frågor runt vad som brukar gälla på arrende

psychogrrl

Trådstartare
Jag har hittat helt underbar mark som ägaren vill utarrendera. Det handlar om ca 5-6 ha betesmark och 2-3 ha skogsmark. För betesmarken går det att få grundersättning i eu-stöd och troligtvis går det även att få naturbetesstöd. För skogsmarken vet vi ännu inte vad det går att få för bidrag.

Viss del av marken finns inget stängsel på utan där handlar det om uppsättande av både stolp och tråd. Annan del av marken finns existerande stängsel, med taggtråd som då måste bytas ut mot el (förhoppningsvis får stolparna stå kvar och kan användas).

Vi har ännu inte börjat titta på kontrakt (då allt praktiskt inte är helt upprett ännu), men jag känner att jag behöver ha lite bättre koll.

Om vi skriver arrende på till exempel 5 år (då betesstöden ju är för så lång tid), är jag då skyldig att bruka/beta marken i fem år?
Kan någon av oss säga upp marken inom dessa fem år?
Om marken blir uppsagd (av antingen ägaren eller mig/oss) inom fem år, kan man få ersättning för stängsel och andra saker jag satt upp i hagen (tex vindskydd/ligghall, med ägarens tillåtelse såklart)? Eller är det att isåfall plocka ner det jag satt upp?

Något annat jag bör känna till?
 
Sv: frågor runt vad som brukar gälla på arrende

Vid ett arrende med löptid på 5 år så har du åtagit dig att sköta om marken under dessa 5 år... kan du inte ta hand om marken så har jordägaren rätt till ersättning !

Arrendekontrakt är ju till för att ge trygghet åt båda parter.

Om du gör åtgärder som höjer värdet på arrendemarken så är jordägaren skyldig att ersätta dina kostnader, oavsett om du har talat med markägaren innan - man behöver med andra ord inte ha markägarens tillstånd :grin:, men i gengäld så har markägaren rätt att höja arrendet.

Arrende skall alltid betalas i reda pengar, bytesaffärer är inte juridiskt bindande.

Vidare har du en del andra grejjer vid 5 års arrende...
- Du har rätt till förnyat kontrakt efter att dessa 5 år har gått, däremot har markägaren möjlighet att förhandla fram ny arrendeavgift och skötselkrav.
- Du har förvärvsrätt som arrendator, dvs att om ägaren säljer och du betalar lika mycket som högstbjudande så måste ägaren sälja marken till dig.
- Vid 5 års kontraktstid så har du en uppsägningstid på minst 12 månader.
- Vid försäljning så flyttas gällande arrende över till den nya ägaren, det kan bara sägas upp 12 månader innan utgången av kontraktet.
- Om markägaren dör kan dödsboet säga upp arrendet inom 6 månader, annars "ärvs" även arrendatorn.
- Om markägaren måste gräva ner elledning eller liknande på marken så har du rätt till ekonomisk kompensation.
- Uppsägning måste ske skriftligen och delgivningslagen gäller inte, markägaren måste se till att du får skriftlig uppsägning.
- Om markägaren måste tex transportera timmer från sin skog över arrendemarken så att du inte kan använda marken eller den blir skadad har du rätt till ekonomisk ersättning.

Detta är reglerat i jordabalken och det kan inte förhandlas bort ens med ditt medgivande...
 
Puttar upp en gammal tråd...

Vad gäller om avtalet endast är muntligt och förhandlingar pågår kring vad som skall stå i kontraktet?

I min situation är det skog i hagen som skall avverkas i vinter, vem bekostar att staketet tas bort/sätts tillbaka? Jag betalar arrendeavgift varje månad och har gjort så i mer än ett år.
 
Puttar upp en gammal tråd...

Vad gäller om avtalet endast är muntligt och förhandlingar pågår kring vad som skall stå i kontraktet?

I min situation är det skog i hagen som skall avverkas i vinter, vem bekostar att staketet tas bort/sätts tillbaka? Jag betalar arrendeavgift varje månad och har gjort så i mer än ett år.

Om du betalar månadsvis och det inte finns ett arrendekontrakt upprättat så hyr du antagligen marken och då är det sannolikt annan lagstiftning.
Många om och men och kanske.
Det innebär antagligen att ni får göra upp lika muntligt en gång till.
 
Puttar upp en gammal tråd...

Vad gäller om avtalet endast är muntligt och förhandlingar pågår kring vad som skall stå i kontraktet?

I min situation är det skog i hagen som skall avverkas i vinter, vem bekostar att staketet tas bort/sätts tillbaka? Jag betalar arrendeavgift varje månad och har gjort så i mer än ett år.
Arrende är när en fastighetsägare upplåter nyttjanderätt till exempelvis jord mot vederlag, det vill säga ersättning i form av ett penningvärde, natura eller dagsverk.
Den som arrenderar kallas arrendator. Arrendatorer kallades tidigare ofta brukare, särskilt i jordbrukssammanhang. I historiska sammanhang kan titeln förpaktare användas för dem som t.ex. arrenderade en viss verksamhet i utbyte mot inkomsten av verksamheten, t.ex. av bergslag eller kronoskatter.[1]
I Sverige är andra ersättningsformer än pengar, såsom naturaprestationer eller dagsverkan ej giltiga. (Jordabalken 9:29). Arrende hör till de begränsade sakrätter i fast egendom som jordabalken erkänner. Andra sakrätter är hyra, tomträtt och servitut. Arrende räknas som helnyttjanderätt och innebär en exklusiv rätt till marken.
Det finns fyra typer av arrende i Sverige, nämligen jordbruksarrende, bostadsarrende, anläggningsarrende och lägenhetsarrende.[2] Till lägenhetsarrende hör de former av arrende som inte faller in i någon av de andra typerna av arrende.
Eftersom det inte är du som ska avverka skog så vrkar det som om du hyr mark och inte arrenderar.
Jag föreslår att du pratar med markägaren och att ni kommer överens m hur ni ska göra med stängslet
 
Tack både @kryddelydd och @a1agnlju

Det är tänkt att vi skall skriva arrendeavtal, men då kanske det går att skriva in att träden får avverkas mot att ägaren står för alla kostnader som uppkommer?

Alternativt kan jag, när kontraktet är skrivet, bara säga nej till avverkning? Även om det inte känns aktuellt här...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 216
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 008
Senast: Nirvana
·
Ekonomi & Juridik Ska arrendera lite betesmark av en bonde här i närheten till mina hästar. Har pratat om detta tidigare och jag har fått papper att...
Svar
4
· Visningar
3 705
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp