Frågor till uppfödare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 067
I

isse

När man ringer som intressant på en planerad kull vad ska man då fråga uppfödaren? Min familj har fastnat för boxer och ska nu ringa till ett par uppfödare men jag vet inte vad man ska fråga? Ska man hälsa på hos uppfödaren och titta på tiken innan hon ens är parad?

Sv: Frågor till uppfödare

Jag tycker att man ska fråga mycket om föräldradjuren...om man inte är bekant med rasen så ska man naturligtvis fråga för att verkligen avgöra att det är rätt ras för en. Och att uppfödaren har samma syn på rasen som man själv, så att man förbereder för en god relation i framtiden. Fråga vad uppfödaren förväntar sig av dig.

Så kan man berätta om sig själv och vad man vill ha hunden till.

Jag tycker gott att man kan hälsa på föräldradjuren innan parning, OM man har möjlighet, uppfödaren vill och om man är intresserad av att noga kolla upp och bilda egen uppfattning. Sen blir ju valpen en egen individ...men...

Om det är första kontakten med uppfödaren och man VET att man är intresserad av just DEN kullen...då blir det väl ett "känna på varandra-samtal", men om man är mer nyfiken och "kollar runt" så är ju uppfödarens hundsyn, syn på rasen och sånt mer viktigt. Sen när man valt ut de man fastnat för så kan man fråga om man får komma och möta så många av uppfödarens hundar som möjligt, tycker jag. Visst är det EN (ja, ok TVÅ då om båda finns hos samma person) av dem som ger gener, men ofta är det många vuxna hundar med och uppfostrar under de första veckorna (iaf har det varit så hos mina uppfödare). Du kan också se mycket på alla hundarna hur uppfödaren handskas med hund och vilka värden som styr.

Tja, det är sånt jag skulle fråga och göra. Men när jag köpte valp senast så visste vi att det var den rasen. Eftersom han mest ska gå hemma, aktiveras av skog och mark, spår på hobbynivå, hemmatrix, hundklubb och spännande friluftsemestrar så var ju mycket som inte var viktigt (det var ju inget avelsdjur, utställningslöfte eller ren jakthund vi ville ha så så länge valpen var snäll och frisk funkade det för oss). Så då blev det mest frågor om hur de upplevde rasen för att försäkra oss om att de inte hade en helknasig (i vår mening) syn på vad en welsh är. Men vi var rörande överens så det var bara att vänta på nedkomst!:):laugh:

Jag har säkert missat mycket viktigt, men det gör man nog när man ringer ändå. Sen kommer man på mer och får ringa en gång till! Ring till de du är minst intresserad av först så får du träna lite och så får du en chans att se vad som kommer upp under samtalen som kan vara nyttigt att ta med sig till den uppfödaren som verkar mest intressant (vid en första anblick).

Lycka till! Och så vill vi se fina bilder när valpen väl kommer sen!

/Syrsa

Sv: Frågor till uppfödare

När man ringer som intressant på en planerad kull vad ska man då fråga uppfödaren? Min familj har fastnat för boxer och ska nu ringa till ett par uppfödare men jag vet inte vad man ska fråga? Ska man hälsa på hos uppfödaren och titta på tiken innan hon ens är parad?

Jag letar också efter en hund (fast av annan ras) och det första jag gör är att gå in på Hunddata och kolla höfter, MH, meriter, föräldrars syskon, ev tidigare avkommor till föräldrarna (HD, AD och meriter). Om jag är nöjd med vad jag ser kan jag kontakta uppfödaren.

Försök ta reda på vilka sjukdomar som finns hos boxer.
Jag har inte hälsat på tiken innan jag köpt valp. Däremot har uppfödare velat träffa mig (många gör så) innan de bestämmer sig för att du skall få köpa valp. Är efterfrågan större än tillgången kan uppfödarna välja och vraka. Jag har aldrig varit med om något kösystem och uppfödarna har matchat valp/köpare.

Lycka till med ditt köp!

Liknande trådar

Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 348
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 752
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 596
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka