Framåtbjudning=Noll

Eliza

Trådstartare
Har en 6åring som är genomgången och kollad på alla sätt och vis.
Hon är en mkt speciell dam som kan bli rätt unghästseg mellan varven och vi understryker seeeeeeeeg.

Men helst är det de första 10 minutrarna som verkligen är som en kola, sedan kan hon gå på kanonfint en stund med fin framåtbjudning och gå och öka och länga och är helt underbar :love:
Dock kan man knappt sakta av för då tappar hon framåtbjudningen igen och man får 10 sega minutrar till. :angel:

Försöker variera mycket uteritter osv och inte kräva mer än att hon går fram, någon som har några mer tips?

Sv: Framåtbjudning=Noll

min lilla tjej var lite sån i början av sin inridning men mitt tips är håll henne alltid syssel satt på nått sätt
(volter,cerpentiner,böjning med mullen in mot vägen m.m)
Så kanske du hittar nått som hon verkligen gillar att göra och känner du att hon vill öka i början av ett pass hål inte in henne...om hon såklart inte ökar drastiskt! ;)

Har även börjat fodra upp henne med kraftfoder och bra hö *S*
Vi får se om det ger någon effekt :P

Vår förra häst va ungefär likadan. Man fick inte kräva något överhuvudtaget av honom innan han blivit varm och kommit igång, då var han tjurig hela ridpasset och det gick varken börja trava eller fatta galopp. Om man däremot lät honom trava 5-10 min på lång tygel, galoppera några varv och få upp gnistan så var han den finaste man kan tänka sig att rida sen. Vissa hästar har ju lite mer humör än andra. Vissa kan man fostra och ta ur en del trots, andra får man lirka med och hålla på gott humör. Om din häst är som våran är nog det bästa att värma upp ordentligt och ta sig den tiden. Det kunde även funka att longera lite innan, med eller utan inspänning. Sen får man väl rida lite mer intensivt och inte ta en massa pauser...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 923
Senast: Lazio
·
Övr. Hund De flesta vet nog vid detta laget vad jag har för hund osv. Men hon är iallafall en 3årig Schäferkorsning. Nu är det så att hon går på...
2
Svar
32
· Visningar
3 476
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar