Fraktpris hund från Australien

Seabaz

Trådstartare
Någon som vet hur mycket flygkostnaden är för att flyga en hund från Australien till Stockholm?
Exklusive kostnader för veterinär och intyg.

Har googlat lite olika djurflygbolag men ingen har ungefärligt pris utskrivet på hemsidorna utan man måste typ fylla i massa uppgifter och be om offert.
Jag har inte ens en hund än men vill veta priserna och se om det är värt det för Om jag skaffar en hund här i Australien så vill jag ju inte behöva lämna den här om jag måste åka hem..

Har absolut ingen aning. Jag vet bara att mina vuxna hundars uppfödare sa att den WK hon importerade från Australien är den dyraste hund hon någonsin köpt - och då var hundens inköpspris en pyttedel av den summan :nailbiting:

Kolla med Jetpets, de har "request a quote" direkt på sidan. Även om du inte väljer dem (har hört att de ska vara bra, men har noll personlig erfarenhet) så får du ju ett färskt pris, som jag gissar kanske går att komma lite under om man väljer något annat sätt (men själv hade jag nog gillat helhetslösningen och erfarenheten för sinnesfridens skull).

Ok jag har requestat jetpet nu så får se vad dom svarar. Jag tänker att kanske runt 25 för 'hela paketet' borde vara rimligt och förhoppningsvis i överkant?

Ok jag har requestat jetpet nu så får se vad dom svarar. Jag tänker att kanske runt 25 för 'hela paketet' borde vara rimligt och förhoppningsvis i överkant?

Ja, det låter nog som ett bra pris att vara förberedd på - så kan vi hoppas på en trevlig överraskning också. :D

Ja jag läste (jordbruksverket?) att om du inte reser med hunden så måste den fraktas som typ handelsvara? Även om den inte ska säljas vidare i nya landet

Hundar kan enbart fraktas som cargo till Australien såvitt jag vet.
Och vad jag har hört så har Biritish Airways monopol på djurfrakter till och från Australien.

Även om det är cargoföretag man anlitar så tror jag att dom i sin tur måste använda British Airways. Om det inte är ändrat.

Svindyrt är det i alla fall.

En Borzoihane (10 månader) flögs till Sverige för 5 år sen.
Kostade 27.000 kronor.

För ett par år sen åkte 2 personer och 4 vuxna Borzoier Australien - England -Australien.
Till den facila summan av över 200.000 kronor.

Det är lättare i alla fall att flyga ut ur Australien.
Till Australien är det tydligen hur mycket papper och tester och allt möjligt som krävs, det ska vara väldigt tidsödande att exportera till Australien har jag hört.

Min ras finns inte ens i Australien (för ingen har råd att importera...) så jag har inte forskat närmare.

Jag är 100% säker på i så fall att fler bolag flyger ut djur från Aus nu eftersom jag vet att Emirates erbjuder djurtransport. Men kanske så att de flesta business bolag använder british airways ändå? Det vet jag inte men bra om det finns konkurrerande flygbolag, det brukar ta ner priset och höja standarden ;)

Nu var det ett tag sen,men för en del år sen så sålde jag en rottis till Nya zeeland, den åkte med SAS om jag minns rätt.
Kanske kan vara värt att kolla om det blir billigare att mellanlanda där.

Det importeras ju en del kelpies. Hör med någon uppfödare hur de brukar göra. Det kan inte vara allt för dyrt tänker jag, då hade det nog importerats simmare istället för hundar.

Fick svar från JetPet nu och inkl pick-up från där jag bor, inrikesflyg från min närmsta flygplats till Brisbane och inkl alla dokument och vetcheck och flyg från Brisbane (med Thai Airways) till Arlanda går på $3720 dvs 24000kr

Jag quotade dock att jag hade egen flygbur för det var något fel på hemsidan. Så det blir ju tillägg att hyra en av jetpet eller köpa en egen, förmodligen runt $150-300 till skulle jag tippa på

Så 25000 var ju verkligen en rimlig gissning. Något billigare om jag kör hunden till Brisbane själv dock gissar jag :)

Lite off topic, men det är ju en väldigt lång resa..... Räknar man med att hunden ska hålla sig hela vägen eller nödkissa i buren? Om där är en mellanlandning, rastas hunden då, eller?

Det är långa flygtimmar med 1-2 eller 3 mellanlandningar beroende på vilken rutt flygbolaget har.
Thai Airways känns ju dock som att Brisbane-Bangkok-Stockholm är troligt alltså bara 1 mellanlandning med rastning och rengöring av bur om behov.
Hundarna åker i ett isolerat utrymme i bagagerummet på planet och jag har pratat med personal på flygplats som 'hatar' att lasta djur.

Det är inte trevligt för djuren alls ensamma i mörker i bullrigt plan i timmar :(

Det är inte trevligt för djuren alls ensamma i mörker i bullrigt plan i timmar :(
Fast så farligt kan det inte vara, jag har haft en tik som kom från Australien som 11,5 veckors valp. Om en valp klarar det bra så borde en vuxen hund klara det bättre. Nu var det inte jag som plockade in hunden, men enligt de som gjorde det struttade hon ut ur buren och var precis som vilken valp som helst när hon kom fram.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 893
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 358
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka