen borde räcka om du har medhjälpare.

Mvh JV

Ja, det är väl så att det kommer med rutinen. Jag har hört om någon som åkte till tävlingsplatser och red en stund på framridningen och sedan åkte hem igen utan att vara inne på banan. Om de betalt eller hade fräckheten att bara rida där vet jag inte, men har man tid och pengar så varför inte.

Men det där med att leda fram henne och hitta en lite avskiljd plats är ett bra tips.

Tvärstopp har det aldrig blivit på min, men jag har oxå varit väldigt noga med att träna bort sådana tendenser i all hantering sedan hästen kom som 2.5-åring. Det har dock hänt på andra unghästar som jag inte varit lika involverad i. Men jag tycker faktiskt det handlar om ren olydnad/dålig förberedelse. För är situationen så överväldigande att hästen inte ens kan ta in hjälpen som borde varit den första att befästa (framåt), ja då kom man lite fel på det tycker jag. Men det är ju lätt att rätta till :)

Jag har fortfarande bara ridit 1 klass med min nu 6-åriga övervuxna och väldigt sena "ponny". Siktar på att sitta upp 20 min innan start, blir det kortare om tid oroar jag mig inte det minsta. Då är han väl framskrittad vid hand innan dess. För honom är det viktigt att i lugn o ro kunna titta runt, blir det för mycket i huvudet så slår det slint helt och jag är glad att jag sitter kvar (jag har visserligen kass balans ;)) och försöker självklart undvika detta då det både stör och skrämmer andra ekipage. Så vi behöver mest tid till att titta runt i rep och stå stilla och kika på andra, då hittar han tillbaka till sig själv och är bara lite lagom taggad o riktigt trevlig att rida fram.

På banan har det varit jätteviktigt för mig att våga "låta bli" att rida där inne, hemma "åker" jag mest häst för jag vill ha en självgående häst. När han kom in och var spänd (för honom resulterar det i att han står emot och tappar bjudning) och jag började "klämma" fram honom gav det ju såklart total motsats. När jag vågade bara sitta och lita på att han faktiskt fungerade för samma hjälper även om det var viss fördröjning så släppte det mycket mer :)

Jag är ju dessutom en sådan extrem sporrmotståndare och rider självklart utan så jag kan inte "bära" runt hästen med sporrarna heller.

Jag tycker inte alls att det är fräckt att åka till en tävlingsplats och bara rida fram. Det borde man kunna göra på sin hemmaklubb. Måste vara ganska bra för att prova hur mycket hästen orkar med i tävlingsmiljö.
Vår unghäst har vi tagit ut flera gånger och hoppat låga klasser clearround för att hon skall vänja sig vid tävlingsmiljö. Tror att vi kommer att få nytta av det när det är dags för dressyrstarter. Ofta tycker de ju att det är otäckt med andra hästar som "susar" omkring dem på en framridning.

Jag har funderat på det där med att bara åka dit och rida fram... Man får väl inte vistas på tävlingsplatsen utan nummerlappen, så jag antar att man måste anmäla sig?
Frågan är om jag kan med att stryka mig när jag väl är där. Det känns lite retligt:P

Jo, givetvis ska hästen förstå och lyda framåtdrivande hjälper men man vet inte vad som rör sig i huvudet när de ställs inför nya situationer. Jag kunde inte uppfatta det som olydnad utan mer som att det kopplade inte i hennes hjärna. När hon kom ut från banan ställde hon sig och vilade bakbenet och släppte en lång suck som om hon sa puh matte detta var jobbigt!
Jag tycker ändå att vi gjort mycket med henne. Åkt till olika ridhus, varit på löshoppningskurs där man fick sova över, i skogen o s v. Men just på tävling. Jag undrar om inte hästarna kan ta in den lite nervösa och spända stämningen som finns på en tävlingsplats och det liksom "äter" energi.

Självklart är det så. Men som ponnyryttare så får man ha sina knep för att inte hamna i läget att "bensinen tar slut" och allt slutar fungera. Halvblod går ju, iaf vad jag tyckt mig se det lilla jag sett unghästar, oftast 100 mil till innan de tar slut. En ponny springer så gott som aldrig ihjäl sig :angel:

Och åtm på min, som har väldigt lätt att hamna i "stopp"-läge när han blir trött tycker jag just en väldigt lydnad (och grymt mycket mer konditionsträning än vad många andra verkar praktisera) hjälpt oss helt över den gränsen. Samt att man såklart själv känner av när det är läge att flytta gränsen framåt och när det är läge att avsluta tidigare så man inte hamnar där.

Jag mena mer generellt alltså, undantag finns ju alltid :angel: Har sett alldels för många onödiga totala bensinstopp på ponny för att våga chansa på halvtränad och halvlydig ungponny :p

Jag har funderat på det där med att bara åka dit och rida fram... Man får väl inte vistas på tävlingsplatsen utan nummerlappen, så jag antar att man måste anmäla sig?
Frågan är om jag kan med att stryka mig när jag väl är där. Det känns lite retligt:P

Ja, och icke att förglömma är ju att man inte ens får last ur förrän man har varit och anmält sig samt visat vacc.intyg. Så att bara åka dit och rida och inte ens visa upp ett vacc. kommer inte bli populärt.

Ja, och icke att förglömma är ju att man inte ens får last ur förrän man har varit och anmält sig samt visat vacc.intyg. Så att bara åka dit och rida och inte ens visa upp ett vacc. kommer inte bli populärt.

Precis. Dessutom är framridningen anpassad för de startande. Är det lite ont om plats och någon kommer med en unghäst som inte ens är startande så tror jag inte det är så populärt.

Vi åkte/åker på träningstävlingar där man kan anpassa det efter hästen mera. De första gångerna ledde man mest runt hästen och red runt en liten liten stund innan start, red programmet lite som det passade och pratade bla med hästen under ritt. Allt för att bara ge en avslappnad och positiv syn på att "tävla". Medan nu så är det mer riktig framridning, ordentligt programridning osv för att träna så tävlingslikt som möjligt.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Tora
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30