Frågor om verkning

Sv: Frågor om verkning

Då är det ju den utflutna sidan som skall verkas ned så att den inte belastas lika mycket. Det blir ju ännu värre om man verkar den nedslitna sidan.

Jag citerar en mening som jag anser vara meningsfull att citera.

Cirtat Camilla_H: Men det som ställt till det för mig i huvudet är just den utflutna yttre sidan, men nu förstår jag att jag bör raspa in den istället för att verka den mer.

Slut Citat.

Sen att jämföra rörhorn med ETT sugrör är ju inte riktigt rättvisande, för vad händer om du ställer 500 sugrör tätt intill varandra och gör samma sak?

Nä men det va ju dumt att jämföra ETT sugrör med trycket från en männsklig fingerkraft.

Vi tar dina 500 sugrör, vi kan t.o.m. ta 5.000 sugrör och utsätter dom för samma tryck och belastning som hästens naturliga rörhorn utsätts för i verkligheten. Räcker det med 1.5 tons tryck i full belastning eller är den naturliga belastningen närmare 2 ton??? Jag är faktiskt lite osäker på det så vi nöjer oss med 1.5 ton.

Vad är din uppfattning att skillnaden skulle bli???

jo, fast nu handlade ju inte denna tråden om den diskussionen... utan om snedslitning och utflyt.

Man bör också tänka på att hovformen påverkas om hoven belastas snett. I sidledd blir väggen på den merbelastade sidan med tiden mera upprätt och hovkanten närmar sig hovens tyngdpunkt. Resultatet blir med tiden att hovställningen blir felaktig vid snedbelastning om inte detta korrigeras vid skoningen.[/I]

Otroligt dåligt formulerat och jag förstår inte vad hon menar med dessa ord.

1. Vad menar hon med ordet upprätt??
2. hovkanten närmar sig hovens tyngdpunkt.

Kan ngn förklara????

Bara för skojs skull så har jag just citerat denna text till en mkt känd Veterinär som verkligen kan det här med hovar,statisk,dynamisk balans,samt korrigering och fysiologisk skoning.

Det enda svar jag fick va att ring mig på Måndag när du nyktrat till.:crazy:

Jag tolkade det som att personen anser att det är den brantare sidan som belastas mer (upprätt = brant, brantare = kortare avstånd till tyngdpunkten=mittpunkten) och jag citerade det för att visa på det jag uttryckte i ursprungsfråga 1, dvs vilken sida är det som belastas mer? Här ser man ju hur olika även hovslagare tänker, men beror det på att man har motsatt åsikt eller använder man olika termer men menar samma sak?

Det skulle vara intressant att få klarhet i det här men jag förstår att det finns olika läger?

/Camilla

Belastning är en sak.

Nötning en annan.

Den brantare sidan, som ej är utfluten, nöts mest. Därför flyter den inte ut, utan förblir kort.
Den utflutna sidan nöts mindre, vilket leder till att den blir längre och flyter ut.

Hur hoven nöts har att göra med hur den sätts ned, glidmoment och grad av vridning bla.
Belastningen på hoven kan vara väldigt svår att avgöra. Den utflutna sidan kan totalt sett vara lika mycket belastad som den brantare. Men den brantare sidan har antagligen mest dynamisk belastning (när hästen rör sig) medan den utflutna sidan troligen belastas mest statiskt (stillastående).
Anledningen till att jag anser detta är att dynamisk belastning skapar fler tillfällen till nötning. Statisk belastning nöter inte alls lika mycket på hornet.

Belastning är en sak.

Nötning en annan.

Den brantare sidan, som ej är utfluten, nöts mest. Därför flyter den inte ut, utan förblir kort.
Den utflutna sidan nöts mindre, vilket leder till att den blir längre och flyter ut.

Hur hoven nöts har att göra med hur den sätts ned, glidmoment och grad av vridning bla.
Belastningen på hoven kan vara väldigt svår att avgöra. Den utflutna sidan kan totalt sett vara lika mycket belastad som den brantare. Men den brantare sidan har antagligen mest dynamisk belastning (när hästen rör sig) medan den utflutna sidan troligen belastas mest statiskt (stillastående).
Anledningen till att jag anser detta är att dynamisk belastning skapar fler tillfällen till nötning. Statisk belastning nöter inte alls lika mycket på hornet.

Jag håller med dig i detta du skriver men om vi ser på normal häst utan skor i ständig frihet och delar in dygnet i dels statisk belastning och dynamisk belastning så bir i alla fall mitt svar grovt tänkt 70% statisk belastning och 30% dynamisk belastning.

Sedan bör man ha i åtanke att ju högre hastighet ju större belastning och slitage.

För att nu gå ännu lite mer på djupet så har alla hästar som inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning en sk diagonalupptag i hoven.

Innåttåad häst sätter alltid först ned innertrakt/sidodel i isättningsfasen, därefter förs kraften diagonalt över till yttertå/tåsidodel i själva maximala belastningsfasen.Detta är inte svårt att förstå om man läser av skons slitning på en gammalskod innåttåad häst där den största slitningen ligger i just i hovens yttre tå/tåsidodel samt att alla innåttåade hästar har en mer eller mindre biljardering i svävningsfasen.

För att en biljardering ska kunna uppstå utifrån tyngdlagen så måste bara den maximalt belastade punkten ligga på utsidan av den tänkta centrerade belastningen, i detta fall själva hovleden.

Jag tolkade det som att personen anser att det är den brantare sidan som belastas mer (upprätt = brant, brantare = kortare avstånd till tyngdpunkten=mittpunkten) och jag citerade det för att visa på det jag uttryckte i ursprungsfråga 1, dvs vilken sida är det som belastas mer?
/Camilla

Med upprätt (i vardagstal mellan hovisar och Veterinärer) menar man att den upprätade sidan av hoven även har påverkat själva kronranden. Det vill säga man har fått en uppdriven kronrand vilket även leder till ballförskjutning. Naturligtvis ger en upprätad hovsida ett närmare avstånd till själva mittpunkten (läs hovleden) och det är nu som det viktiga i fysiologisk skoning sätter sin kunskap på prov.

Därför är man tvungen att bearbeta själva vägghornet i en väl symetrisk form utifrån själva lammellhornet, detta betyder alltid på en innåttåad hov att yttersidan har mer vägghorn än innersidan och därmed ska uttersidan berarbetas mer än innersidan.

Slutligen kommer själva skons balans på hoven att ge den korrekta tyngdpunkten centrerat rakt över hovleden. Som vi alla förstår så kommer då skon ligga trångt på hovens yttre tå/tåsidodel medans den på hovens innersida från början på tåsidodelen kommer få ett större utlägg med bättre understöd ända bak till traktvinkeln. I svåra fall kan skons utlägg på innsidan vara så stort som upp till minst 5mm vilket många hästägare anser som idiotiskt med tanke på tappskorisken.

Frågan är då, ska vi försöka sko hästen i balans och hästägaren hålla den i balans eller ska vi fortsätta i obalans.

Bild på sko i balans utifrån fysiologisk skoning.
Hovar2006278.jpg
[/IMG]

jo, fast nu handlade ju inte denna tråden om den diskussionen... utan om snedslitning och utflyt.

Jag tycker absolut att skon har en viktig funktion avseende snedslitning och utflutning.

En hov som är snedsliten och utfluten kan under inga omständigheter ställas om i balans under en så kort tid som en sko i balans på hoven med balancerad verkning. Det tar max 1,5,timme att få en häst i obalans att genom fysiologisk skoning få den i balans. Sedan inte sagt att den kommer hålla sig i balans och det är då man får börja leta efter den felande primära länken till den primära obalansen. Ofta är det då man bör ta kontakt med en klinik för en grundlig hältutredning.

Det är oxå mkt viktigt att en häst som varit i obalans och skotts upp i fysiologisk balans snarats dagligen ska ridas i låg gångart på hårt underlag dom närmaste 5-6 veckorna innan den ska skos om. Detta är mkt viktigt för att hästens övriga kropp ska komma i balans och hovisen vid nästa skotillfälle kan bilda sig en uppfattning om hur den slitagemässigt gått ur balans för vidare åtgärder.

Jag läser och begrundar ditt resonemang och lär mig en hel del. Framförallt var det det här orsak-verkan resonomanget jag ville ha, för att fördjupa "så-här-ska-du-göra"-kunskapen som jag tidigare fått.

Vid nästa skoning ska jag lägga ner en hel del krut på att sko i så bra "fysiologisk balans" jag bara kan utifrån det du skrivit både när det gäller min hästs högra framhov och högra bakhov, vilket är de som gärna flyter ut på utsidan. Kanske dristar jag mig till att lägga ut foton.

Tappskor är jag inte rädd för, dels tappar min häst sällan skor trots att jag gillar att sko brett bak (väl brett tidigare) och dels kan jag ju slå på en tappsko själv, så det är viktigare att hoven hamnar i balans.

När det gäller din och Mitzis diskussion ang. nötning/belastning så stämmer din beskrivning av nötning på inåttåad häst till 100% på min häst. Inner trakt och ytter tå är alltid lägre än ytter trakt/inner tå.

För att förekomma ev. kommentarer om att jag inte bör sko själv så är inte min häst dåligt verkad/skodd utan troligen rätt okej (iaf enligt andra hovslagare samt veterinärer och ET:s). Men jag vill mer än så, jag vill sträva mot perfekt och det är anledningen till att jag ville djuploda den här diskussionen lite mer. Visst jag verkar nog hoven i hyfsad balans redan nu men kanske att jag framöver inte behöver rätta samma felslitning hela tiden utan kan få hovarna att behålla sin balans över tid.

När det gäller min hästs vänstra bak som är hans svaga punkt, så funderar jag i sjukgymnastikväg att få den starkare så att han vill/kan bära mer vikt och därmed avlasta diagonalen samt andra bakbenet.

Tack till alla deltagare att den här diskussionen blev trevlig och kunskapsgivande!

/Camilla

Jag läser och begrundar ditt resonemang och lär mig en hel del. Framförallt var det det här orsak-verkan resonomanget jag ville ha, för att fördjupa "så-här-ska-du-göra"-kunskapen som jag tidigare fått.
/Camilla

Jag och Lilla skutt har träffats och tagit massor av bilder, steg för steg just utifrån fysiologisk skoning före och efter. Även med bilder och tankar om tillvägagångs sättet och hur vi gör,hur vi tänker och vad vi försöker få fram med en fysiologisk skoning.

Detta tänkte vi lägga upp i en helt ny tråd som jag gärna skulle se blev nålad utifrån dessa oändligt återkommande nystartade trådar om obalans hit o dit. Jag skulle gärna se att tråden även blev låst från ytterligare kommentarer då det finns lika mkt okunskap som kunskap.

Min tanke är att den ska finnas här på Bukefalos som en "grundprincip" för fysiologisk skoning där alla som känner sig osäkra kan gå in och se,bedömma utifrån sin egen verklighets situation hur vi inom kåren för dagen anser vikten av en fysiologisk skoning och vad den kan ge den enskilda individen ökad hållbarhet utifrån våran yrkesutövning.

Bollen ligger just nu hos mig då lilla skutt redan vidarebefodrat sina bilder som ligger till grund för detta projekt. Jag känner dock inget intresse att lägga ner detta jobb som detta kräver så vida ansvariga på bukefalos inte finner det som kunskapsgivande med denna information.

Det kan ju lätt leda till en minskning av nya trådar, antal inlägg på detta forum.

Tiden får utvisa men om jag har förstått det hela rätt så kan denna information snart tas del av på Svenska Hovslagareföreningens hemsida där vi även kommer precentera traditionell verkning och dess grundprinciper utifrån den enskilda individens hållbarhet, bruk och utveckling.

:bow:

Hör gärna av dig till mig om den här infon kommer upp någon annanstans än här på Buke.

Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka