Fraktur på griffelbenet (fram)?

Z

Zog

Någon som varit med om det? Hur syntes det på hästen? Hur halt var den? Hur gick det?

Tack!

Sv: Fraktur på griffelbenet (fram)?

Inte på egen häst, men på en häst som jag hade i träning. Den hästen visade ingen hälta annat än när den travade, syntes ingen hälta varken i skritt eller galopp.

Tack för svar.

Vet du hur lång tid det tog innan hästen du berättade om kunde tränas normalt igen? Hur behandlades den?

Min häst fick ett överben för lite dygt 2 veckor sedan. Jag lät henne stå så länge hon ömmade/visade obehag när jag tryckte på det. Efter ca 1,5 veckor red jag försiktigt 3-4 dagar. Visade då inga reaktioner. I måndags red jag en dressyrträning. Hon gick jättebra, men tränaren sa att hon eventuellt blev lite oregelbunden i vänster öppnorna (överbenet är på vänsterfram) i traven. Visade inget rakt fram eller på böjt spår annars. Dagen efter träningen ömmade hon dock på överbenet igen. Jag blev orolig eftersom jag inte tycker att överben brukar bli ömma igen när de väl har slutat ömma. Ringde klinik som rekommendrerade att röntga för att utesluta att griffelbenet har skadats. Jag har fått tid för röntgen imorgon. Låter detta som ett en griffelbensfraktur i dina öron?

Kan möjligen vara så, likheter med den häst jag nämnde finns. Dock gjordes inget åt denna fraktur, utan allt fick självläka vilket tog ca 6-7 veckor innan hästen sakta kunde sättas igång igen. Men skadan satt så att den inte påverkade hästen senare, och därför ansågs ingrepp överflödiga.

Inte på egen häst, men på en häst som jag hade i träning. Den hästen visade ingen hälta annat än när den travade, syntes ingen hälta varken i skritt eller galopp.

Å andra sidan ska en häst vara i princip blockhalt för att halta i galopp : )

TS: jag har liknande erf. som Boj - hältan kan vara marginell och diffus. "Självläkning" på ett par månader i sjukhage/hage där hästen håller sig lugn, med återbesök för att röntka och se om frakturen läkt eller om det är en spricka - vilket det också kan vara - om det fortfarande är aktivt. Hur "lättsam" eller ej diagnosen/läknings förhållandena är, beror på vart frakturen är , och hur den påverkar övriga benet. Bra initiativ att ta in din häst och röntka tycker jag.

Tack för svaret.

Suck, även om det inte låter så allvarligt blir det ju ett avbrott i träningen...igen! Har strulat lite för mycket nu. När jag just kommit igång från förra skadan och hon är SÅÅ fin.

har en ponny som blev opererad i mars i båda frambenen för frakturor på båda griffelbenen. Märktes ingenting på honom i ridningen. men han ömmade mycket på överbenen så jag röntgade honom. det högra frambenet blev bra tre veckor efter operationen.
Men det vänstra är han opererad i oktober för tredje gången pga att griffelbensstumen som dom lämnade kvar blev för kort.

nu har man skruvat fast den i skenbenet och så får vi hålla tummarna att det blir bra, annars finns där inte mer man kan göra.

Alla sa till mig att det är en simpel operation ett par veckor sen är dom tillbaks, men inte för vår del.

lycka till

Usch då! Med min tur är det säkert något som krånglar....

Tog det lång tid från det att din häst blev skadad tills man opererade den?

det tog ca 5 månader pga att en hovslagare och en veterinär tyckte att det var vanliga överben till en början.

Vad tråkigt. Måste kännas surt.

Då får vi hoppas att det går fortare för min. Det är ju faktiskt bara två veckor sen överbenet uppkom.

Uppdatering:
Hon röntgades igår. Veterinären hittade inget på bilderna.... SKÖNT! Men, bilderna är sända till expert för en second opinion. Så helt vågar jag inte andas ut. Nu får hon väl gå och skrota tills hon inte är öm längre.

Veterinären rekomenderade utevistelse i boxhage. Vad tror ni om det? Så försiktig har jag aldrig varit tidigare med överben utan låtit dem gå ut som vanligt. Om det hade varit min "vanliga" veterinär som rått mig till det hade jag inte tvekat, men jag åkte till ett annat, ställe nu när det bara rörde sig om att ta några röntgen plåtar (och sparade 26 mil i bilen). Har inte samma förtroende för denna veterinär.

min herre har ett överben på frambenet. var inne och tog bilder på klinik och de kunde bara säga att han ev har haft en griffelbens fraktur då överbenet visade sig ( 3 månader sedan), men ingen vet.
Hans överben började växa efter 2 månader och det är då problemen kom. han vilar fortfarande :( kanske måste ta bort det om det inte slutar växa.

Uppdatering:
Hon röntgades igår. Veterinären hittade inget på bilderna.... SKÖNT! Men, bilderna är sända till expert för en second opinion. Så helt vågar jag inte andas ut. Nu får hon väl gå och skrota tills hon inte är öm längre.

Veterinären rekomenderade utevistelse i boxhage. Vad tror ni om det? Så försiktig har jag aldrig varit tidigare med överben utan låtit dem gå ut som vanligt. Om det hade varit min "vanliga" veterinär som rått mig till det hade jag inte tvekat, men jag åkte till ett annat, ställe nu när det bara rörde sig om att ta några röntgen plåtar (och sparade 26 mil i bilen). Har inte samma förtroende för denna veterinär.

'Tycker rent spontant inte det är läge att ifrågasätta en sån ordination. det visar ju att veterinären anser att försiktighet är befogad runt huruvida svullnaden är aktiv och kan förvärras genom för mkt rejs och bus osv. Men du kan ju alltid konsultera en annan veterinär för second oppinion, men då får man ta i beräkning att denne inte varit med och utrett utan kommer ge svar utifrån ett generellt åsiktsläge i frågan.

Du har säkert rätt. Hon står i boxhage idag.

Jag har kännt denna veterinär så länge jag har haft häst och han har alltid rekommenderat boxvila eller sjukhage oavsett skada. Det är därför jag är lite skeptisk och tänkte höra vad andra har fått för ordinationer vad gäller överben.

Har din häst vilat sen den dagen du först såg överbenet?

Du har säkert rätt. Hon står i boxhage idag.

Jag har kännt denna veterinär så länge jag har haft häst och han har alltid rekommenderat boxvila eller sjukhage oavsett skada. Det är därför jag är lite skeptisk och tänkte höra vad andra har fått för ordinationer vad gäller överben.

Jag förstår. Tyvärr finns det ju en del veterinärer som är väldigt snabba att som standard ordinera sånt. tycker det börjar försvinna med nya och yngre veterinärer dock, iallafall härikring jmf med för flera år sen. det är väl värt att fråga din vanliga veterinär eller en annan kanske också isåfall. :bow:

Jo, det är nog en bra idé. Känns lite konstigt bara, nu när jag valde att inte åka dit denna gången. Skulle kanske offrat de extra milen i bilen....

ja han har stått sedan dess. dock blosade det bara upp igen. men det har vi nog kommit fram varför. Han gick nämligen på metacam pga en annan skada och när vi slutade med det så var ite överbenet klart. En kraftig infektion uppkom.
han har gått i sjukhage och några promenader för hand.
men nu sa vet igår att jag får börja tömmköra och gå över bommar. 2 veckor med det och sen igångsättning :)
så lycklig efter 6 månader av den ena efter den andra skadan.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka