S

Skeila

Måste ställa några frågor nu, känner mig så förvirrad :p

*Man pratar om boots och klockor vad i hela friden är klockor?
*Hur ofta bör hästarna rastas när de åker transport?
*När vi ändå är inne på transport, är det bäst att lasta hästen så den står bakåt eller framåt? Hur pass kort binder ni era hästar, och varför binder ni dem så kort/inte kort? Och hur kan man lindra resa förutom att köra bra om man har transporträdda hästar?
* Kan man rida i klubbjacka i en öppen tävling, eller måste man ha kavaj? Eller i vilken klass måste man ha kavaj?

Sv: Frågor

*Man pratar om boots och klockor vad i hela friden är klockor?

Klockor är en sort av boots. HÄR finns ett par klockboots. De finns även med kardborre för underlätta när man tar på/av.

*Hur ofta bör hästarna rastas när de åker transport?
Det beror nog lite på hästens vana och om den tycker det är kolugnt att åka.
Vi ska hämta en häst till helgen, det blir ca 50 mil för oss. Vi kommer stanna en gång och rasta henne lite. Då är hon ung också, och inte så jättevan. Men jag skulle antagligen ha rastat mina andra hästar också, om de skulle behöva åka en sådan sträcka.

*När vi ändå är inne på transport, är det bäst att lasta hästen så den står bakåt eller framåt? Hur pass kort binder ni era hästar, och varför binder ni dem så kort/inte kort?
Islandshästarna har korta halsar, transportgrimskaften är långa. Jag brukar snurra transportgrimskaftet ett halv varv runt frambommen (svårt att förklara). Det är precis lagomt för att mina hästar ska kunna nå höet i seglet och ha en viss rörelsefrihet. Prova dig fram!

Och hur kan man lindra resa förutom att köra bra om man har transporträdda hästar?
Att få den att känna sig lugn innan man kör i väg. Se till att hästen har tuggat på höet, va där med hästen och gosa och helt enkelt låta lugnet smitta av sig. Man kanske kan göra samma sak innan man lastar ut.

* Kan man rida i klubbjacka i en öppen tävling, eller måste man ha kavaj? Eller i vilken klass måste man ha kavaj?
Du kan rida i klubbkacka på öppen tävling, ja. Jag kan ha fel på detta, men jag tror man bör rida i kavaj på SM, är dock inte säker.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Senast: mackan
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar