Främmande katt...*Suck*

Fraggel_Tess

Trådstartare
Min sambo har sett denna katt ett par gånger nu nere vid verkstaden/hos svärmor under ca 3 veckors tid. Väldigt mager så den har fått mat när den synts till. Idag kom hon med tre kattungar ca 5 veckor gamla :cry:

Jag har varit nere med mat och vatten. Vill inte ge några stora mängder utan lite begränsade former för magen är väl inte van vid så mycket mat men man får väl öka maten eftersom.

Hon har troligen varit tam, men fräser konstant. Precis som hon inte vet riktigt hur hon ska agera. Dock kom hon och strök sig mot benen när jag satt på huk och lade upp mat.

Kattungarna kommer jag inte närmare än två meter. Så vad gör man?
Vi har ringt grannar men ingen saknar någon katt så jag antar det är en dumpad katt eller så har hon gått en bit.

Djurens vänner finns ju men fånga in kattungarna blir nog väldigt svårt skulle jag tro.

Det komiska är att svärmors katt fick vi avliva för ett tag sen och så dyker det upp en katt bara sådär. Precis samma hände när jag fick avliva min gamla katt så rätt som det var så satt det en ny på min trapp.

Sv: Främmande katt...*Suck*

Låna en kattfälla! Vi fick tag i två förvildade kattungar+ kattmamma på en dag med hjälp av en fälla.

Okej...Vet dock inte vilka som kan tänka sig ha såna, men antagligen Djurens vänner...

ehm, min granne fångade en av våra katter med hjälp av en grävlingsfälla :eek:

Du kanske känner någon som håller på med jakt och har en fälla?

annars, gör en egen fälla... kanske lägga mat i en skål och hänga en kartong, eller ngt annat som inte är så tungt att det kan skada dem, över. Fäst i ett snöre som du släpper när katterna är vid skålen.

eller locka in dem i någon byggnad?

har också både hittat kattungar, och fått nya katter som kommit till mig när gamla katter dött.

jag "fångade" min nu 4 år gamla katt som kattunge... han var ej tam men mamman, dock fick jag lägga benen på ryggen å springa ifrån en JÄVLIGT SUR kattmamma, ochd e var ett av de läskigaste i mitt liv, men den kattunge i famnen som fräste, jauma och klöste!..de gå..efter så där 3 timmar ;)

Ja, nu vill jag inte ha fler katter i mitt hem, men de kan ju inte ha det som de har det nu. Ska försöka ägna mig åt det här i helgen.

kolla vad det är för *Djurens vänner* .vissa *Djurens vänner* gasar ihjäl katterna .
Dom fungerar olika från ställe till ställe.
Alla *Djurens vänner är* INTE DJURENS VÄNNER

haha ja det vill jag med ha!

Har mycket svårt att tro att några djurens vänner gasar ihjäl nåt djur.
Möjligtvis att de avlivar hos veterinär, men gasa, njae, det tror jag först när jag ser det.

Hör av dej till polisen, de kan ju ha fått in en anmälan om en försvunnen katt.

Jag brukar ju "få" nya katter lite då och då, de kommer hit och bosätter sig här, men idag var det faktiskt en här som letat efter sina två katter i sju veckor:crazy: kanske att det är sådan tur att det är hennes katt som kom för ett par dagar sedan, hon berättade att hon tryckt upp 7000 lappar med kort och beskrivning på katterna. (det var ett av dessa papper jag såg och ringde henne direkt) Tyvärr kom inte katten fram när hon var här, vi bestämde iallafall att hon skulle fixa en fälla, så får vi bara hoppas att det är hennes katt.

fast om jag får vara dum. Har ägaren inte bemödat sig om att kastrera kattan (om hon nu inte var dräktig med mening och stack) så läggs det nog inte så mycket energi på att hitta henne heller. Men jag kanske är lite smått cynisk när det gäller kissekatter och folk :p

fast om jag får vara dum. Har ägaren inte bemödat sig om att kastrera kattan (om hon nu inte var dräktig med mening och stack) så läggs det nog inte så mycket energi på att hitta henne heller. Men jag kanske är lite smått cynisk när det gäller kissekatter och folk :p

Nu tror jag ju inte att det är så i detta fallet, men jag har två okastrerade honkatter som jag ger piller till istället, varför?
Mammorna (våra katternas) höll på att stryka med vid deras kastreringar, vår ena var sjuk/lite klen sina första levnads år, hon marsade första gången när hon var fem (:eek:) så henne har jag inte vågat kastrera, vet. tyckte att vi skulle avstå.
Den andra katten går hjärtljuden ner så mycket på när hon fått "sömn medlet" att vet. även där har avrått, vet. har fått väcka de två gånger vi har försökt och eftersom de till mesta delen är inne katter så har det fungerat, inga oönskade kullar har kommit och de är nu 10 år gamla.

Så det finns faktiskt orsaker ibland, även om mina nog inte är så vanliga.

Däremot kastrerar jag (vet. givetvis) alla de katter som väljer att flytta hit, det är bara en som vi inte har lyckats få tag på, hon är så rädd för människor:( men som tur är har hon valt att lägga två av tre kullar i stallet så de har blivit tama och fått nya hem/stannat här.
Kullen hon gömde dog tyvärr:(

Jag har verkligen värsta ångesten för den lilla vildingen:( jag vill ju ha kvar henne eftersom jag inte anser att man ska avliva friska djur men på samma gång är det ju inte hållbart med hur många kullar som helst:crazy:

Senast ändrad:

Ja jag har inte tänkt att lämna av katterna hos Djurens vänner, eventuellt ska jag bara låna en kattfälla. Jag har personligen dåliga erfarenheter av denna organisation men det har inte handlat om att de skulle ha gasat ihjäl katter.

Vi har en granne längre bort till vi ska ringa men tyvärr är matte/husselösa katter väldigt vanliga här :crazy:

Ska slå en pling till polisen också och även sätta upp en lapp på ICA i hålan. Men jag har en viss föraning om att det inte kommer hjälpa.

Nu ska jag ned och mata katten...

Mamma katt var inte där när vi kom ner men efter stund dök hon upp och åt som bara den. Vi såg även två av ungarna men de är väldigt skygga som sagt troligtvis har de övernattat under verkstaden inatt.

Dagens rapport: Hon kom fram som vanligt och jag har t o m fått klappa henne. Svärmor har även fått reda på att hon har hållt till i en grannes ladugård men dom ville inte ge henne mat för då hade hon ju stannat där var deras kommentar...

De trodde hon kanske livnärt sig på typ mjölk hos en annan granne längre bort som har en drös med katter som får komjölk.

Idag åt hon inte upp allt mat utan verkade mätt och nöjd. Hon var till och med gosig men visste inte riktigt hur hon skulle göra i alla fall så fräste hon inte idag. Kattungarna såg vi bara skuggorna av i stort sett...

Vad bra att du bryr dej om dem!! Hoppas de går att fånga in så småningom och att samtliga kan kastreras/steriliseras - det tar ju inte många månader innan en katt blir könsmogen och så blir det nya kullar, och nya och nya och... Fast det kostar ju!
Lycka till med dina skyddslingar!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
669
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 746
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar