Sv: Framgångstråden/positiva tråden vol. 2
Woho, bra tråd!!
Jag har bara haft min första häst i en månad, har dock känt och ridit honom mycket längre än så. Han är helt underbar för det mesta, men han har lite egna idéer
Det vi hittills har lyckats över förväntan med är:
- att komma överens om vem som bestämmer. Eller rättare sagt; att JAG bestämmer. Han testar lite då och då men börjar inse att det faktiskt är enklare att gå bakom mig än att bråka, att uppsittningarna går snabbare om han står still, att jag sitter kvar trots att han blir "rädd" osv
- han har äntligen börjat dricka ur vattenkoppen! Jag försökte ALLT; morötter och äpplen i koppen som skulle locka honom till att iaf undersöka den (slutade med att han flög i taket varje gång han kom åt så vattnet började spruta), blanda betfor som han älskar men den ville han inte ens äta då, fylla upp koppen helt, tömma den, visa hur den funkar, ställt honom bredvid hästar så att han fått se hur han ska göra... Och så igår, äntligen, bara traskade han in i boxen och började dricka ur vattenkoppen som om det var det mest naturliga i hela världen! Jag höll på att börja gråta, blev så stolt över honom (jättetöntigt, jag vet, men han är ju min första fina ponny och jag har verkligen försökt)
Inget mer hinksläpande för mig!
- han går i mycket bättre form och jag rider honom bättre nu.
- jag tycker inte längre att det är ett dugg obehagligt att rida ut på honom och låta honom springa på. Han har skenat med mig några gånger tidigare och jag har åkt av med (täta) jämna mellanrum
Men vi har fått bättre kontakt och jag trivs med hela situationen så en avramling hit eller dit spelar inte så stor roll. Är mer orolig för honom om han skenar iväg...
Det går bättre och bättre för varje dag och jag ÄLSKAR att ha egen häst