Frambensteknik och "överhoppning"

C

Cettan

En okunnig dressyrtant som skapar en tråd i ett hoppforum... :p Men eftersom hoppning inte är min grej så tänkte jag att ni kanske ville hjälpa mig att reda ut begreppen? Jag funderar på hur man förbättrar frambenstekniken på min häst. Han hoppar med bra rygg och bra bakben, men frambenen är något sämre. Hur tränar man sånt? KAN man träna det? Han hoppar alltid så högt över hindrena så att det inte spelar någon roll om han drar upp frambenen eller inte.

Det här hindret var på strax under 130
vlcsnap-7410167.png

samma sak här
vlcsnap-185422.png

Det här hindret var knappt 150. Han har hovarna under magen, men jag skulle önska att överbenen pekade mer framåt än nedåt.
6.jpg

Jag inbillar mig att frambenen är bättre här? Fast här känns det lite onödigt. Risken att han river även om han låter frambenen hänga är ju inte så stor...
MVI_3374_0001.jpg

Så, min fråga är alltså. Vad är en optimal frambensteknik? Hur tränar man upp en bättre frambensteknik? Tänker jag helt fel när det gäller min häst? Och en annan fråga. Går det att träna så att de inte överhoppar sig? Han har hoppat ganska mycket små serier vilket jag fått för mig ska vara bra. Men mer då?

Sv: Frambensteknik och "överhoppning"

Ja!! Snälla låt höra ett riktigt långt och förklarande svar! Jag har en liten följdfråga.... :) Min häst kan nästan låsa benen (spec höger) över hinder, speciellt om han är stressad, varför och hur kan man motverka detta?

Rätt tempo är jätteviktigt så hästen hinner hoppa genom kroppen i språnget.

Studs och serier med något kortade avstånd förbättrar, så de blir lite rappare i framkärran.
Det handlar alltså om ren styrketräning. INte höjdhoppning. Sedan tar det givetvis lite tid. Rom byggdes inte på en dag som bekant;)

Hade jag fått önska fritt vore det att hästen lyfft upp sina överarmar bättre. Alltså dra upp framknäna mer i nosriktningen. Lite svårt att förklara, men som sista bilden.

Med mer styrka och teknik brukar de sluta överhoppa sig.

Lycka till med din fina häst.

Håller med..ett bra grund tempo och stadig galopp ger hästen en ärlig chans att kunna hoppa igenom hela kroppen..
Att träna mindre serier på 1m höjd är jätte bra föra att få hästen att "vänta" in hoppet..
Jag kan tänka mig att hästen din har kanske lite bråttom att ta sig över hindret hästen spänner sig i rygg och framdel och då blir resultatet en lite sämre frambens teknik..

Det är inte höjden som räknas i tränings syfte utan teknik o samarbete..
Hoppa olika serier som sagt var och lite övningar med sockerbitar på volt är en bra övning för att få hästen koncentrerad och lyhörd..samtidigt som den är lösgöranda och mjuk gymnastik övning..

Stort lycka till!
Kul med en dressyr ryttare som gett sig in i hoppryttarnas värld ;)

Stämmer precis det du säger, min häst har haft väldigt bråttom mot hindren och det har resulterat i spänd hoppteknik och lite rak kropp och sänkta framben. Med bättre tempo och styrka har hon börjat hoppa mer igenom kroppen och då kommer frambenen upp mer. Dock blir de väl aldrig optimala kanske, för det är ju lite 'talang' också. :)

IMG_0988.jpg

Precis!
Hästens "talang" och kvalité kommer definitivt fram mer när man fått ordning på dom :laugh: det är då man skall börja sträva mot sina mål!!
Hästen ser jätte fin ut så jag håller tummarna för er och lycka till med hoppningen!!
Keep up the good work! :bump:

Man kan ju barrera, men det ska man inte prata högt om. Min kompis-kusin-barn prövade det på sina hästar och det funkade bra. Fast det va ju på 90-talet.

Ser ut som att hästen hoppar spänt och dyker mellan frambenen.

Hur beter sig hästen mellan hindren? Är den bärig och balanserad och backar av från hindren? En förutsättning för en optimal hoppteknik är att hästen har rätt förutsättningar att hoppa igenom kroppen. Hästen måste komma i en balanserad galopp och komma helt rätt mot hindret. Du ska ha en så bra galopp att du när du känner att du ligger helt rätt bara kan mjukna och hästen sköter språnget lugnt och fint själv. På några av bilderna ovan skulle jag gissa att han kommit lite för nära hindret?

För att träna upp detta är det mkt markarbete med småhinder och träna kontroll.

För att träna just frambenen är det mycket studs och serier som tränar styrka och balans.

När det handlar om att överhoppa sig så är det ju så att hästar med sämre frambensteknik många gånger måste överhoppa sig för att inte riva.

Du ser ut att ha en fin häst!

Man kan ju barrera, men det ska man inte prata högt om. Min kompis-kusin-barn prövade det på sina hästar och det funkade bra. Fast det va ju på 90-talet.

Totalt vansinne!
Hoppas verkligen inte att du menade allvar med att föreslå att man ska barrera!
Barrera anser jag vara ett o schysst beteende som kan skada både häst och ryttare!
Om inte så kanman ju skrämma livet ur hästen så den aldrig mer vill hoppa..

För er som inte vet vad barrering är kommer lite info...

" Barrering är att använda otillåtna metoder för att få hästar att hoppa högt och undvika att riva. Det kan vara allt från att medvetet rida fel mot ett hinder för att hästen ska riva och bli rädd om benen till att stå och slå den med föremål i samband med språnget."

(Men nu kommer det sig även att man kallar det för Barrering när man låter hästen hoppa upp sig på lite högre hinder innan man går in på banan för att göra det enklare för hästen..och jag hoppas verkligen att du menade den typen av Barrering)

Jag tror med anledning av de andra inläggen som sugarcave har gjort på buke att hon är ett troll så förhoppnignsvis så menar hon inte allvar. Lyckligtvis så vet jag tillräckligt mycket för att aldrig komma på tanken att barrera, men det är väldigt korkat att skriva något sådant i en sådan här tråd där en relativt okunnig tjej frågar efter råd. :S

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka