Sv: Fraktur på höftknölen
Jag har ett fullblod som idag är sex år och han bröt höftknölen när han slog dit på stallgången som ett åring. Han har tävlat i galopp från att han var tre till i juni förra året, därefter finns han nu i min ägo som ridhäst, framför allt hoppning.
Man kan klart och tydligt se att han har en gammal skada där rent exteriört, då det "inte finns" någon höftknöl på högersidan, men massören säger att alla muskelfästen, och grejer som fäster där, finns, inte riktigt där man finner dem på andra hästar, men men, kroppen har själv fixat till det där.
När han tävlade i galopp vet jag att han ibland var lite besvärad av skadan, då han vissa dagar kunde vara ganska stel och kantig, han var även lite mindre musklad på höger sidan.
Men nu i sitt nya liv som ridhäst har han inga som helst besvär. Han är helt jämt musklad, lika stark och fin i båda varven. Trampar under sig och har än så länge inte haft besvär med några rörelser. Han hoppar som en katt, har visserligen inte kommit upp mkt över en meter, men har inte märkt av det någonting..
Tror att det beror på mkt mer utevistelse än i sitt tidigare liv, mer allsidig träning + att jag tänkte mig mkt för i början, när han skulle bli jämnt musklad, för att han aldrig skulle bli stel eller överansträngd i höger sidan. Man får inte vara för rädd om dem men ändå tänka sig för!
Lycka till!