Framåtvänd bilstol, vad har ni?

Spiteful Spirit

Trådstartare
Har googlat lite för att försöka få lite koll över vad som finns när dottern ska börja åka framåt. Hittade ett test från Råd & Rön, där Cybex Solution X2-fix fick bäst i test - ett för mig okänt märke. Någon som har en sån stol? Tvåa kom Kidfix SICT från Britax Römer (samma som Britax..?).
Jag är alltid lite skeptisk till märken jag inte hört talas om förut... hittade även ett test där en tysk stol fått högt betyg, Concorde Transformer T tror jag den hette. Ny på svenska marknaden, den har vad jag kunde se ingen T-märkning, utan bara ECE. Någons om vet nåt om den? Hade fått flera Bäst i test hemma i Tyskland, och en sån titel i Norge också om jag minns rätt.

Vad har ni annars för framåtvända stolar, och är ni/barnen nöjda?

Sv: Framåtvänd bilstol, vad har ni?

Britax Römer är samma sak som Britax. Här i Österrike heter märket bara Römer så dom verkar ha olika namn i olika länder.

Hm, undrar om alla barn åker baklänges än ;-) Om det inte framgick så är jag nyfiken att höra erfarenheter av olika stolar, inte bara de där jag nämnde. :-)

Lämnar en ras här, vi funderar också på att gå över till framåtvänd stol nu.
Var inne på Britax Adventure först, men tycker nu att Britax Kid Plus SICT Jet ser stabilare ut.

Senast ändrad:

Inte aktuellt för mitt barn än på några år ( fyller 3 snart ), men jag har hört positivt om Besafe iZi Up ( bältesstol ).

Tidigast vid fyra år eller när större delen av huvudet sticker upp ovanför kanten på bilbarnstolen om jag minns rätt!

Så länge som det bara går ( och lite till ).

NTF rekommenderar till 5 års ålder, bakåtvända bilstolen är urvuxen när barnets huvud når över bilbarnstolens ryggstöd med en tredje del. Inte när större delen av huvudet sticker utanför :)

Nope, det finns ju stolar som är upp till 25 kg nu som är bakåtvända. Det bästa är om man har dom bakåt så länge som det bara går ( och lite till ) :)

Det står nog på min 9-18 bakåt... Nu väger han inte riktigt 18 än men då skulle jag alltså behöva köpa en annan bakåtvänd att ha i ett år. Han klagar ganska ofta på att han inte plats med benen så jag tänkte att det kanske snart är dags att vända ändå.

Har de ändrat rekommendationerna? Nog att jag vet att de bör sitta så länge som möjligt bakåt, men jag har bestämt för mig att den gängse rekommendationen är till (minst) 4 år?

NTF säger faktiskt 5 år numera, medan de flesta andra, typ trafikverket mfl, säger 4 år!

Det står nog på min 9-18 bakåt... Nu väger han inte riktigt 18 än men då skulle jag alltså behöva köpa en annan bakåtvänd att ha i ett år. Han klagar ganska ofta på att han inte plats med benen så jag tänkte att det kanske snart är dags att vända ändå.

Jag har lite samma problem med Milton och hans stol, som också den går upp till 18 kg. Han blir 2 år i maj och väger drygt 15 kg. Säg att han ändå klarar av att ha stolen till han är 3 år (vilket jag innerligt hoppas), men sedan väger för mycket/är för lång (han är redan ganska lång också).. Ska vi sedan köpa en ny bakåtvänd stol, för att möjligen kunna ha i ett år?
Jag är väl medveten om säkerheten och jag väljer alltid det som är bäst för Milton, men samtidigt är jag inte så pigg på att byta till en bakåtvänd stol till under ett års tid. Jag ångrar bittert, att vi inte valde en som går upp till 25 kg, vi har en Besafe izi kid.

Förlåt för total trådkapning, kom på precis nu att tråden handlar ju egentligen om framåtvända stolar :D

Det blev lika för oss, vi köpte en BeSafe Izi Kid och dottern kom alldeles för snabbt upp i maxvikt :P Så vi skaffade en Britax HiWay, tyckte det var för tidigt att vända henne framåt. Britaxen har hon väl åkt i ca ett år nu.

Vi har också en stol som bara når till 18 kg. Ella fyller 3år nu och väger 14-15 kg och når hon maxvikten innan hon fyller 4 år så köper vi en annan bakåtvänd stol helt klart.

Vi skulle vilja ha en framåtvänd stol som vi bara har när jag flyger hem till min hemstad. Jag törs låta sonen 4 år sitta framåt när vi åker bil där. Faktiskt :) Men vad för stol? Jag ska kolla på den Cala nämner.

Jag skrev givetvis fel ålder, ber om ursäkt.

Ska och ska, man bör vända dom så sent som bara möjligt. NTF rekommenderar att man väntar, gärna till 5års ålder. Trafikverket inte har någon tydlig åldersgräns, men bältes-stolen är från 4 och uppåt.

Rekommendationen är dock enig på en punkt, det är säkrare att färdas bakåt i bilstol och att man ska vänta så länge som möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka