Frambenshälta vid dräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vippan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 111
Sv: Frambenshälta vid dräktighet

Är det vanligt att hästen får en hälta på frambenen i samband med dräktighet?

Absolut inget samband..i så fall om man ska dra det långt kan hon trampat på nåt om hon vatt barfota, som många fölsto är..

(min dam hade jordbakterier i hoven så hon haltade, dock bra nu efter veterinärvård)

Är det vanligt att hästen får en hälta på frambenen i samband med dräktighet?

Jag skulle definitivt snabbt försöka utesluta fång!!! som inte är helt ovanligt på dr ston som blir tunga, spec om de varit känsliga innan, visar sig oftast fram.
MVH/Northern

Absolut inget samband..i så fall om man ska dra det långt kan hon trampat på nåt om hon vatt barfota, som många fölsto är..

(min dam hade jordbakterier i hoven så hon haltade, dock bra nu efter veterinärvård)

Ja, då kan det ju bli hälta. Vad skönt att din mår bra! :laugh:

Jag skulle definitivt snabbt försöka utesluta fång!!! som inte är helt ovanligt på dr ston som blir tunga, spec om de varit känsliga innan, visar sig oftast fram.
MVH/Northern

Fång är ju inte så kul... men inte aktuellt i det här fallet... :laugh:

Titade påen 4 åring som hade fått föl i somras. Var behandlad (sprutad) i båda frambenen pga hälta vilket berodde på att hon varit dräktig sa de :grin: (och att det var vanligt vid dräktighet).
Jag tyckte det verkade konstigt men är ju ingen expert :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hur länge är ett sto dräktigt och vad är viktigt att tänka på under dräktighetsperioden? Här går vi igenom allt du behöver veta om...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 192
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka