aglaonema

Trådstartare
Vad kan det bero på att en häst ofta står brett med frambenen eller att den oftast står med sitt ena framben längre fram än det andra?

Sv: framben

Står den så väldigt mycket kan det vara att den avlasta antingen knäet eller hoven/kotan pga någon inflammation eller annan smärta.

Avlastar sig. Det gör ont någonstans.
Det kan vara allt ifrån allvarliga skador (kotledsinflammmation tex) til som min egen häst: Han är så tunnsulad att han blir öm på hårda betonggolvet... :D

Kolla om den har värme/svullnad
Longera bägge varven.

Fina, torra ben. Ingen värme eller svullnad. Galopperar jämfota bak på böjt spår båda varven men inget i skritt och trav. Snubblar på alla ben men bara om någon sitter på.

Vad kan det bero på att en häst ofta står brett med frambenen eller att den oftast står med sitt ena framben längre fram än det andra?

så gör min med :crazy:
men ingen svullnad och inte ett dugg halt.
hon står så med bak också.
Nej fy jag borde röntga hela min häst :(
ibland blir jag jätte nojjig att något är fel med henne, antingen rygg, ben eller nånting.
Men sen är hon och har aldrig varit halt eller skadad, är glad och pigg som en 4 åring(är 21 år) och har inga gallor eller svullnader och ömmar ingenstans.
Men ändå så ibland känns det som man kanske ska kolla hela henne eftersom hon också står såhär.
Kan man köra en vanlig veterinär besiktning? :confused:

Min hade låsningar i rygg och nacke när hon stod på det viset, min underbare veterinär hittade låsningarna och behandlade henne + jag fick ett program med stretchövningar som botade problemet. :bow: Hon hade inga problem med själva benen utan det satt högre upp i hennes fall.

Fina, torra ben. Ingen värme eller svullnad. Galopperar jämfota bak på böjt spår båda varven men inget i skritt och trav. Snubblar på alla ben men bara om någon sitter på.

Iomed det du skriver här hade nog jag gärna kollat upp hästen.

Vill man kolla upp sin häst så gör ju det säkrast och effektivast på klinik. Dock så kan man ju hitta hälta med böjprov/longerprov av gårdsveterinär men hittar man något då och utreder vidare så är det ju klinik som gäller igen. För mej iaf.

Vill man kolla upp sin häst så gör ju det säkrast och effektivast på klinik. Dock så kan man ju hitta hälta med böjprov/longerprov av gårdsveterinär men hittar man något då och utreder vidare så är det ju klinik som gäller igen. För mej iaf.

okej säger man bara att dom får kolla igenom hästen efter fel? :confused:
för hon är som sagt inte halt och aldrig varit under dom 7 år som jag haft henne. Så det känns som att kasta pengar i sjön när hon ändå är 21 år ponnyn.
men samtidigt är det ju helt klart värd pengarna om nåt är fel.
Men hon visar inga fel. bara att hon står som hon gör.
Hon står ju självklart inte så alltid men ofta :( (i stall gången står hon så, inte när hon äter från krubban, någon gång om vi gör en dålig halt annars står hon bra med benen)
vad hade ni gjort?

ops stal lite av ts kanske :o

Senast ändrad:

Står den så jämt eller bara när den betar/äter från backen? Många hästar står med ena frambenet längre fram för att räcka ner till backen ordentligt.

så gör min med :crazy:
men ingen svullnad och inte ett dugg halt.
hon står så med bak också.
Nej fy jag borde röntga hela min häst :(
ibland blir jag jätte nojjig att något är fel med henne, antingen rygg, ben eller nånting.
Men sen är hon och har aldrig varit halt eller skadad, är glad och pigg som en 4 åring(är 21 år) och har inga gallor eller svullnader och ömmar ingenstans.
Men ändå så ibland känns det som man kanske ska kolla hela henne eftersom hon också står såhär.
Kan man köra en vanlig veterinär besiktning? :confused:

Min häst är också 21 år. Hon gör också så att hon står på det ena frambenet och lägger det andra frambenet långt ut åt sidan. Verkar som att hon försöker hitta olika sätt att avlasta benen. Jag har även sett en liten tendens att hon vill börja stå konstigt bak.

Av det du beskriver så låter det som att det sitter högt upp. Kanske har den en inflammation i bakknäet/knäna då den galopperar jämfota och tappar sig under ryttaren. Av en sådan inflammation går de ofta och avlastar fram. Är det vänster bak så sitter ofta hältan i diagonalt framben, alltså vänster fram. Hoppas du hittar vad som är fel eller om det är ngt fel.

Hästen som TS pratar om har Artros, vilket är den troliga orsaken till att den avlastar sina ben och inte kan ridas. Men Ts vill inte åka till klinik och göra hältutredning med röntgen och ev behandla hästen. Du kan läsa hennes tidigare trådar.

Vad gjordes när hon kollades då?

Hon röntgades höger framkota för att veterinären sa att det var det benet hon var halt på. Hon markerade då han böjde kotleden. Han hittade en liten broskförändring på röntgen och hon behandlades med flera sprutor. Men det blev inte mycket bättre så nu är hon pensionär.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 253
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
239
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur