Frågor till er med egen hästverksamhet

C

Curant

Jag undrar hur alla ni med egen verksamhet får det att fungera? Vad krävs?
Vilken verksamhet har ni? saknar ni?
Vad ångrar ni? eller ångrar inte?
Hur marknadsför ni er?

Som ni kanske anar så rör sig mycket om detta i mitt huvud. Är i valet och kvalet själv om man ska våga... :confused:

Kom gärna med era erfarenheter.

Sv: Frågor till er med egen hästverksamhet

Jag är också väldigt nyfiken på hur det där fungerar. Är än så länge alldeles för ung (19 år) för att kunna göra något sådant, men det är en dröm jag har - att ha någon sorts hästverksamhet. Vore kul med lite tips och funderingar.

Hoppas att någon svarar, kommer att följa den här tråden!

Jag funderar också på vilken slags verksamhet man möjligtvis skulle kunna livnära sig på (eller nästan i alla fall, halvtidsjobb kanske ändå är bra). Just nu går mina planer på att bygga ett stall och hyra ut platserna - skulle inte vara som mitt jobb utan bara en liten extra inkomst, efter några år när bygget är betalt - och sen utöka med en lösdrift för unghästar som jag själv skulle sköta om i så fall.
En del i det hela är också mina egna avelsston som förhoppningsvis åtminstone kommer gå runt av sig själva i framtiden - satsar på 2-3 föl per år, hittills har det bara varit ett var eller vartannat år.

Så jag håller just nu på att rita och kalkylera för stallbygge, det är mycket att tänka på och jag vill ju självklart få till det så billigt och enkelt som möjligt, utan att det för den skull ska kännas "simpelt".

Det var en väldigt generell fråga så den känns svår att svara på. Om du berättar lite mer om vilken typ av verksamhet du tänkt dig och lite mer konkreta funderingar så kanske det är fler som svarar!

Jag har en liten verksamhet på sidan av mitt vanliga jobb, där jag hyr ut mitt ridhus samt lite jordbruk med höskörd och sånt. Men än så länge är det under uppbyggnad, det är en väldans massa jobb och investeringar som krävs och inkomsterna rullar in i betydligt mindre omfattning...

Jag har provat lite smått att hyra ut stallplatser också men med de marknadshyror som råder här så lönar det sig inte alls, så det la jag ner ganska snabbt.

Ridhuset och jordbruket tror jag ska kunna gå runt på sikt, så där tänker jag göra ett lite mer seriöst försök. Även om man ganska ofta känner för att lägga av och "bara bo" på gården för sig själv...

Nu har jag ingen verksamhet ft, men hade fram tills i våras.
Man får det att fungera genom att vara envis, slita som ett djur och att aldrig vara ledig.
Jag tog emot hästar för inridning, utbildning, försäljning, förberedelse inför championat och bruksprov samt höll träningar ett par kvällar i veckan.
Marknadsförde mig inte särskilt mycket, hade stående annons här, fick in några på det sättet, men till största del handlade det om kontakter, kontakter och åter kontakter.

Nu har jag ingen verksamhet ft, men hade fram tills i våras.
Man får det att fungera genom att vara envis, slita som ett djur och att aldrig vara ledig.
Jag tog emot hästar för inridning, utbildning, försäljning, förberedelse inför championat och bruksprov samt höll träningar ett par kvällar i veckan.
Marknadsförde mig inte särskilt mycket, hade stående annons här, fick in några på det sättet, men till största del handlade det om kontakter, kontakter och åter kontakter.

Fast för mig är inte det att fungera. Långt ifrån. Nu är det givetvis speciellt i ett uppbyggnadsskede (vet precis hur det kan vara), men på sikt går inte det ihop sig, mentalt och fysiskt.

Visst handlar det om att man får anpassa sitt arbete efter de kunder man har - och i perioder blir det extrema arbetsbelastningar. Det som hände oss efter ett tag, är dock att man får igång en stabil verksamhet ekonomiskt och när man fått det så kan man välja: Vill man dra ner på tempot lite för att klara i längden, eller så kan man anställa någon?

Vi valde det senare och det har varit enormt skönt. I år har vi haft ett företag som fungerar riktigt bra på de flesta plan, utan att man känner sig fullkomligt utarbetad varje vecka.

Vi bedriver hästverksamhet inom turism, högsäsong (dvs. helt fullbokat) från maj-oktober - sedan lågäsong med lite färre kunder nov-april (och "viloperiod" för hästarna och oss). Marknadsföring sker framförallt på Internet - men minst lika viktigt är alla de nöjda kunder som "sprider ordet". Som det är i dagsläget har vi "tyvärr" en alldeles för stor efterfrågan i förhållande till vad vi klarar att erbjuda (tråkigt att behöva säga nej till så många), trots att vi expanderat varje år, med ganska liten marknadsföringsbudget. Av helt andra skäl har vi svårt att expandera mer, så nu gäller det mer att förbättra vårt arbete på andra sätt.

För mig är ett fungerande företag - ett som jobbar med ständiga förbättringar, är vinstdrivande och sätter långsiktigheten i fokus, särskilt när det gäller verksamheter med människor och djur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 173
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30