Framdelssymdrom,olika hovstorlek?

Snobben

Trådstartare
Någon som har häst med diagnosen framdelssymdrom eller bara har en häst som har olika form på sina framhovar?
Hur skor ni och har era hästar visat någon form av hälta eller liknande pga det? Behandling?

Sv: Framdelssymdrom,olika hovstorlek?

Någon som har häst med diagnosen framdelssymdrom eller bara har en häst som har olika form på sina framhovar?

Jag har själv givit hästen denna diagnos, då hon har återkommande symptom framförallt efter en viloperiod. Det är höger bogparti som trasslar och detta korrigeras enkelt med hjälp av kiropraktor.
Dessa problem har hon haft i rätt många år nu, men kommer som sagt bara fram om hästen vilat lite längre.

Hur skor ni och har era hästar visat någon form av hälta eller liknande pga det? Behandling?

Höger framhov har alltid varit mindre och trakten har en benägenhet att bli högre än på vänster hela tiden, även om det nu är marginellt. Men att trakten är högre och hoven mindre tyder ju på att hon inte trampar igenom ordentligt,m så uppenbarligen har hon ju nåt obehag av det. En hältutredning visade smärta i bogleden, så nu är hon behandlad i bogleden med kortison/tuppkam 2 ggr (senast igår) så nu får vi se om symptomen upphör ;)

Min häst har alltid haft olika hovstorlek och trakterna är olika.
Röntgat kota och hov,och även strålben,okej enl veterinär:)
Men han har haltat på böjprov nu för ett tag sen..:(

Han har ett ojämnt steg ibland i skritten,tar inte ut steget lika mkt på den smala hovens sida. Försvinner dock i trav.

Har vilat ett längre tag nu pga bla ögonproblem.
(inte haft hältor innan mer än rörelsestörningen i skritten som är mer eller mindre märkbar olika gånger)
Men med olika hovar blir väl kanske också steget olika..
Har bytt hovslagare till en bättre och är nyligen gjort,så kan ju hända att hovarna behöver lite tid att ställa om sig med.

Har själv funderat på bogproblem,men är väl svårare att diagnosera vad jag fattat det som?
Min hemmaveterinär tar det hela på allvar medans kliniken som är känd för att inte vara den bästa,inte vill ta tag i undersökningen riktigt..

Funderar på att ta ut equiterapeut. Håller på med bahandling med massage nu.

Bogleden kan bedövas bort, liksom vilken annan led som helst vid en hältutredning, så det ska inte vara något problem.

Min häst har ju också haft en marginell rörelsestörning i många år, som framkommer mer efter vila, men jag har inte upplevt detta som eh hälta eftersomn det försvinner vid regelbunden ridning samt hjälöp av kotknackare...

sen har hon även sadeltvång mm och det finns ju också med i Rikke Schultz "framdelssyndrom"-sjuka...

vad har din häst mer för symptom för att ha fått denna diagnos?

Min häst har inte fått den diagnosen av veterinär ännu,men tror själv att han har det eftersom allt stämmer på honom.
Även det Rikke Schultz beskriver mer utseende mässigt verkar stämma tycker jag.

Eftersom det verkar vara bla kiropraktik och akupunktur som är bra som behandling så funderar jag på att ta ut en equiterapeut.

Har du speciell skoning på din häst och vad hittade veterinären i bogen? Kollades annat innan eller var det bogen som kollades direkt?

Skor som vanligt, men ser till att försöka hålla trakterna lika höga.
Vid klinikbesöket så bedövades krona, kota o knäled bort en i taget och inte förrän bogen bedövades så försvann hältan.

Till saken hör att vi åkte till kliniken pga sårskada vf. DÅ böjdes hela häste igenom och det fanns inga böjprovsreaktioner varken högt eller lågt på något ben förutom sårbenet (hon var ju dessutom igång då och jag hade nästan inga bekymmer med bogen). DÅ denna skada tog 3 månader till ohalt, så antar jag att hon överbelastat hf mer och därmed äntligen visade liten hälta i högerbog vid sista åb för sårskadan (hon fick ju vila i 3 månader då...).

Och eftersom jag haft bekymmer efter vila med denna bog i många år så känns det skönt att äntligen hittat nåt där som går att behandla. På ultraljud syntes möjligen kanske en liten skugga som skulle kunna vara lös benbit, men på röntgen syntes absolut ingenting.

Ett typiskt tecken på att nåt inte var ok i höger bog, är att hon ALDRIG någonsin står med hf framför vf, utan när hon betar så står hon alltid med vf långt fram o hf bakom sig. Endast efter ridning kan hon stå paralellt med frambenen......men nu efter behandling kan jag komma på henne med hf framför :) så jag har goda förhoppningar :)

Senast ändrad:

Hm.. Min häst står också som du skriver,med vänster ben alltid framför.
Går också gärna högt eller väldigt låg i formen när jag rider dressyr,som Rikke också beskriver det i sin bok.

Har du behandlat med spruta i bogleden då? Och det har hjälpt?

Inga fler som har detta problem med sina hästar?

Hon är sprutad 2 ggr med kortison o tuppkam i bogen med 2 veckors mellanrum och hon fick spruta nr 2 för 1 vecka sedan och skrittas nu 30 min vid hand dagligen i ytterligare 1 vecka och stretchas varje dag....därefter barbacka skritt i korta perider (på en häst som ej blivit riden på 4 månader, grattis till mig!!) för att utöka succesivt. Detta för att hon verkligen ska lära sig att använda denna bog korrekt och inte falla tillbaka i sitt gamla rörelsemönster igen.

(först under skadeperioden promenerade jag henne i 4 veckor, 2 x 30 minuter dagligen :) och nu för bogen under totalt 4 veckor till ska hon gå 1 x 30 minuters promenader varje dag, i regn o storm o mörker här ute på vischan :) fin motion för mig med :)...skam den som ger sig...grannarna tror man blivit galen bara... )

Så, jag vet inte utfallet av detta ännu, men eftersom denna bog varit knasig så länge så valde vet att en grundlig behandling o en lugn igångsättning.

Det låter som ett bra (men lite jobbigt:angel: ) schema!
Kul att det går framåt!

Jag hade ute veterinären häromdan och nu haltar han inte längre på h.fram!!!:bump: :banana: :D

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 543
Senast: Liten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka