Fraktur på höftknölen

HannaPP

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta? en av våra ettåringar har råkat ut för det, står på Skara just nu.
Mvh Hanna

Sv: Fraktur på höftknölen

Ja jag har.
Mitt Nordsvenska sto fick det.Tyvärr fick jag avliva henne då de ansåg det inte vara humant att låta henne stå i vagga i månader.
Detta är snart 10 år sedan, kanske de har andra effektivare saker nu,men jag har inga positiva erfarenheter ialla fall.

Senast ändrad:

Här verkar det inte som han måste stå i vagga eller liknande, får troligtvis ta hem honom i morgon. Boxvila lär det väl bli ett tag, himla trist men vad ska man göra. Jag funderar på hur begränsad han kan bli som tävlings häst i hoppning av att haft detta!? Han är den mest lovande unghästen vi har.

Mvh Hanna

Jag har ett fullblod som idag är sex år och han bröt höftknölen när han slog dit på stallgången som ett åring. Han har tävlat i galopp från att han var tre till i juni förra året, därefter finns han nu i min ägo som ridhäst, framför allt hoppning.
Man kan klart och tydligt se att han har en gammal skada där rent exteriört, då det "inte finns" någon höftknöl på högersidan, men massören säger att alla muskelfästen, och grejer som fäster där, finns, inte riktigt där man finner dem på andra hästar, men men, kroppen har själv fixat till det där.

När han tävlade i galopp vet jag att han ibland var lite besvärad av skadan, då han vissa dagar kunde vara ganska stel och kantig, han var även lite mindre musklad på höger sidan.
Men nu i sitt nya liv som ridhäst har han inga som helst besvär. Han är helt jämt musklad, lika stark och fin i båda varven. Trampar under sig och har än så länge inte haft besvär med några rörelser. Han hoppar som en katt, har visserligen inte kommit upp mkt över en meter, men har inte märkt av det någonting..

Tror att det beror på mkt mer utevistelse än i sitt tidigare liv, mer allsidig träning + att jag tänkte mig mkt för i början, när han skulle bli jämnt musklad, för att han aldrig skulle bli stel eller överansträngd i höger sidan. Man får inte vara för rädd om dem men ändå tänka sig för! ;) Lycka till!

Det finns vanligtvis ingen annan behandling än boxvila. Kan ju säga att en avslagen tuber coxae har bättre prognos än om det skulle bli en fraktur någon annanstans på bäckenet. En avslagen tuber coxae kan hästen leva med, men som tävlings individ kan det nog va sämmre.I många fall så får de en bestående rörelsestörning. Men det beror ju helt på hur mycket som har gått sönder.

Senast ändrad:

OBS OBS Det finns nya rön om denna typ av skador, de skall inte ens stå på boxvila utan hela tiden röra sig då blir det bättre resultat. Har själv precis fått igång en häst som haft frakturer både på höftbensknölen och bäckenkransen samt avslitna muskelfästen runt omkring honom tror nu vet att han kommer tillbaka till svårklass hoppning igen...... Är idag igång och hoppar igen och det känns bra. Lite jobbigare i ena galoppen är allt som märks (plus att han inte är grann exteriört runt höfterna men det spelar ju inte så stor roll) Som tur var när jag kom in med honom så hade vet strax innan sett en av våra bästa körhästar i landet ha denna typ av skada och där ägarna gav sig fan på att den skulle bli bra och det blev den också och den går maraton idag helt återställd. Sedan beror det lite på hur hästen är min är en kämpe utan dess like. Han har gått i hagen hela tiden, min är så att har han ont så springer han inte en massa så vi gjorde valet att bara smärtstilla honom lätt för att ta udden av smärtan (½ påse butta morgon och kväll - 650 kg häst), var ute i hagen mellan 9 och 5 ungefär på morgonen gick han i början 15 minuter i skrittmaskin med ökning över ett par månader till 30 minuter och på kvällen skrittades han 30 minuter med ökning upp till 1 timme. Visst var det tufft i början när han hade ont, men man såg tydligt att han blev bättre och bättre så då får man ta den kämpiga tiden. Nu gav min häst aldrig upp utan man såg hela tiden att livsglädjen fanns kvar. Efter 3 månader började vi succesivt att lägga in trav och sedan galopp, efter 6 månader hoppade han sitt första lilla hinder. Om 14 dagar skall han gå sin första tävling igen om allt går som det skall är nu snart 1 år sedan han skadade sig. En sak som på verkar om det funkar att ge dem denna typ av konvalecent är ju som sagt hur tuffa de är, om de belastar benet ordentligt eller ej. Min har hela tiden gått på benet även om han gärna avlastade det genom att sätta ut det utanför kroppen. Någon de absolut inte klarar är backar (bra att tänka på om man skrittar). Så detta kan förhoppningsvis ge dig hopp, ge inte upp det kan gå lika bra som för oss din är ju dessutom "bara" skadad i höftknölen.

Jag hade en ettåring hemma med nån form av bäckenfraktur( har inte den exakta diagnosen) Men det var boxvila i 3 månader och hästen blev bra...en travare som har startat...

Jag vet flera fungerande hästar som har drabbats av det, en har en förbening som inte ser så vacker ut men hästen fungerar felfritt ändå.

Tack för alla svar! Har fått hem honom nu, han ska stå på box i 5 veckor, en bit av höftbensknölen var nästan av men inte helt, vet. sa att 9 av 10 hästar blir helt återställda. Han kan iallafall röra sig bättre nu, men det blir inte kul för honom att stå på box i 5 veckor. Tycker så synd om honom.

Mvh Hanna

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 157
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka