Framåtvänd bilstol, vad har ni?

Sv: Framåtvänd bilstol, vad har ni?

kl

Passar på att fråga er en sak. Här finns inga bakåtvända stolar (förutom babyskyddet) så att folk väljer att ha framåtvänt från 1 års ålder är inte så konstigt. Men våra kompisar som precis fyllt 3 år sitter i en bältesstol. Tycker ni att det är bättre att barnet sitter med bilens egna bälte framåt i den åldern eller borde han ha en stol med eget bälte i?

Om man sitter framåt ska alltid bilens bälten användas, inte stolens, som jag har förstått det.

Nej nej, det är precis så som ako skriver, bilens bälte ska alltid användas när man åker framåtvänd!

jag funderade på om det var annorlunda med dom stolar som finns här, dom är mkt mindre och lättare än dom bakåtvända som används i Sverige (kombistolar vet jag att man inte ska använda framåt).

Det känns som ett vanligt bälte är för lite bälte för en 3 åring

Fast det har ju med att bilens bälte "följer med" i krocken det gör ju inte alls ett fast bälte i stolen. Hänger du med på hur jag menar?

Men jag ska låta det stå osagt egentligen eftersom jag trodde du menade vanlig kombistol, men en av anledningar till att man inte ska använda kombistolens bälte framåtvänd är den jag skrev ovan.

Det med bältet som följer med har jag hört, men jag kan nog inte heller företälla mig en 3 åring med vanligt bälte just för att jag egentligen tycker det är fel med en så liten framåtvänd.

Fast om barnet sitter på en tillräckligt bra stol så är det nog att föredra framför stolens helt fasta bälte. Tänk dig själv vad det kommer göra med barnets nacke vid en kollision *ryyyyser*

Senast ändrad:

Vill inte tänka på det alls, tycker det är tillräckligt att tänka på vad som kan hända 1-åringarnas kroppar när dom åker framåtvänt. Synd att inte hela världen kan förstå att det är bättre att åka bakåt.

(förlåt Ts för lite trådkapning)

Man hör ju ibland att kombistolar är sämre framåtvända än riktiga framåtvända. Någon som vet varför? Jag hade nog gärna annars använt vår Britax multitech när det blir dags för L att åka framåt, men intr om det är sämre än en riktig framåtvänd stol förstås.

I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilens bälte nära kroppen på barnet (över höfterna och bröstbenet) eftersom stolen saknar "bältesstyrning" som finns på bra bältesstolar med rygg. Detta är verkligen att beakta för bältesplaceringen är livsviktig vid en krock.

Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan, då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt. Kombistolen är dessutom bra mycket tyngre än en vanlig bältesstol.

Jag skulle absolut inte vända en multistol, NTF rekommenderar det inte heller.

Du har koll Cala! !Tackar för info! Då blir det en vanlig framåtvänd den dagen det blir dags. Dumt att de gör kombistolar ö h t när de är så dåliga framåt.

En nackdel till nar man vander dem framat ar att om man inte har lydiga barn sa kan de ta sig ur pa ett kick. De nar alltsa baltesknappen och kan dessutom ta ner baltet under armen.

Vi behaller samma stol bakat ett tag till.

Ja absolut bakåt så länge det går! Jag tror vi kommer att vända L när han blir fyra i oktober, han väger 17 kg redan nu och är 1 m lång, så jag tror inte det funkar mycket längre än till fyraårsdgen, tyvärr.

Na, det ar lite dar jag ar, med en nybliven 4aring som tycker det ar for trangt. Han vager nog 17 eller lite mer.

Vi ska vända Isak också nu, han blir 4 i april och blir så vansinnigt åksjuk när han åker baklänges. Men framåtvänd går det bra.
Han är 1.02 nu, ev lite mer och väger strax över 15 kg

Glömde skriva att våra stolar går upp till 25 kg, så vikten är inga bekymmer, men han börjar redan börjar få trångt för benen oc i ena stolen kommer snart en tredjedel av uvudet att sticka upp, så det känns som att det inte är realistiskt att tro att han ska sitta bakåt längre än till 4årsdagen, alltså om nio månader.

Vi har en britax kid plus som vi känner oss nöjda med. Har visserligen inget annat att jämföra med men vi har inget att klaga på.

Jag såg en stol i ett reklamblad häromdagen som verkade smart. Det är en bältstol som man fäster med isofix och sen använder barnet bilens egna bälte, det måste väl vara bra att stolen sitter fast också? Det var en stol från Römer (Britax), 15-36 kg.

Axkids stol har vi kikast på, men det lär dröja 2 år till innan vi vänder äldsta:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka