Framhoppning

T

todde

Framhoppningen (lokal tävling) börjar snart bli en pina . Var i helgen iväg på tävling o det var totalt kaos på framhoppningen en hel del människor stod där
i ridhuset vid hindren , precis som om det inte var trångt nog , o alla som red kors o tvärs framför hindren, jobbigt, jobbigt särskillt jag som har en skygg häst, men jag såg även andra som tyckte att detta var jobbigt. Nu är detta ju olika , vissa arrangörer har stenkoll på framridningsbanan.
Hur brukar ni andra uppfatta framhoppningen ?

Sv: Framhoppning

Oftast tycker jag att det går bra.
Det finns ju vissa som inte bryr sig om andra än sig själv men...

sen är ju jag den att om det inte fungerar så tar jag tag i problemet själv, antingen pratar jag med närmsta funktionär och om det inte händer något så får någon i uppdrag att hämta dit överdomaren för det måste fungera både för ryttarna som ska hoppa fram och ur ren säkerhetssynpunkt.

Våga också att ta plats!

Min häst kan vara lite bockig och känner jag att han är laddad så ber jag folk att vara extra uppmärksamma så att ingen kommer ikläm även om jag har rätt bra koll på honom fastän han busar.
Sen kan man ju vara så ful att om folk inte lyssnar tex står ivägen när man tydligt ropat att man ska hoppa (och tro mig, ingen missar att jag ropar :o) så rider man helt enkelt på dom.
Ja, inte på riktigt men man markerar att dom minsann får se till att vakna och skärpa sig lite. (ska inte praktiseras med försiktiga eller lättskrämda hästar)

Tycker de lokala tävlingarna jag vatt på med unghästen varit hemska på framhoppningen!
Hon tycker inte om att bli trängd och många gånger kommer folk och nästintill trycker upp en mot väggarna/staketen!
Och alla ska hoppa hoppa hoppa hoppa så man kommer knappt inärheten av hindrerna!
Vi har bättre koll på våra klubbtävlingar än vad endel klubbar har på sina lokala.

Nu på vintern när det knappt går att rida fram ute tycker inte jag att det funkar särskillt bra. För då trycker de in 10 ekipage i ett litet ridhus 20x40, visserligen brukar de köra med att alla ska rida i samma varv, men det blir ju inte heller bra? Dessutom ska alla öka, sakta av, stanna, lägga volt, hoppa m.m och vissa förstår inte att man ska rida innanför spåret när man skrittar. Även om några förstår det så blir det ändå lätt krockar/tvärnitar när någon ska rida om någon eller liknande eftersom det inte finns plats.. Nä vinterns tävlingar är inte allt för roliga när det inte går att rida/hoppa fram ordentligt!
men på sommaren tycker jag det funkar bra! Då brukar de flesta köra med ca 5 ekipage på framhoppningen, det tkr jag är lagom, alla får plats.. har inte märkt av några problem då :)

Säger du ifrån till de som rider, i ditt tycke, för nära?
Framhoppningar blir liksom lite grann vad man gör det till. Man kan inte ensam påverka men man kan iaf försöka :laugh:

Just det!
Jag var på en liten pay n´ride men vi kunde inte rida fram på utebanan så det blev lite trångt.
Där var en ung häst som tyckte det var lite läskigt så han fick hänga på efter min så han fick lite draghjälp.
Eftersom han inte var så stark än så fick vi dra upp tempot på galoppen lite för att han skulle orka.
Givetvis skulle alla skritta rundor på spåret men jag hojtade glatt: -Nu kommer vi i frisk galopp på spåret så det hade varit snällt om ni gav oss lite plats!
Jag har aldrig sett folk få undan sina hästar så fort :D (då ropade jag ändå i god tid innan vi var i svansen på dom)
Vi hade gott om plats att galoppera så länge vi behagade.

Jag håller med om att det kan vara en pina att rida/hoppa fram i små ridhus. Om folk bara tittade upp och hade ögonkontakt så hade det funkat mkt bättre tror jag. Självklart ska man följa de regler som finns och tex. inte skritta på spåret men om nån gör det och man bara tittar upp och ser det så är ju problemet borta. Då kan man ju rida en meter innanför spåret just förbi den hästen, även om det är en annan ryttare och inte en själv som har gjort fel. Uppfatta mig rätt, jag tycker att alla ska följa de regler som finns=)

Kaos tycker jag det är såfort det är lite trångt. Min häst ogillar att mötas och det blir värre i trånga ridhus/paddockar.

Jag undviker framhoppningen så mycket jag kan, värmer utanför och smiter bara in för att ta ett par språng. Önskar fler gjorde det, istället för att ockupera hela framridningen i evigheter.

Jag tycker att vintertävlingar kan vara jobbigare, ryttarna behöver vistas där inne längre liksom.

PÅ dom flesta ställen jag varit har det funnits en framridning som det inte varit begränsat antal på och en framhoppning med begränsat antal. Detta har inneburit att ALLA har befunnit sig på framridningen... Framskrittning, avskrittning, ekipage som behöver värma sig mm..

Jag hade då en häst som inte gillade att hästar strök förbi i hög hastighet nära utan att bli rädd, så framridningen var ingen höjdare för oss på vintern!

Men man förstår ju att folk fryser! Men jag har valt att skippa vintertävlingar nu :)

Kaos tycker jag det är såfort det är lite trångt. Min häst ogillar att mötas och det blir värre i trånga ridhus/paddockar.

Jag undviker framhoppningen så mycket jag kan, värmer utanför och smiter bara in för att ta ett par språng. Önskar fler gjorde det, istället för att ockupera hela framridningen i evigheter.

Håller med Dig helt o fullständigt !! Har två olika sorters hästar en som är livrädd för andrar o en bulldozer som man bara kan plöja fram med.
Jag har med börjat att undvika framhoppningen , men visst är det hemskt att det ska vara så ! Jag tycker arrangöre o ridsportsförbundet borde komma fram till något om detta!!

KL
Jag försöker gå in, göra mina språng och gå ut direkt. Det som är svårt är ju när en del hoppar ett hinder. Skrittar 5 minuter, hoppar ett hinder till och håller på så.

Jadå, lokal likamed LIVSFARA! Folk är generellt sett mer nervösa och stressar då upp sig. Hoppar kors och tvärs och parkerar många ggr bakom eller framför hinder.

Reg börjar bli likadana. Sist höll min sambo på att bli överriden flera ggr och jag tvingades nästan veja i luften för att inte "hoppa rätt på" en ryttare som totalt ignorerade att jag skulle hoppa:crazy:

Nat funkar bäst. Kan ofta vara fler inne på framhoppningen utan kaos, mer lydiga hästar och erfarna ryttare gör det lugnt för det mesta.

Jadå, lokal likamed LIVSFARA! Folk är generellt sett mer nervösa och stressar då upp sig. Hoppar kors och tvärs och parkerar många ggr bakom eller framför hinder.

Reg börjar bli likadana. Sist höll min sambo på att bli överriden flera ggr och jag tvingades nästan veja i luften för att inte "hoppa rätt på" en ryttare som totalt ignorerade att jag skulle hoppa:crazy:

Nat funkar bäst. Kan ofta vara fler inne på framhoppningen utan kaos, mer lydiga hästar och erfarna ryttare gör det lugnt för det mesta.

Kan tänka mig det att Nat. funkar bättre. Hur kommer man då tillrätta med detta ??
Kanske man borde ha regler tillex. det ska vara si o så många meter mellan hinder o vägg så man kan mötas eller så ska man bara ha ett håll att rida, och fram förallt maximera antal ryttare inne på banan. Detta kanske låter självklart för många .......... men tro mig det är det inte:confused:

Håller med att lokal ofta är kaos!
Och regional kan då och då vara kaos av en annan anledning har jag märkt! En eller flera ryttare anser sig så skiiiitduktiga att de anser de har någon sorts förtur och är totalt hänsynslösa på framhoppningen.
Nationell är städat och fint de gånger jag varit med som hästskötare.

Sist jag tävlade hoppning var på en lokal. Då höll jag på att bli nermejad av ett ekipge som kom i frisk galopp (halvsken...) och hoppade framhoppningshindret från fel håll!
Sedan fick jag en avhyvling av ryttaren för att jag var i vägen! Ja att jag inte förstod hon tänkte hoppa från fel håll, korkade mig! :grin:

Jag var på en lokal ponnyhoppning nyligen och deras framhoppning var cirka 20 x 20 meter och där trängdes 5 ekipage i taget. Sjukt trångt... (Trots att det var ponnyer.) Jag nämnde det för nån som sa att det var en STOR framhoppning jämfört med hur det brukar vara. (Wuuut?!)

Jag var på en lokal ponnyhoppning nyligen och deras framhoppning var cirka 20 x 20 meter och där trängdes 5 ekipage i taget. Sjukt trångt... (Trots att det var ponnyer.) Jag nämnde det för nån som sa att det var en STOR framhoppning jämfört med hur det brukar vara. (Wuuut?!)

och roligare blir det när det är stora hästar 5-6st på en sån liten framhoppning, och speciellt när det rids som omden lede själv vore dom i hasorna:eek: jag bara väntar på den dag då min häst skickar till nån som blåser förbi efter att ha ridit upp i arslet på oss

Haha det har jag också varit med om, kanske borde läsa TR innan man ger sig ut:oTar inte gröna kort korsen upp vad röd/vit inflaggning betyder eller??!!

Fick tillfället att kika på en internationell framhoppniong inomhus en gång. Ca 20 hästar MINST trängdes på en yta om kanske 20x30 meter. Inte en enda krock eller ihopridning. Allt flöt jättebra. Hindrerna sänktes och höjdes smidigt och utan massa rabalder. Skillnaden på dessa ryttare är att de har stenlydiga hästar och inte behöver ha en mils anridning för att övervinna ett hinder.

På mindre tävlingar ska folk ha ett varv på sig att få upp galoppen och skriker ex "oxer" lååångt innan de närmar sig hindret. Innebär ju att det tar evigheter för alla att bli färdighoppade på ett hinder/höjd!

Tycker det låter som en god idé att ha en ansvarig på framhoppningen, typ som en överdomare som kan styra upp allt. Ska ge mig ut med unghäst i vår/sommar men vill helst undvika de lokala enbart pga folks okunnighet på framhopp.

På en nationell tävling så har ju ryttarna med sig kompetent personal in på framhoppningen, dom är vana vid situationen, har bra kommunikation med ryttaren och vet hur ryttaren brukar vilja ha det.
Till skillnad från lokala tävlingar som ofta har nervösa mammor eller oengagerade pojkvänner som assistenter. Dom vet inte vad en oxer är, dom har bara koll på "sin" ryttare om dom har koll på nåt?!
Det tror jag också inverkar en hel del.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar