fram med era bästa ridtips!

Sv: fram med era bästa ridtips!

Det är så fruktansvärt vanligt med svankande ryttare :crazy:,ger såå mycket att komma upp, bort från det. Så FYLL UT SVANKEN och balansera ryggraden (upp mer skrevet)..

Jag har tidigare lutat mig framåt & svankat och fått höra detta:

Ligg i bakvikt
Sitt på sittbenen (in med rumpan ;) )
Fram med magen (tänk dig en gubbe med ölmage - så ska du sitta)
Spjärna emot i korsryggen & spänn magen i avsaktningar
Haka fast armarna ovanför höften
Hoppa med i traven

Hästen måste fram innan man kan ta tillbaka (heta d-ponnyn som krullar ihop sig)

När jag inte höll om ordentligt med benen:

Ut med knäna & tårna så kommer underskänkeln på plats
dra upp hälarna (tog för mkt stöd i stigbygeln)

Lägger man ner händerna och "kör barnvagn" så kan man ha ett spö under tummarna..Jobbigt men det funkar :D

SaraD skrev:
Sonens tränare beskrev hästen fyra "dörrar" - fram, bak, vänster, höger. Vill man att hästen skall gå åt vänster så måste man också stänga högerdörren. Ett bra sätt för att komma ihåg ytterhjälperna:)

smart! har knytit en liten röd rosett i nackstycket och varje gång jag ser den så måste jag tänka på skänkelläget; inte knipa, vinkla ut hälen. funkar för mig!

också ska det kännas som mycket häst framför sadeln, halsen är stor och rund och det känns som att rida i uppförsbacke.

/Kviga

Om man vet med sig att man sitter snett på hästen, eller viker sig i sidan eller liknande, så är det JÄTTEBRA att vända sig om och titta på hästens ytter bakben! Det blir en riktig "ojsan"-upplevelse!

:bow: jätte bra citat, de två första stämmer in jätte bra på mig :p

Jag har ett citat som jag brukar tänka på

"det handlar om att fokusera på kvalitèn i vardagsverksamheten"

Titta mot och vrida mig åt det håll jag ska. Vill jag flytta hästen utåt i volten så tittar jag utåt och vrider då mig lite utåt, då hamnar innerskänkeln mot hästen och ytterskänkeln lättar. Innertygeln mot halsen och hästen går undan för det trycket.
Skuldrorna styr bogarna och höfterna styr bakdelen. :bump:

Ett fel som jag ofta ser .. är överridning.. folk rider mer än hästen klarar.. några ex

*rider lätt för fort så hästen blir övertrillad och faller på bogarna.
rid helt enkelt lätt långsammare så hästen får en chans att balansera sig..Dessutom låt aldrig traven bli monotom och tråkig.. variera den ständigt.

* Driver med säte/skänkel i varge steg.
Varge rörelse som man gör som ryttare är en tillsägelse.. något man bör ha i åtanke..Sitter man och driver i varge steg slutar det med att man i slutändan sitter på en häst som inte lyssnar till fina hjälper .. utan man får lov att förstärka dem.
*svajar med i galoppen .
Man bör ställa sig frågan om man gör detta..?Detta är framåt drivande.. behöver man driva? som jag ovan skrev är ju varge hjälp en tillsägelse.. måste man säga till?
*gungar med i skritten.
samma som ovan..
* kniper sig krampaktigt fast i traven.Här kan man gå tillbaka till sig själv lite.. hur fria blir dina rörelser om du har nått som klänger sig fast på dig?Det bästa vore väl att inte störa hästen för att få fram det maximala ur den?

så lite sånna här sits fel man drar på sig..

*tittar ner.
Åtgärdas bäst med att titta upp i stället..Till en början överdrivet..Hur ser målnen ut? taket i ridhuset? trädtopparna?Det man bör tänka på är att det är så många fördelar med att ha en bra blick framåt.. om inte för ridningen så för säkerheten.. tex om man rider ut.. du kan se ev faror före hästen och förbereda dig. i ridhuset/på bana. sitter man och tittar ner blir man lätt ivägen för de andra ryttarna.. att titta ner har oxå en bromsande effekt. så vid hoppning kan man få stopp pga detta..
*Drar upp skänkel
släpp ner benen..Ha som inre blick att dina ben släpar i marken..tänk tå upp i stället för häl ner..Att trampa ner hälen ger spänningar upp åt knät.Prova oxå att släppa stigbyglarna och lyft ditt ben ur sadeln ett i taget rakt ut åt sidan från höften (tänk splitt) detta kräver att man är lite hård mot sig själv.. man får inte vippa överlivet. det ska vara i lod..När du lyft benet släpp ner det försiktigt efter hästens sida..ta sedan andra benet.. när du klarar av att göra detta utan att vika dig eller tippa så kan du göra båda benen samtidigt. Jag menar inte att man ska sitta i splitt rakt över hästen.. utan att man kan ha det i tanken.för att få benen att gå rakt ut åt sidan.
* viker sig i sidan
kommer man på sig själv med att vika sig i sidan .. kan man se åt motsatt håll.. ger mer effekt än man tror..Man ska alltid sitta rakt över hästen.. ovasett om det är på en volt eller på rakt spår..Och som nån annan skrev ..ta en titt på motsatta sidans bakben.
*tippar händer
ta ett hoppspö och lägg det under tummarna.. rakt över.Detta gör att du inte kan tippa dina händer..Du kommer oxå märka om du rider din häst med för stora hjälper..För med ett spö rätt över kan dina hjälper inte agera så stort.
*svank
Om du tänker att det hänger en pendel från din gässa.. ner genom ditt bäcken. Hänger den mitt i ditt bäcken då?Det ska den göra.Bäckent ska vara i lod .svankar man mycket kan man försöka tänka på att man ska ha bäckenet "framför" sin tyngdpunkt i lod ..det hjälper att räta ut svanken en annan syn man kan tänka sig är att varge kota i din ryggrad är en byggkloss. om du staplar dina klossar "ryggkotor" prydlingt ovanpå varandra så rasar det inte..Om du svankar blir klossarna inte stabila.

Och till sist. är du avslappnad när du rider.. ?känn efter.. kniper du någonstans? varför gör du så? behövs det?
rid med skelettet så blir inte ridningen alls så jobbigt

Senast ändrad:

jezzie- skrev:
Bra skrivet! Precis så som jag också gör. O man ska alltid försöka att se ngt bra i det man gör, vare sig det går bra lr dåligt. Då är det lättare att tänka positiva tankar o då helt plötsligt så går ridningen bättre!
Jag ska egentligen inte skriva som jag skrivit, för ja är e riktig argbigga.....tänker typ saker som: nu säljer ja kräket, jag rider sämst i världen, och alla glor på mig o tycker att ja rider kasst!
Men i sommar har jag ridit lite intensivare me träningar o så, för en tränare som är lugnet själv. Och nu kan ja knappt bli arg när min 6 åring busar, lr inte fattar va han ska göra. (Är inte mkt riden. Har bara haft han i ett år.) O inget blir bättre av att sura, det har till och med jag kommit på!som lätt blir grinig. :eek:
Nu går min ridning mycket bättre, och vi har gjort stora framsteg, av att bara vara lugna :banana:
Trots att det finns hundratals bra tips att ge, så tycker jag nog att vara lugn är det bästa.
Å me de menar jag absolut inte att trådskaparen är sur!
Lycka te ni alla, o hoppas att flera kan lägga in sina tips, så man får ännu mera motivation i ridningen :bump:
Stämmer så himla bra in på mig med :D
Min tränare sa åt mig att inget hjälper av att skälla på hästen för det finns inget att skälla på. Han förstår ändå inte vad du säger.
Och det e ju sant. Nu är vi mycket lugnare (och tystare ;) ) och ridningen går betydligt bättre :)

Helt klart läsvärt!

Önskar att jag lyckades stapla mina ryggklossar på varandra men så långt har vi inte kommit ännu...

Jag glömde en grej som jag faktiskt tillämpar ganska ofta (dock bara när vi är helt ensamma på ridbanan, annars kan man få lite konstiga blickar!) och det är att jag "håller lektion för mig själv".

Jag försöker se på min ridning med någon annans ögon, och det funkar faktiskt. Sen sitter jag och pratar högt för mig själv, typ "nu faller du framåt, du måste sitta rakt i varje galoppsprång annars tappar hon galoppen" eller "titta på nästa hinder istället för det du precis rider över, titta upp nu, upp med blicken!"

Man får liksom en ständigt påminnelse om de saker man ska tänka på, allt från sits och blick till vilka hjälper man ger och när. Det fungerar säkert lika bra att bara tänka alla dessa upp maningar, men för mig känns det lättare att säga dem rakt ut. Då får jag resultat av tre anledningar: jag upptäcker sakerna, jag säger dem och jag hör dem! :)

"meeen hanna! snobba till dig nu! upp med hakan!"
/min gamla tränare :p

när jag rider och hoppar så finns det skyltar där jag tränar, så då brukar jag typ läsa skyltarna högt eller något. eller räkna träden eller något bakom, då stör man inte hästens avsprångspunkt heller när man inte tänker förmycket :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 379
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama