Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

S

Sliver

Ja hur skulle ni göra om det iderligen kom ett sto från en annan gård och lurar ut din hingst ur hagen?

Det dilemma har jag. Det kommer ett shettis sto hit och naturligtvis kan min shettis hingst inte hålla sig bakom stängsel. Spelar ingen roll hur starkt aggregat du har så blundar han för detta och spränger sig igenom och tar den smällen han får. Detta har nu pågått i över ett år. Vi flyttade hit förra sommaren till denna gård. Vi bodde tidigare på ett annat ställe här i byn. Iaf så kommer detta sto och lurar ut min hingst ofta. Nu har det varit långt mellanrum sen förra gången tack och lov. Men det beror nog på att stoet hade fått fång så hon hade nog rätt ont i hovarna å då vill hon nog inte springa så mkt.

Jag har haft ganska bra övversende med detta. Men igår då svor jag faktiskt över att hon var här igen då ägarens dotter knackade på dörren.

Min hingst går aldrig ut ur hagen annars även om det inte finns ström på. Utan det är bara när hon kommer hit. Kan ju tänka mig vilket jäkla liv det skulle bli om min hingst stack till henne. Då skulle jag säkert blivit polisanmäld vid det här laget flera gånger om. Ägaren har ett jäkla humör, men då hon kommer hit för att hämta stoet (om hon inte skickar de stackars barnen) då är hon så len minsann. :smirk:

Vad skulle ni ha gjort?

Jag känner att nästa gång så tänker jag ställa henne mot väggen, för vad händer den dagen jag inte är hemma och stoet kommer.... Det värsta av allt är att mina andra hästar som är vallacker, ett halvblod och en bruksnordis blir så oroliga då shettisen lämnar dom så de vill gärna bryta sig ut oxå, men tack och lov så respekterar de stängslet och stannar innanför. Det är fan inte roligt att jaga stora hästar som tycker att det är skit ballt att få springa lösa hur dom vill och mardrömmen är ju vägen med timmerbilarna som går.
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Kräv att ägaren bygger ett rejält trästaket åt dig!
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Skicka in stoet i hagen till hingsten så kan ägaren hämta henne där när hon kommer. Det har funkat förr vet jag,,,,,,,,,,,,, :devil:
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Ride on skrev:
Skicka in stoet i hagen till hingsten så kan ägaren hämta henne där när hon kommer. Det har funkat förr vet jag,,,,,,,,,,,,, :devil:

Hm, det är bara det att ägaren bryr sig inte om ifall stoet blir betäckt. Det gör inget tycker hon. Men troligtvis är detta stoet sterilt då hon tidigare har gått med hingstar utan resultat.Det var innan hon hamnade hos denna nuvarande ägare.
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Sliver skrev:
Hm, det är bara det att ägaren bryr sig inte om ifall stoet blir betäckt. Det gör inget tycker hon. Men troligtvis är detta stoet sterilt då hon tidigare har gått med hingstar utan resultat.Det var innan hon hamnade hos denna nuvarande ägare.
Göm hästskrället för henne hos nån en vecka så kanske hon blir lite mera orolig, får hon sedan hämta henne i nån grannkommun några mil bort så kanske hon vaknar. :devil:
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Tyvärr så är det inte så mycket du kan göra annat än att bygga en bättre hage. Som hingstägare är du skyldig att ha en hage så din hingst inte kan komma ut, oavsett om det står ett sto utanför.
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Jo men som stoägare så måste det ju vara deras ansvar att se till att deras sto inte rymmer hemifrån och till min gård. Det ligger ju iaf en del åkermark mellan våra gårdar. Jag vill inte ha en häst överhuvudtaget på min mark som inte är mina, å allra helst inte ett ovaccinerat sto.

Då stoet brukar vara väck härifrån så slänger jag ut min hingst på en gång och han står och ropar lite men sticker inte ut ur stänglset, utan det är bara då hon står och viftar med rumpan framför honom som han inte klarar av. På vinter kommer hon aldrig eftersom det är för mkt snö då och hon tar sig inte över hit då, för hon springer inte vägen. Det är lite svårare att bygga ett stängsel på sommaren eftersom jag har bete på grannens mark och där kan jag inte göra ett permanent stängsel utan det är ett som måste plockas ner varje gång.
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Ja tanken är lockande men jag antar att jag är nog för snäll.

Hon annonserade ut denna pålle i vintras, men ingen ville nog köpa henne så hon har henne fortfarande kvar. Jag tycker att de har lite dålig hästhållning då dom jagar detta lilla sto med piskor och grejor då hon inte gör som dom vill. De använder inte shettisen till ngt alls. De skulle rida på henne men hon slänger bara av barnen. Stoet bestämmer över barnen och ägaren. Hon sparkar åt dem och grejar. Hade det inte varit för att jag hade en hingst skulle jag köpt ut henne...
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Om en olycka händer kan de bli ansvariga för att deras häst är dåligt inhägnad, men det är betydligt hårdare krav på dig som hingstägare än vad det är på dem som stoägare. Du är enligt lag skyldig att ha sånt stängsel att din hingst inte kan komma ut, det ses som mycket allvarligare att din shettis är på rymmen än nån av de stora just pga att han är hingst. :crazy:
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Håller med dig att det är en oerhörd dålig stil av stoägaren. I ett sådant här fall tycker jag att det inte skulle spela ngn roll huruvida man har en hingst eller sto, kan man inte hålla hästen inom staketet så skulle man ingen ha. Och nu pratar jag inte om enstaka ggr, utan de hästägare som inte bryr sig att hästen satt i system att rymma. Och dessutom stör andra i sina förehavande.

Har du ingen granne emellan er som du kan peppa till att beklaga sig, för förstörd trädgård eller dylikt.
 
Sv: Främmande sto lurar ut hingst. (långt)

Näe det är sant, det spelar egentligen ingen roll om det är en hingst,sto eller valack bara det att skulle mina hästar hålla på att rymma sådär så hade den fått stå i vinterhagen sommar som vinter där den inte kan ta sig ut. Vill inte ha lösspringande hästar på byn inte. Dels pga att jag är fruktansvärt rädd om dom och det skulle inte vara roligt om någon skulle bli skadad pga dom.

En granne finns det emellan men då hon rymmer så springer hon alltid nedanför tomten på åkern så en södertrampad trädgård får han ju tyvärr inte. Däremot har han (grannen) påpekat för denna dam att han tycker inte att det är roligt att ha lösa hästar då han är rädd att barnbarnen skulle komma emellan och det kan jag förstå. Nu sker ju alltid kontakten med hennes hästar och mina hästar hemma på min gård *grrr*

Vad skulle hända om stoet skulle skada min hingst här på min gård? Får jag inget för det då min hingst smiter ut ur stängslet? Men han befinner sig ju fortfarande på min gård och den andra hästen hör ju inte alls hit. Fan jag känner att jag blir mer och mer förbannad då jag tänker på hur ofta hon är här och ränner. Nästa gång då ska jag ta me fan i mig ta och binda fast stoet i skogen här intill och inte säga ett ord till ägaren. Hon får väl leta, så kanske hon inte rymmer ngt mer.... Tycker det är jävligt slappt av denna "tant" att inte se till att ha sin häst på gården. :mad:

Min hingst kan jag ha lös på gården och han sticker ingenstans trots att han vet att detta sto finns ett stenkast bort.
Då det är någon som rider förbi mina hagar då stannar han inne men då detta sto kommer på gården ja då säger det bara slurp så är han ute tillsammans med henne och viftar med sin manlighet....
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 258
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp