Framhoppning

windloop

Trådstartare
Min häst är en riktig lätt i baken på framhoppningar. Är det en häst som rider nära, trots röd rosett i svans, sparkar hon. Och hon sparkar inte bara en utan kanske 10gr. Hon kan även sparka efter hinder och om vi är bredvid hinder som någon hoppar. Jag vill ju såklart inte att hon ska råka sparka någon, varken hästar, funktionärer eller medhjälpare men det är så få som har respekt och de händer ofta att jag blir utskälld för att hon sparkas (när någon rider för nära). Nu är jag så sjukt less på att akta mig för alla andra ekipage på framhoppningen och det har blivit så att jag har mer fokus på att hålla mig undan än att faktiskt fokusera på det jag ska göra, hoppa fram. Detta medför ett sämre resultat på tävlingsbanan.

Jag vill poängtera att hon förutom lite glädjeskutt så är hon väldigt snäll och inte är en sån som sparkar för inget men hon tål inte när någon galopperar för nära och sparkar då väldigt mycket och högt, alltså är det någon som en gång rider nära kan hon sparka ett helt varv runt ridbanan efteråt... (De har smällt en hel del staket och hinderstöd...)

Hur tänker ni på framhoppningar? Vad mer kan man göra än en röd rosett i svansen? Och vad gäller på en framhoppning om min häst råkar sparka någon annan?

min gamla tant är åxå sån. hade alltid en STOR rosett i svansen. hade egentligen behövt en runt hela henne så det hade synts från alla håll.
anser att folk får skylla sig själva lite om dom inte kan hålla sig ur vägen. även en häst som normalt inte sparkar kan ju sparka i trängt läge eller göra ett litet bocksprång. och

Min häst är en riktig lätt i baken på framhoppningar. Är det en häst som rider nära, trots röd rosett i svans, sparkar hon. Och hon sparkar inte bara en utan kanske 10gr. Hon kan även sparka efter hinder och om vi är bredvid hinder som någon hoppar. Jag vill ju såklart inte att hon ska råka sparka någon, varken hästar, funktionärer eller medhjälpare men det är så få som har respekt och de händer ofta att jag blir utskälld för att hon sparkas (när någon rider för nära). Nu är jag så sjukt less på att akta mig för alla andra ekipage på framhoppningen och det har blivit så att jag har mer fokus på att hålla mig undan än att faktiskt fokusera på det jag ska göra, hoppa fram. Detta medför ett sämre resultat på tävlingsbanan.

Fast har man en sådan häst får man vara beredd på att akta sig för andra, dina medtävlande ska ju inte få sin framhoppningen förstörd för att inte du har pli på din häst?

Jag har själv en jäkligt störig häst på framhoppningen, nu sparkar han inte men jag måste givetvis hålla koll på andra för att inte förstöra för dom. Så ja, min framhoppningen och framridning blir sällan optimal men så länge det är såhär (han är bara 6 så jag räknar med att det går över sen) så är det mitt ansvar att hålla undan för övriga. En röd rosett i svansen är för att signalera till andra att hästen sparkar, men den betyder fortfarande inte som många så felaktigt tolkar det en fri passage på framhoppningen och att alla andra ska stå tillbaka!

Be om att få starta först eller sist så är det minst folk på framridningen/framhoppningen

Fast har man en sådan häst får man vara beredd på att akta sig för andra, dina medtävlande ska ju inte få sin framhoppningen förstörd för att inte du har pli på din häst?

Jag har själv en jäkligt störig häst på framhoppningen, nu sparkar han inte men jag måste givetvis hålla koll på andra för att inte förstöra för dom. Så ja, min framhoppningen och framridning blir sällan optimal men så länge det är såhär (han är bara 6 så jag räknar med att det går över sen) så är det mitt ansvar att hålla undan för övriga. En röd rosett i svansen är för att signalera till andra att hästen sparkar, men den betyder fortfarande inte som många så felaktigt tolkar det en fri passage på framhoppningen och att alla andra ska stå tillbaka!

Be om att få starta först eller sist så är det minst folk på framridningen/framhoppningen

Fast det är ju precis det jag gör, även med de hästar jag rider som inte blir lika upprörda om någon rider nära. Problemet är att jag lägger ALL min fokus på att oja mig om min häst sparkar någon annan. Speciellt när jag rider större tävlingar och befinner mig på samma framhoppning som t.ex. Malin B osv. Jag vill kunna ha fokus på min uppgift, att förberedda hästen för banhoppning, men med det menar jag ju givetvis inte att jag ska meja ner alla andra.

Att få starta först eller sist är ju givetvis ett bra tips, tack!

Senast ändrad:
Det är omöjligt att inte komma nära andra hästar på en framhoppning som oftast är jäkligt trång, särskilt när det är inomhussäsong alla vet detta. Jag vet flera ÖD som utan tvekan hade skickat ut en sådan häst från framhoppningen ögonaböj då en sådan häst inte anses vara i tävlingsmässigt skick. Det är ju en säkerhetsrisk om inte annat. Som du beskriver det alltså så förstår jag att du blir utskälld!

Du gör ju hel rätt i som håller undan för andra.. Förutom att starta först eller sist så finns det ju andra tips, ta ut hästen i någon paus när det är tomt och försök hoppa fram då även om det innebär att du får ta ut flera ggr. Ta reda på om det finns en orsak till varför hästen sparkar är väl i för sig prio ett... Och träna på det om det går.

Det är omöjligt att inte komma nära andra hästar på en framhoppning som oftast är jäkligt trång, särskilt när det är inomhussäsong alla vet detta. Jag vet flera ÖD som utan tvekan hade skickat ut en sådan häst från framhoppningen ögonaböj då en sådan häst inte anses vara i tävlingsmässigt skick. Det är ju en säkerhetsrisk om inte annat. Som du beskriver det alltså så förstår jag att du blir utskälld!

Du gör ju hel rätt i som håller undan för andra.. Förutom att starta först eller sist så finns det ju andra tips, ta ut hästen i någon paus när det är tomt och försök hoppa fram då även om det innebär att du får ta ut flera ggr. Ta reda på om det finns en orsak till varför hästen sparkar är väl i för sig prio ett... Och träna på det om det går.

Jag tror du missuppfattat mitt inlägg.

Hon sparkar när det kommer nån som galopperar in i arslet på henne och kan då bli riktigt upprörd en stund efter, och när hon är så sjukt upprörd är hon givetvis inte i tävlingsmässigt skick, men de är ju inte för inget hon blir upprörd. Så Prio 1 att undersöka varför hon sparkar har du ju där. Sen kan hon ju göra några glädjeskutt när hon hoppar hinder, men då förutsätter jag att ingen ska stå bakom hindret. Men mitt FOKUS blir att jag ojar mig för att någon ska komma och rida så nära hennes rumpa och utlösa detta beteende istället för att jag ska ha fokus på att hoppa fram.

Jag tror du missuppfattat mitt inlägg.

Hon sparkar när det kommer nån som galopperar in i arslet på henne och kan då bli riktigt upprörd en stund efter, och när hon är så sjukt upprörd är hon givetvis inte i tävlingsmässigt skick, men de är ju inte för inget hon blir upprörd. Så Prio 1 att undersöka varför hon sparkar har du ju där. Sen kan hon ju göra några glädjeskutt när hon hoppar hinder, men då förutsätter jag att ingen ska stå bakom hindret. Men mitt FOKUS blir att jag ojar mig för att någon ska komma och rida så nära hennes rumpa och utlösa detta beteende istället för att jag ska ha fokus på att hoppa fram.

Fast jag svarade ju utifrån vad du skriver i första inlägget nämligen detta? Att hon sparkar tom bredvid ett hinder som någon annan hoppar...Och att hon sparkar kanske 10 ggr om någon kommer för nära och inte bara en gång... Jag lovar dig att det är nog inte bara du som tycker detta är ett problem, jag hade inte ens velat befinna mig på en trång framhoppning med en sådan häst så jag förstår fullkomligt att du blir utskälld.

"Min häst är en riktig lätt i baken på framhoppningar. Är det en häst som rider nära, trots röd rosett i svans, sparkar hon. Och hon sparkar inte bara en utan kanske 10gr. Hon kan även sparka efter hinder och om vi är bredvid hinder som någon hoppar. Jag vill ju såklart inte att hon ska råka sparka någon, varken hästar, funktionärer eller medhjälpare men det är så få som har respekt och de händer ofta att jag blir utskälld för att hon sparkas (när någon rider för nära)."

Angående ansvarsfrågan så är det väl normalt så att det räknas som olycksfall och att du som ryttare inte bär ansvaret om hästen sparkar, men sen vet jag inte i ditt fall faktiskt... Kan ju bli annorlunda iom att hästen beter sig på ett visst sätt och det kommer in vittnesmål på det, eller att du inte varit tillräckligt aktsam tex. Ingen aning... Jag aldrig hört talas om att någon har blivit skadeståndsskyldig för olyckor på framridningen, @Lovisaleonora brukar vara bra på sådana här saker.

Fast jag svarade ju utifrån vad du skriver i första inlägget nämligen detta? Att hon sparkar tom bredvid ett hinder som någon annan hoppar...Och att hon sparkar kanske 10 ggr om någon kommer för nära och inte bara en gång... Jag lovar dig att det är nog inte bara du som tycker detta är ett problem, jag hade inte ens velat befinna mig på en trång framhoppning med en sådan häst så jag förstår fullkomligt att du blir utskälld.

Det jag menade att du missuppfattade var mest "Ta reda på om det finns en orsak till varför hästen sparkar är väl i för sig prio ett... Och träna på det om det går." Därav att jag svarade på ditt inlägg där du skrev så. Jag tycker jag redogör för vad som utlöser detta beteende i mina inlägg.

I övrigt så håller jag med dig om att det inte är roligt när hästar sparkar på framhoppningen, även om jag sällan stött på hästar med röd rosett i svans som "tolkar det en fri passage på framhoppningen och att alla andra ska stå tillbaka!" Som tillägg har det hänt att hon sparkat så på 1 av 10 tävlingar. Men det är 1 gång för mycket och i mitt huvud tolkas det som 10 av 10. Och förhoppningsvis så kommer vi aldrig rida fram på samma framhoppning så du slipper rida fram tillsammans med mig.

Förstår inte? Har jag framställt det som om jag vill att andra ska lösa mitt problem?

Vad är problemet om det bara händer 1 av 10 ggr? Vad gör det då om du just den tävlingen får sämre resultat? Du kan inte göra mer än att hålla undan för andra precis som du gör. Är det ett sto. Är den brunstig när den beter sig på det viset eller vad är det som gör att den 9 av 10 ggr inte sparkar?

Vad är problemet om det bara händer 1 av 10 ggr? Vad gör det då om du just den tävlingen får sämre resultat? Du kan inte göra mer än att hålla undan för andra precis som du gör. Är det ett sto. Är den brunstig när den beter sig på det viset eller vad är det som gör att den 9 av 10 ggr inte sparkar?
Kan du utveckla? jag förstår inte alls vad du menar faktiskt.

Kan du utveckla? jag förstår inte alls vad du menar faktiskt.

Du säger nu att den bara sparkar på 1 av 10 tävlingar? Vad är det som gör att den inte sparkar på resterande 9 av 10 tävlingar? Vad är problemet mer än att du bara håller undan på de extremt få tävlingar och får en sämre framhoppning då? Du kan ju inte göra mer än vad du redan gör.

Du säger nu att den bara sparkar på 1 av 10 tävlingar? Vad är det som gör att den inte sparkar på resterande 9 av 10 tävlingar?
"Hon sparkar när det kommer nån som galopperar in i arslet på henne och kan då bli riktigt upprörd en stund efter," Alltså. När någon rider för nära på tävling, vilket som tur är sällan händer, sparkar hon som jag beskriver i mina inlägg.

Vad är problemet mer än att du bara håller undan på de extremt få tävlingar och får en sämre framhoppning då?
"Men mitt FOKUS blir att jag ojar mig för att någon ska komma och rida så nära hennes rumpa och utlösa detta beteende istället för att jag ska ha fokus på att hoppa fram." Alltså, även om beteendet framkommer 1/10 så ororar jag mig 10/10 = problemet är att jag inte kan FOKUSERA = jag spänner mig = min häst är spänd och jag känner att vi inte presterar på topp.

Du kan ju inte göra mer än vad du redan gör.
Jag tycker att tipset om att be om att få starta tidigt/sent är jätte bra, även att varna alla muntligt då det kanske hjälper min hjärna att slappna av då jag gett mer varningar.

Se svaren i citatet.

Ok då får du ju köra mental träning helt enkelt, vad jag menar är att du aldrig kan förlita dig på andra oavsett röd rosett eller varningar.

Är det en unghäst? Såg att du är med i 11 tråden nämligen.

Nej, hon är 9 år. Varför hon reagerar så starkt på att en häst kommer upp bakom henne är troligtvis för att hon blivit jagad i hagen av en förbannad ponny som högg köttsår i rumpan på henne. Men det är bara spekulationer.

Nej tyvärr kan man ju inte förlita sig på andra, och det är inte heller det jag är ute efter utan jag tycker att det är intressant och med denna tråd att höra hur ni andra resonerar på en framhoppning, för att kanske få lite nya perspektiv i hur folk tänker.

Nej, hon är 9 år. Varför hon reagerar så starkt på att en häst kommer upp bakom henne är troligtvis för att hon blivit jagad i hagen av en förbannad ponny som högg köttsår i rumpan på henne. Men det är bara spekulationer.

Nej tyvärr kan man ju inte förlita sig på andra, och det är inte heller det jag är ute efter utan jag tycker att det är intressant och med denna tråd att höra hur ni andra resonerar på en framhoppning, för att kanske få lite nya perspektiv i hur folk tänker.
Jag resonerar som @fio. Säkerheten går först och din häst låter farlig att ha på en framhoppning. Du har många skyldigheter men få rättigheter, anser jag. Det är du som har en häst som sparkar, alltså är det din skyldighet att se till att ingen blir skadad.

/Lady_S

Jag resonerar som @fio. Säkerheten går först och din häst låter farlig att ha på en framhoppning. Du har många skyldigheter men få rättigheter, anser jag. Det är du som har en häst som sparkar, alltså är det din skyldighet att se till att ingen blir skadad.

/Lady_S
Jag tycker det är intressant hur ni resonerar, jag tycker ju lika..Sen kan jag ju tycka att man rider in i någon annan hästs rumpa så är de ju inte heller att vara i tävlingsmässigt skick?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Ridning Nu har jag efter x antal gånger på träning börjat få nog, jag rider en liten welsh cob på 154 cm. Han är en känslig individ som lätt...
Svar
19
· Visningar
3 225
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 903
Senast: ancan
·
T
Hoppning Jag är så fruktansvärt irriterad på dessa alla ryttare som på sin häst sätter en röd rosett i svansen för att man inte vill att man...
Svar
15
· Visningar
8 214
Senast: Streiff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama