M

millansnillan

Vad tycker ni om att använda Frames på hemsidor? Är det många som faktiskt inte kan gå in på en hemsida med frames?
 
Frames är den bäst uppfinningen som finns :D Jättebra att slippa backa tillbaka till förstasidan, utan man kan gå till nästa sida direkt.
 
De fleste har nettlesere i dag som kan se frames. Men jeg personlig hater frames.

Fordi:
  • Frames gjør at sidene ser veldig ulike ut fra nettleser til nettleser.
  • Linkning innenfor frames er det mange som ikke klarer å gjøre rett. Et stort hatmoment er alle eksterne sider som folk åpner innenfor sine egne frames. Husk å angi target som åpner nytt vindu eller erstatter hele vinduet dersom du på død og liv vil benytte frames og du skal linke eksternt.
  • Sider i frames er dårlig egnet for utskrift.
  • Nettlesere for synshemmede takler ofte frames dårlig.
  • Ønsker en å angi en side som er i en frames blir linken enten "feil" (hvis en angir linken i URL-feltet på nettlesern som er hovedsiden), eller en må angi kun det ene vinduet for å linke rett (da vil ikke framesen være med, og linken fremstår som ufullstendig utifra hvordan webmaster ønsker å vise siden).
Og flere grunner finnes sikkert også..

Hvorfor unngå frames. Fordi du unngår alt jeg har nevnt over, og fordi det finnes bedre alternativer til god webdesign (mener jeg..). Tabeller f.eks. Men nå i nyere tid har en fått god hjelp med stylesheets/stilark og xhtml også. Fx bruk av div-taggen.
 
Jag gillar inte hemsidor med frames, och absolut inte om de ligger på en reklambaserad server dessutom.. gaaaah!!!

Man kan lägga länkarna i botten på varje sida, då slipper man backa tillbaks.. så ska jag göra på min sida (snart) :)
 
Hvis du har sidene dine på et webhotell med støtte for Server Side Include (SSI) trenger du ikke det. Bruker selv SSI på alle sidene jeg lager, og det fungerer veldig bra. Ser pent ut gjør det også. Dessuten enkler det arbeidet med nye sider veldig også. Les mer om SSI her (en norsk side).
 
Man kan använda sig av Server Side Includes, om man tycker att det är jobbigt att ändra på flera ställen.

Det finns naturligtvis sidor som använder sig av frames på ett bra sätt, men de är lätträknade, tycker jag.
 
Jag får väl gå emot strömmen och tycka att frames är bra då. ;)

Jag använder det själv (på ett snyggt sätt tycker jag) och den sidan du visade tycker jag är snyggt gjord.

Sen finns det ju såklart fula framessidor också (jag har gjort ett par i mina dagar ;) ).

Om det är mycket text på en sida och man har läst hälften så måste man bläddra massor för att komma till fortsatt länkning utan frames.. väldigt drygt och jobbigt tycker jag!
 
Jag håller med spoff, Elftor, och Anna. :)

Jag har varit frames-frälst. Nu vet jag bättre. :)
 
Då gillar ni inte min sida för den är väl uppbyggd i frames om jag fattat rätt om vad det är? Hur skulle jag ha gjort tycker ni?

(Riktat till dem som ej gillar frames)
 
Jag använde mig mycket av frames för några år sedan, men har nu övergått till iframes, vilket väl är ännu sämre än frames eftersom det inte stödjs av alla webbläsare. :smirk: Men eftersom jag inte kan något annat än HTML får det blir så. Jag tycker det kan bli väldigt, väldigt plottrigt och ostrukturerat utan någon iframe/frame. Visst finns det fula frames och visst finns det problem med iframes, men tabellsystem är oftast krångliga och det är svårt att uppdatera om man arbetar med sådana.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Plötsligt kan vi inte gå in på vissa hemsidor på vårat wifi. Tex inte min högskolas hemsida, eller här på bukefalos. Aftonbladet funkar...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Tarnin
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
622
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
422
Senast: Rugge
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 329
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp