Framåtdrivning

J

Juliae

För två veckor sedan köpte jag hem ett underbart vackert arabsto. Snäll i all hantering och pigg och känslig att rida. När jag fick hem henne lät jag henne stå de första dagarna för att hon skulle få aklimatisera sig i lugn och ro. Därefter har jag tränat en hel del NH med henne, lekt i paddocken, tränat mycket lätt dressyr, och ridit ut på härliga uteritter. Men jag märker inte av den vilja och den väldiga energi hon hade när jag provred henne. Hon går alltid med öronen framåt och är nyfiken och med, men just den där framåtbjudningen saknar jag.
Hon får samma foder som innan.
Har någon förslag på hur jag ska gå vidare?

Mvh Julia

Sv: Framåtdrivning

Kanske ge henne lite mer tid. Hon känner troligen inte igen sig och kanske hon inte helt litar på dig ännu. Så även om hon är positiv och nyfiken är det nytt runt om henne och hon blir lite försiktig av sig.

Kan också hänga ihop med din ridstil kontra tidigare ryttares.

såg nu att du hade två trådar om samma ämne,mitt svar till dig hittar du i den andra tråden på ridning...

Mvh Arabizar

Nu är detta ett lite indirekt svar men...
Att göra massa övergångar, först skritt - halt - skritt och sedan tex. skritt-galopp-halt-trav. Detta får min lite sega häst att bli väldigt på tårna iaf...;)

Ja det kan mycket väl ha med den tidigare ägarens ridstil att göra. Hon har haft henne sen ett och ett halvt års ålder, och hon har mest haft henne till skogridning det senaste året!
Så det är absolut en invänjningsperiod, men att framåtbjudningen skulle vara så annorlunda!

Är det även samma sort hö? Hö kan ha mycket olika mängd energi i sig.

Nej faktiskt så har vi bytt från hö till hösilage! eftersom jag får det med i stallhyran, så det kanske har med det att göra..

Får hon nu samma mängd hösilage som hö? Tänk på att du har lägre torrsubstans i hösilaget och därav behöver ge mer av hösilaget. Dvs om det är samma värden. Men det kanske var så att den tidigare ägaren hade kanonhö med mycket energi i och det du ger nu är mer energifattigt.

Får hon nu samma mängd hösilage som hö? Tänk på att du har lägre torrsubstans i hösilaget och därav behöver ge mer av hösilaget. Dvs om det är samma värden. Men det kanske var så att den tidigare ägaren hade kanonhö med mycket energi i och det du ger nu är mer energifattigt.

Hon får iof mer hösilage nu (fri tillgång) och åt bara runt 5 kg hö innan/dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
J
Träning För två veckor sedan köpte jag hem ett underbart vackert arabsto. Snäll i all hantering och pigg och känslig att rida. När jag fick hem...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: Juliae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur