Frågor som behöver svar.

A

ANonym_3

Har letat i massa trådar men hittar inga svar, troligtvis för att frågorna är otroligt korkade. Men men frågar man inget så får man inget veta ;)

Fråga numero ett: Vi har precis flyttat till nytt stall och där vill dom att man har bädd (vi använder oss av spån). Hur sjutton mockar man då? Ska man ta bort ngt kiss? Annars blir väl bädden 180m hög?

Fråga numero två: Jag har precis köpt ett sto har endast haft val. innan. Jag antar att man måste rengöra hennes "tuttar" och igår när jag skulle "kolla" läget där så va det tjockt med massa äckel. Jag tog bort lite, väldigt försiktigt och det va som tjock lera men påminde om en sårskorpa?! vad kan detta vara? Och ska man göra rent? Hur ofta? Och förstår ngn va jag menar? :confused:

Skulle vara så tacksam för kloka svar då jag känner mig aningen blond just nu... :angel:

Sv: Frågor som behöver svar.

1. Jag har en bädd på spån till min häst och jag tar ut bajset och när det behövs skrapar jag bort det översta av det blöta men aldrig så långt ner så att man kommer till det brända spånet. Hoppas du förstår min flummiga beskrivning... och man behöver inte oroa sig för att bädden ska bli 180 hög på spånbädd;)

2. Är det väldigt geggigt i juvret på stoet så skulle jag ta en blöt svamp och tvätta av, och tvätta när det är äckligt men annars låta det vara, det är ofta inget farligt, bara smuts och fett från huden.

Inga frågor är för dumma!

1. Lägg in massor med spån, ca 20-25 cm är lagom tycker jag. Sen mockar du bara ut bajset och låter kisset ligga. Kisset packar ihop till en bädd, och den blir inte hur hög som helst. Fyll på med rent spån så fort det behövs och ta bara bort bajset. Ha inte för lite spån i boxen när du börjar med bädd, då blir det lätt äckligt. Man kan ta bort lite kiss på ytan om det råkar bli en knöl, men annars rör man det inte och då brukar det inte lukta heller.

2. Det fastnar lätt lera och smuts mellan 'tuttarna' och det är bara att försiktigt pilla bort med fingrarna och sen torka rent. Jag brukar använda babyservetter (såna där gula) med vatten eller våtservetter för bebisar. Om det blivit en skorpa kan du försiktigt försöka pilla bort, tvätta rent och kanske smörja med Helosan eller liknande salva. Mild oparfymerad tvål är bra att använda tycker jag. Rengör vid behov bara.

/Happy - som hellre gör rent sto än valack..... :crazy:

I Love Buke!

Tack för bra svar!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 408
Hästvård Min häst brukar få som en liten sårskorpa runt fästingarna, och efteråt blir det som en liten knuta just vid bettet, precis som det...
Svar
4
· Visningar
2 720
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023