Sv: Framridning av unghästar
Tvärstopp har det aldrig blivit på min, men jag har oxå varit
väldigt noga med att träna bort sådana tendenser i all hantering sedan hästen kom som 2.5-åring. Det har dock hänt på andra unghästar som jag inte varit lika involverad i. Men jag tycker faktiskt det handlar om ren olydnad/dålig förberedelse. För är situationen så överväldigande att hästen inte ens kan ta in hjälpen som borde varit den första att befästa (framåt), ja då kom man lite fel på det tycker jag. Men det är ju lätt att rätta till
Jag har fortfarande bara ridit 1 klass med min nu 6-åriga övervuxna och väldigt sena "ponny". Siktar på att sitta upp 20 min innan start, blir det kortare om tid oroar jag mig inte det minsta. Då är han väl framskrittad vid hand innan dess. För honom är det viktigt att i lugn o ro kunna titta runt, blir det för mycket i huvudet så slår det slint helt och jag är glad att jag sitter kvar (jag har visserligen kass balans
) och försöker självklart undvika detta då det både stör och skrämmer andra ekipage. Så vi behöver mest tid till att titta runt i rep och stå stilla och kika på andra, då hittar han tillbaka till sig själv och är bara lite lagom taggad o riktigt trevlig att rida fram.
På banan har det varit jätteviktigt för mig att våga "låta bli" att rida där inne, hemma "åker" jag mest häst för jag vill ha en självgående häst. När han kom in och var spänd (för honom resulterar det i att han står emot och tappar bjudning) och jag började "klämma" fram honom gav det ju såklart total motsats. När jag vågade bara sitta och lita på att han faktiskt fungerade för samma hjälper även om det var viss fördröjning så släppte det mycket mer
Jag är ju dessutom en sådan extrem sporrmotståndare och rider självklart utan så jag kan inte "bära" runt hästen med sporrarna heller.