Framåtbjudning

F

Frasseoo

Är det någon som kan ge mig tips om hur jag skall få mer framtåbjudning i arbetet på ridbanan.

Min häst är lösgjord och fin, han böjer sig fint genom hela kroppen.
Han har också lätt att samla sig. MEN det går inte framåt.

Det är lite mindre segt vid arbetet för handen, jag har en känsla av att det beror på att jag sitter emot på något sätt.

/Franz

Sv: Framåtbjudning

Min valack var likadan i början (nyinriden). Men det berodde mest på att jag satt och spjärnade och höll emot alla rörelser. Inåtroterade i höftlederna - knep åt med knäna (inåtroterade ju hela lårbenet) - spjärnade lite i stigbyglarna - och försökte motverka varenda rörelse som kom från ryggen (slår på "spjärn, knip och dra"-reflexer).

Fick en aha-upplevelse vid en träning då han som vanligt ville bryta av i traven på volten - men tränaren sa något så enkelt som att jag skulle vinkla om tån och peka den mot henne i mitten av volten, varpå hästen hämtade upp och drev på bra i traven igen. Hm? :confused: Kunde det vara så att det var jag som omöjliggjorde bjudningen....... (hihi :idea: ibland är man så TRÖG!)
Så har jag pysslat lite hemma plus på träning efter det, och märker ju att jag måste öppna upp låren - utåtrotera höftlederna och sitta lite mer på bakre sidan av låren (inte knipa med knäna), våga sitta på rumpan. Och vips flödar det så mycket energi bakifrån - Bjudning - så att jag har problem åt det hållet istället. :o - rodnar för att det är pinsamt när man kommer på sej själv med att skylla för mycket på hästen (jag trodde faktiskt inte han hade någon bjudning).

Har också upptäckt att jag måste stabilisera mitt mellangärde längre upp med honom. Gör jag som på stress-märrarna att jag hämtar styrkan långt ner på magen - så stannar han upp (kanske är det så att jag inåtroterar höfterna - kniper med knäna, då) - men om jag istället hämtar styrkan (både i tvärgående, sidliga och raka bukmuskeln alltså) längre upp - nästan mellan revbenen, så får jag istället mer energi i honom.
Fast just det där med magmusklerna är så mycket "på känn" så jag har svårt att förklara vad jag menar.

Sedan påverkar det förstås också hur man tajmar sina hjälper, vad man gör med hästen och så vidare - men för mej var nog det där med knipandet det stora felet.
När jag hamnar i spjärn, knip och dra-läget så är jag väldigt otajmad i mina "tryck-eftergift" och har svårt att vara tydlig. Och nyinriden som han var så förstod han ju inte ett dugg ifall jag hamnade i lägen där jag till exempel la på en skänkel, eller en sidförande tygel, i helt fel fas och sedan (självklart) aldrig kom till någon eftergift - då blev ju effekten förstås helt tvärtom.

Bá mina tankar!

Lite OT

Jag tycker att det du skrev lät väldigt vettigt, och jag tror nog att det mångt och mycket stämmer in på mig, speciellt eftersom jag tidigare ,när jag red på ridskola, blev lärd att vrida in låren så att tårna skulle peka "rakt fram". Detta har nog gjort att jag fått en ovana att fastna i mitt bäcken så att jag inte riktigt kan följa med på ett bra sätt, utan stryper hästens framåtbjudning och egna vilja till att gå framåt.

"Givetvis" ska jag testa det du sa om att tänka att tårna ska vridas utåt (bort från hästen), men jag undrar om du har någon annan bild man kan tänka på eller någon övning som gör att man lossar i bäckenet och därmed hela ryggen?

/Frida

Ja, jag är ju inget proffs direkt - utan provar mej fram.
Har precis som du fått lära mej att vrida om låren så att tårna pekar rakt fram - och det kanske är bra, jag vet inte, men jag har själv lite utåtvridna ben (såg ut som Charlie Chaplin som liten :p ) och jag tror att det ger en hel del onödiga spänningar för mej när jag med tvång försökt förändra min egen "arbetsform" för att passa in i mallen. Det kanske är annorlunda för någon som av naturen är "inåttåad"?

För att sitta ordentligt finns det förstås tusen olika sätt man kan tänka på och det finns många här på sidan som har många gånger bättre koll än mej - men jag brukar försöka, med grunden att jag utåtroterar lite i höftlederna (då sitter man litegrann på små "muskelkuddar") - att släppa ner svanskotan något, och låta varje höftbenshalva röra sej ganska oberoende upp och ner med hästens rygghalva. SI-lederna är utformade på sådant vis att höftbenen kan glida upp/ner någorlunda oberoende av resterande bäcken - låsningar i SI-lederna som gör att höftbenen inte kan röra sej "obehindrat" låser också hästens rygg. (får man ont i ländryggen av ridning bör man kolla upp sej hos naprapat/osteopat)

När man lutar sej lite framåt ända bakifrån SI-leder/LS-led så låser man också rörelserna både i SI-leder och LS-led. Det gäller att försöka placera ryggraden mitt över bäckenet - inte luta sej fram eller luta sej bak. Först när man "sitter på rumpan" kan bäckenet röra sej i takt med hästens rörelser.

Jag har lätt att ramla framlänges och det tillhör litegrann av mitt "undvika hästens rörelser", för att komma åt det kan jag ibland behöva tänka på att "dra in svansen" (men det är effektfullt - hästarna är känsliga för såna "samlande" hjälper).

Finns mer att tänka på, för mej är detta en helhet som kanske i grund och botten har med min inställning att göra (jag måste VÅGA göra fel, VÅGA rida även om det kan bli totalfel - när jag inte vågar så begränsar jag både mej själv och hästen "big time"...). Andra människor har andra vägar, andra sätt att tänka, utifrån deras kroppar och deras "psyke". :)

Kan oxå bero på hur aktiv du är i din sits. Jobbar du med en avslappnad-följsam sits kan en del av energin gå ur där.
Kräv lite mer med "rumpan" bestäm takten, känn bakbenen och få ner energin från dina höfter i hästens bakben.
Allt låter kanske lite flummigt men som en bra tränare försökte illustrera för mig "tänk popcorn i rumpan".

/T

Jag tycker att man måste ha framåtbjudning för att ens kunna samla hästen..I samlingen måste den ju verkligen tänka framåt.

Kanske kniper du med knäna eller är spänd och i obalans på annat sätt, men angående sitsen är jag inte rätt kvinna att svara, har själv problem...

Hoppas någon som har mer kunskap om detta kan uttala sig!

Idag red jag för en ny tränare som är mycket sitsfokuserad. Hon gav meig en fråga när jag började skritta fram som jag skulle svara på en stund senare. Frågan var:

Hur skapar ryttaren framåtbjudning hos sin häst?

Jag tänkte och svarade att det måste bero på ryttrens balans och inverkan, vilket hon höll med om. sedan tränade vi på just det. Balans. Sitta rakt över hästen var första lektionen. Inte klämma med skänkeln-sitsen var nummer två. Begär lydnad för små hjälper var nummer tre.

Så du är säkert på rätt väg.

overtyre skrev:
Kan du kanske utveckla? :angel: :bow:

Ungeför det som Curtis skrev - rent tekniskt;

Sä hästen måste motveka vår tyngd genom att trycka emot - välva ryggen också den, måste också knäa en aning bak också det för att inte hamna ytterligare i framvikt.

Det är jobbigt kräver både koordination och styrka, och behöver få gå långsamt ett tag.

Sedan när hästen hittat dit då har då hur mycket tryck bakifrån som helst att hämta :)

Att tänka framåt är för mig denhär balansen bakifrån.- det behöver inte betyda att tempot är högt.

Om man aldrig får till den här balanseringen bakifrån - omvinklingen av bäckenet så måste hästen motverka den fallande kraften framåt - den börjar hålla i sig - syns bla. ofta på halsen som den drar uppåt/bakåt så den blir kort - istället för lång och sträckt framåt:angel:

Om man tänker framåtbjudning a la Svens Dressyrträning så tippar man ofta hästen på bogarna då kan den inte balansera bakifrån. Man kommer aldrig dit.
Det syns också på att hästen tappar sin diagonal, den är inte ren i takten.

SUS

Hej!

Alldeles enig i allt som sägs. Susan träffar spiken på huvvet. Typisk otaktig häst har vunnit OS minst en gång... Så man MÅSTE ju inte ha denna framåtbjudningen.

Nån som kan tänka nåt omkring detta med bjudning/balans och kadenserat trav? Alltså svävtrav eller nåt sånt?

Pelle

Det verkar ju avancerat :o :D

Jag har aldrig sett balanstrav under ryttare - bara råkat rida i en :angel:
Det var inte behagligt kan jag säga
Det var ju en trav helt utan swing - så så vidare ren i takten kan den ju inte ha vart :D och därmed inte i balans (hästen ramlade in i den just pga att jag rubbade hans balans)

det är ju ingen äkta framåtbjudning ( jag vill egentligen inte använda det ordet..)- eftersom hästen gärna vill höja huvudet = tänker bakåt med nacken...

Skit i framåtbjudning - fokusera på balans - så kommer trycket sen...

Säger en trött Susan som skall knoppsa...

har du egna tankar...

Balanstrav, ja!
Gott ord, bara att det har inget med balans at göra alls... Jag vet du förstår, jag måtte bara skratta lite.

Jag har idéer, ja. Jag har ridit flera hästar som haft nån form utav balanstrav, en varmblodstråvare, och några halvblodiga. Hur mycket sväv varierar förstås.

Jag tror balanstrav uppstår av att hästen företar sig en stemsats, omlag så som stavhopparna, bara att staven är hästens ben, och dom böjer inte alls. Kommer man på bogarna med fjädrarna i botten så att säga, och samstunda inte har böj och bärande i bakbenen, så sväver hästen, men den har ingen schwung. Just som du säger.

Jag har fokuserad på balans ett bra tag nu, och trodde mej klar för att rida fram, men inte... Det blev mer balansträning, och då började schwungen infinna sej, och med den också framåtbjudningen.

Hur i världen blir man av med svävtrav, då? ;-)

Pelle

Trollspeilet skrev:
Hur i världen blir man av med svävtrav, då? ;-)

Pelle

Som alltid - varför hamnar hästen där från början - det är väl nyckeln ur...

Det är ju ett felaktigt röreslemönster beroende på att hästen blir alltför spänd.

Så varför spänner den sig?
Utrustning?
Inverkan?

Jag tycker att 'rida fyrkant' är ett bra sätt att hitta till balans och avslappning.
Jag även tömkör fyrkant istället för att lägga en töm bakom hästens rumpa så attd en blir ryckt i munen varje steg.

Rida fyrkant;

1 -åk häst på nästan hellånga tyglar sytrådskontakt i munenn ( i denhär övningen gör det inget om tygeln glappar)

2 - gör en halvhalt på yttertygel samt öka buktrycket ( sök på ordet)

3 - Gå fram med ytteraxel

4- gå fram med inner hand ett par centimeter
( 3 och 4 är en hörnpassering.)

5 - rakrikta dig, och håll dig mitt över hästen så att det går RAKT fram till nästa hörn( inte styra med tyglarna:devil: )

Om du kan göra detta i skritt trav och galopp på nästan hel långa tyglar så tvivlar jag på att hästen svävtravar efter det.

Funkar det inte alls - kolla sadeln:angel:
Funkar det fortfarande inte be nån kolla dig :o

:D /SUS

Senast ändrad:

Din övning liknar Kyras ABC som jag ofta försöker rida när jag inte tycker att min häst är följsam. Dock är det lättare sagt än gjort att rakrikta och passera hörnet och rida rakt till nästa hörn. Har själv otroligt jobbigt med denna övning. Speciellt om man ska rida på längre tyglar.. Det blir liksom slingrande ormen mellan hörnen. På långsidan går det bra. Är det bara balans och benstyrka det hänger på för att få honom rak mellan hörnen? Han lyder ju inte! Han tror han vet bästa sättet att passera kortsidan själv.

Senast ändrad av en moderator:

Ja detta är en variant på Kyras, men bara med de hjälper jag skrev - altså inga ben.

Detta är altså en koordinatiosnövning för att lära sig kontrollera sin vikt och sina:o och hästens bogar

jag har ett eget system för felsökning, som man kan ställa sig när saker inte funkar...
Var skall vi?
Hur skall vi?

Vikten bestämmer var, det är ganska enkelt - sitter du på mitten så går hästen rakt fram - men oh så svårt i praktiken..:o

Hur skall vi?
Jo på raksträckan skall vi vara raka dvs. axlarna parallella med hästens bogar, medan i hörnpasseringen skall hästen länga sin utsida= du länger din utsida (går fram med ytter axel)

Om du ställer frågan Var skall vi? Jo rakt.
Vad händer istället, hästen vill hö/vä - korrigera din vikt - dvs din placering ( lite för krångligt att skriva hur, dessutom behöver man feedback)

En sån här fyrkantsövning kan lära en att bättre hitta mitten och att kontrolelra sina axlar
Hästen följer din vikt han går dit du säger till honom...
Om hästen hela tiden tränger tex. åt höger så :o :o :o (vem säger åt honom att göra det...)
Som sedan korrigerar.. som sedan slappnar av.

jojo vet precis hur det känns att rida en orm :D

Det blir bättre när man själv slutar slingar sig :D

Innan mina elever får göra detta så sätter jag dem på mitten av hssäten och i en fysiologisk balans i ryggraden. - Först då funkar det.
Sitsen är a och o

Senast ändrad:

Susan skrev:
Om du ställer frågan Var skall vi? Jo rakt.
Vad händer istället, hästen vill hö/vä - korrigera din vikt - dvs din placering ( lite för krångligt att skriva hur, dessutom behöver man feedback)

Det blir bättre när man själv slutar slingar sig :D

Errrhm.. Jag ska prova detta... att sluta slingra mig alltså :o

Jag känner att övningen är svårast i skritt (jag har knappast provat galopp). Det går lätt i trav längs långsidan för då har man stöd av väggen för rakriktningen. När man närmar sig hörnet vill hästen svänga av tidigare än jag. Jag klarar inte att få honom att gå ända fram till hörnet utan att lägga på benen - men skall prova med axlarna så som du skrev. Dock tror jag att den naturliga reaktionen för mig blir att hänga mig utåt med axlar och höft, mot väggen, för att inte få honom att klippa av hörnet.

Jag kan sitta och hålla på med sånt här i dagar (vecka ibland) i sträck så det hade varit kul att faktiskt klara av övningen nån gång.:o

Just detta att det oftast är hästen som vänder kan man ju se spår av i alla ridhus :angel:

Det är därför så bra att rida fyrkant. Placera den till en början på stora mittvolten - men gör den stora mittfyrkanten:D

så småningom kan man göra 15 meters fyrkant och tiometersfyrkant, bra att byta om fykrant osv.

men tänk på det skall vara en fyrKANT...

När DU kan rida fyrkant, så krattar du bort alla spår i ridhuset. när hästen vill vända så styr du bara rakt ut i hörnet och gör halt, sedan vänder du.
Hästen måset vänta pådin halt/ halvhalt

Det är myckt med det därna....

har du tillgång till ridhus m. spegel?

Nej det finns dessvärre ingen spegel där jag ridit i vinter. Dessutom ägs ridhuset av hoppfolk :( Det säger en del om hur det ser ut med spår och liknande.

Menar du att jag ska använda tyglarna och styra ut i hörnet. Har provat detta. Då förblir han inte rak utan svänger in baken om jag inte lägger på innerbenet.

Det är skitbra träning det där med fyrkanten.. När jag säger att jag kan rida fyrkanten då har en del lossnat för mig tror jag:D

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?