Sv: Frågor

1) När dom är klara.
2) När dom är klara.

1) Som regel når dom är mellan ett och två.
2) Som regel när dom är två... eller tre... men se dom första svaren.

Vi börjar jobba med våra direkt efter åringsauktionen. Sätta gjord, sadel, hänga på dem osv och sen rida en liten sväng. Över jul och nyår brukar de få ett litet avbrott och sen sätter vi igång på allvar och börjar cantra dem. Men sedan är det ju väldigt individuellt hur klara dem är, en del får börja cantra senare, en del är väldigt tidiga osv osv...
Samma sak gäller start, är jättesvårt att säga eftersom alla är klara olika fort.

Tänkte på det här med att de rids in så tidigt.

Har det någon påverkan på skelettets och musklers/leder/ligaments funktion i framtiden, med tanke på att man inom andra ridsporter väntar några år extra?

Varför väljer man att rida in dem så tidigt, är det för att direkt vänja kroppen vid den hårda belastning så att den under sin utveckling "försvarar" sig med att bli tåligare i och med att kroppen fortfarande är påverkbar?

Det är precis som du tror, de håller inte för belastningarna om de inte tränas under uppväxten. Vid växtperioder brukar de flesta tränarna dock låta dem ta det lugnt och precis som C K skriver så brukar de flesta låta dem ha en viloperiod kring jul/nyår (BARA för hästarnas skull.....)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
564
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025