Frågor runt doping

S

_Sanna_

”Har dopat sina hästar”
Misstänkta landslagsstjärnan riskerar fyra års avstängning

Ridsporten skakas av en stor dopningsskandal. Avslöjandet skedde under en tingsrättsförhandling i måndags.

Vid två tillfällen ska denna ryttare enligt vittnesuppgift ha tävlat med cortisonbehandlade hästar innan den 14 dagar långa karenstiden

– Har man behandlat en häst med kortison gäller alltid minst 14 dagars karens. Tävlar hästen nationellt innan dess räknas det som dopning. Det är ett övertramp och absolut inte tillåtet, säger veterinären och dopningsexperten Peter Kallings.

Vad innebär det?

– Att man bryter mot djurskyddslagens föreskrifter och Ridsportförbundets regler. Avstängning från två år upp till fyra år kan bli aktuellt.

med detta som grund undrar jag

Att man inte får tävla en häst som är behandlad med kortison vet nog majoriteten av ridsportSverige. men biland undrar jag om det kan vara svårt att skilja på vad som är dopingpreparat och inte.. Det var ju någon på ett OS (om jag inte missminner mig) som åkte dit för doping och hade då använt en salva för mugg som hade lämnat spår på testerna... en del foder kan tydligen också göra det, har jag hört..

Är dock inte så kunnig på det här området, men någon som vet... snälla upplys mig!!

Har ju väldigt svårt att tänka mig att någon svensk ryttare skulle göra någonting sådant, vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor runt doping

Det aktuella fallet är väldigt infekterat, och en tråd om det stängdes nyss btw just för det bara är ett påstående från en person, som dessutom är i tvist med den som beskylls.

Bakgrunden är en tvist om en veterinärräkning, där det divideras om vad som gjorts och tagits betalt för, och då kom påståendet att om veterinärräkningen är rätt har hästarna tävlat dopad. Mer substans än så finns inte.

Huruvida svenska ryttare medvetet eller omedvetet dopar/tävlar med otillåten medicinering vill jag inte spekulera i.

Däremot vad gäller doping rent generellt så är det tränarens/hästägarens ansvar att ha koll på dopingreglementet, så den frågan är lite annan.

Till att börja med så skiljer man på doping och på otillåten mediciniering, allt i pressen kallas dopad dock. Doping är när man ger hästen någonting för att förbättre dess prestation eller kapacitet, otillåten medicinering är som det låter, hästen tävlar med substanser av medicin i kroppen. Dessa mediciner brukar oftast vara endera smärtstillande i någon form, antiinflammatoriskt eller lugnande.

Sen skiljer man på avsiktlig och oavsiktlig doping med, men det kan vi lämna därhän sålänge (båda bestraffas men olika hårt).

STC har en karenstidslista, där det finns fastställda karenstider för en rad substanser, preparat och läkemedel. För preparat som inte finns med på karenstidslistan, t ex muggsalva, så får man titta på innehållsförteckningen och se om substanserna är med på karenstidslistan. Är de inte det får man använda preparatet på egen risk helt enkelt. Så, vill man vara säker och ha tävlingshästar håller man sig undan sådant utan innehållsförteckning.

Men om du läser karenstidslistan så tror jag du blir lite klokare, där ser du också vad som gäller för det som inte är upptaget på karenstidslistan, samt för örtpreparat etc.

Tack så hemskt mycket för en mycket bra och utförlig förklaring... Nu blev jag genast mycket klokare...
Även när det gällde detta specifika fall

tack så hemskt mycket för din hjälp;)

MVH
Sanna

Det sjuka är att man inte kan lita på att substanserna inte hittas hos hästen efter att karenstiden gått ut och då åker man ju dit iallafall.
Det exempel jag kommer ihåg gäller dock en ko men jag tror nog inte att skillnaden är allför stor.
Kossan hade juverinflammation, fick pencillin, karens 10 dagar för att lämna mjölk. 30 dagar efter färdig behandling var mjölken fortfarande inte godkänd att lämna.
Nu var ju detta ett undantag men det kan ju hända.
Vad gör man då? Det är ju svårt att bevisa att man inte gett något efter behandlingen.

Jo, det är ett aber, har ju hänt i andra fall med, att det fnnits kvar längre, en del karenstider har ju ändrats pga det med, förlängts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka