Framåtvänd bilstol, vad har ni?

Sv: Framåtvänd bilstol, vad har ni?

Hittar ingen Axkids bältesstol med isofix?

Jag hittar bara deras kombistol och det är absolut inte aktuellt med en kombistol framåtvänd i min värld :)

Hur lång ska man vara för att kunna sitta på en bälteskudde? Det skulle vara så smidigt när vi åker hem hem och bara ska åka bil från tågstationen...

Hittar ingen Axkids bältesstol med isofix?

Jag hittar bara deras kombistol och det är absolut inte aktuellt med en kombistol framåtvänd i min värld :)

Tro inte den kommit ut ännu! En åf till mig sa att de skulle ha en bäältesstol med isofix! Jag har deras bakåtvända kidsofix. Kanon stol!

Jo men det känns onödigt att köpa en till bakåtvänd stol som jag inte tänker använda som framåtvänd stol :)
Deras nya Axkid Keezone har inte isofix?

Brandgul: Jag har verkligen sökt, men de flesta skriver att dom ska åka bakåt så länge som bara möjligt. Inget om längd vad jag kunde se. Är barnet "normallång" för sin ålder? En återförsäljare till bältesstol rekommenderar minimilängd på 1 m

Senast ändrad:

Okej då vet jag ungefär vad jag ska börja leta efter! Eftersom han är över 4 och bra propotioner har jag inte dåligt samvete över att köra honom några hundra meter framåtvänd ;) Däremot skulle jag inte köra i trafiken vart vi bor med motorvägar, jätterondeller som alla stressar i osv...

Nej men precis, jag skulle gjort detsamma om det handlar om kortare bitar när man hälsar på hos någon exempelvis.

(kl)
Blir inte riktigt klok på detta med vändning... När en tredjedel av huvudet når över kanten på stolen skrev någon - det gör det väl i vårt fall. Stolen slutar i öronhöjd. Men dottern är inte ens fyra än, fyller i maj... Anledningen till att vända är väl för att när de kommit upp i en viss längd gör det mer skada än nytta att åka bakåt om olyckan skulle vara framme? Att det inte finns något som stoppar huvudet bakåt.
Framsätets nackstöd sitter dock ovanför bilstolens kant, så det tar ju stopp, även om det blir ett litet glapp, eller vad man ska säga...
Varför skulle vi få så långa barn :p :D

Nja egentligen skulle det vara säkrare för vuxna att färdas bakåtvänt också, men ja man förstår ju varför inte det fungerar i praktiken ;).

Vad har ni för stol? Barnstolen är som sagt urvuxen när barnets huvud når över bilbarnstolens ryggstöd med en tredje del.

Jag brukar tänka på det där, det är ju lätt för oss med små, smala eller korta barn att vara jättepräktiga och låta barnen sitta bakåt tills de är sju. Får barnen inte plats så får de inte och då är det inte mycket att göra åt, då får man vända utan dåligt samvete.

(kl)
Blir inte riktigt klok på detta med vändning... När en tredjedel av huvudet når över kanten på stolen skrev någon - det gör det väl i vårt fall. Stolen slutar i öronhöjd. Men dottern är inte ens fyra än, fyller i maj... Anledningen till att vända är väl för att när de kommit upp i en viss längd gör det mer skada än nytta att åka bakåt om olyckan skulle vara framme? Att det inte finns något som stoppar huvudet bakåt.
Framsätets nackstöd sitter dock ovanför bilstolens kant, så det tar ju stopp, även om det blir ett litet glapp, eller vad man ska säga...
Varför skulle vi få så långa barn :p :D

Nej jag har inte läst vad ni har för stol osv;) Men om ni vill ha henne bakåtvänd längre, så är Axkids stol otroligt rymlig! Bara en liten input;)

kl

Nu laste jag min bruksanvisning noga och dar star det att man kan ha stolen bakatvand 0-18 kg i baksatet och bakatvand 0-25 i framsatet utan stodben. Det ar en Akta Graco Cosmic. Vi har en Volvo v 70 utan airbag dar framme sa det borde ju vara idealiskt da? Men i beskrivningen satter de i stodbenet till slut, ar det bara att skippa det och luta stolen mot panelen i sa fall?

Du kan använda stolen i fram utan stödben.

Ang diskussionen om när man ska vända, om det är värt att köpa ny stol för ett år osv: Jag köpte en britax two-way till min äldsta när han var 4,5 år, just för att jag vill ha honom bakåt länge. Han satt sedan i den tills han var 6 år och 3 månader. 122 cm lång och 23kg. Han satt med böjda ben de sista 2 åren, men han klagade aldrig. Jag förklarade för honom varför han satt bakåt, och han frågade ofta andra föräldrar på dagis varför deras små barn satt framåt...

Om ett år kommer vi ha 4 barn som ska åka bakåt, H är då 4,5 år men han får fortsätta sitta bakåt till han vuxit ur sin t-w.

Bara luta den mot instrumentpanelen alltså? Kanon bra.

Jag drömde att jag fick tvillingar inatt, varav den ena kom ut på golvet på en toalett i ett köp centra. Jag skyller helt på att jag läste din tråd igår innan jag somnade :D

Japp, luta mot instrumentpanelen.

Men fy, vilken mardröm! Jag har lite lätt panik (redan!) inför förlossningen, inbillar mig att vi inte hinner in.. :crazy: :D

Hehe det var inte så farligt i drömmen faktiskt, jag plockade bara upp bebisen som fortfarande satt fat med navelsträngen i mej. Det kommer säkert att gå jätte bra för dej!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka