Frågor om verkning

Camilla_H

Trådstartare
Förut fanns det trådar för frågor kring hovvård men jag hittade ingen sån nu så jag startar en egen.

Jag har flera frågor som jag skulle vilja få lite mer diskussion kring och de finns säkert diskuterade i andra trådare men jag skulle vilja ha dem lite mer renodlade och ställer dem därför här.

1. Vad jag förstår finns olika teorier om hur man ser att en hästs hov belastas mer på ena eller andra sidan. Vilken sida är det som belastas mer - den som är rakare eller den som är mer utfluten?

2. Om hästen har snedbelastningar i kroppen så märks detta i hovarna på ena eller andra sättet, det är de flesta överens om, vad jag förstår av diskussionerna. Men i mitt fall är det en sak som jag inte kan bli klok på - den enda av min hästs hovar som aldrig är ur balans, dvs den är exakt symmetrisk, sitter på det bakben som har muskulära problem och som har haft dem länge, länge. Hur kan då denna hov vara den som är mest i balans?

3. Om man nu har en hov med utfluten sida och man vet att det beror av muskulära problem i kroppen i övrigt men problemen inte är så lätta att lösa och de är heller inte jättestora (tex gammal skada där man inte kan få till det bättre än vad det är eller det kommer att ta tid), hur ska man verka/sko denna hov för att hålla efter problemet?

4. Om man har en hov som är inåttåad och samtidigt utfluten på utsidan, hur bör man verka den då? Verkar man mer på den utflutna sidan så blir hoven än mer inåttåad, men verkar man mer på insidan så borde det också bli fel då man bör verka den utflutna sidan mer?

/Camilla

Sv: Frågor om verkning

1: Jag vill minnas att det är den raka sidan som belastas mest.
2: Kanske är det så många muskulära problem att de tar ut varann? :idea: Jag tänker mig att det kanske bara är de byggnadsmässiga felen som gör att hoven belastas ojämnt som skapar en hov i obalans... Ja, en perfekt symmetrisk hov skulle jag inte oroa mig över :D
3: Vill minnas att det är bra att runda kanten på det utflutna stället...

Nu kommer säkert Coari med en massa (lite mer insatta) svar :bow:

i princip oavsett vad den snedbelastade hoven beror på så ska den verkas och skos i balans, så att man får tyngdpunkten mitt i hoven.
Den hårdare belastade sidas hovvägg blir brantare och det får man kompensera genom att lägga ut skon på den sidan, så att man får lika mycket sko-yta på båda sidor om tyngdpunkten - detta ses allra bäst bakifrån.

Man ska inte bry sig så himla mycket om åt vilket håll tårna pekar på en vuxen häst, för även där gäller att verka hästen till balans. Belastas insidan mest så måste man verka utsidan.
Om man studerar hästen i rörelse så ser man hur hästen sätter ner hoven. Man ska sträva efter att hoven når underlaget "plant", dvs att hovens insida och utsida landar samtidigt - DÅ har man nått den vinkel på hoven som är optimal för lederna, ur belastningssynpunkt.
Och när man har nått den korrekta vinkeln så gäller det jag skrev överst, om tyngdpunkten.

Tack för det svaret!

Jag tror nämligen att jag klurar för mycket och gör det för komplicerat samt att jag är för försiktig.

Nu utgår jag från att hoven ska vara plan, dvs att jag försöker se "marklinjen" innan jag börjar verka. Då är jag alltså på rätt spår. Men då kommer de där funderingarna om att inåttåigheten blir värre men då försöker jag att verka ofta istället så att tån inte blir för lång mellan verkningarna.

/Camilla

Jag tror att det kan vara så att det är avbelastning av det ömma bakbenet som gör att de andra hovarna inte blir symmetriska, då det handlar om diagonala fram och den andra bakhoven. Har jag rätt? Båda de hovarna tar större belastning på insidan och tenderar flyta ut på utsidan.

Sen tror jag att jag är alldeles för försiktig när det gäller att raspa utsidan på den utflutna sidan, men jag hittade en annan tråd om detta här på Buke så nu förstår jag lite mer om det. Innan har man ju lärt sig att INTE raspa utsidan hoven men det kan alltså vara rätt ibland. På den utflutna sidan så blir det mer vägg utanför vita linjen och vad jag förstår av den andra diskussionen så kan man raspa så att man har lika mycket vägg runt om?

/Camilla

Jo precis, man ska sträva efter att ha lika mycket vägg runt om.
Har för mig att jag fick förklaringen att när hoven flyter ut är det som att ha långa naglar och så försöka sätta fingertoppen i bordet. Då blir ju liksom nageln utåtbänd, och när hoven blir så tror jag den typ tänjer ut sig så den kan flyta ut sådär, och då blir det mer hovvägg på den sidan.

Förut fanns det trådar för frågor kring hovvård men jag hittade ingen sån nu så jag startar en egen.

Jag har flera frågor som jag skulle vilja få lite mer diskussion kring och de finns säkert diskuterade i andra trådare men jag skulle vilja ha dem lite mer renodlade och ställer dem därför här.

1. Vad jag förstår finns olika teorier om hur man ser att en hästs hov belastas mer på ena eller andra sidan. Vilken sida är det som belastas mer - den som är rakare eller den som är mer utfluten?

COARI SVAR: Den mest belastade sidan i dynamisk belastning är den mer utflutna sidan.

2. Om hästen har snedbelastningar i kroppen så märks detta i hovarna på ena eller andra sättet, det är de flesta överens om, vad jag förstår av diskussionerna. Men i mitt fall är det en sak som jag inte kan bli klok på - den enda av min hästs hovar som aldrig är ur balans, dvs den är exakt symmetrisk, sitter på det bakben som har muskulära problem och som har haft dem länge, länge. Hur kan då denna hov vara den som är mest i balans?

COARI SVAR: Den minst belastade hoven är ofta den mest symetriska och även den som är i störst balans.

3. Om man nu har en hov med utfluten sida och man vet att det beror av muskulära problem i kroppen i övrigt men problemen inte är så lätta att lösa och de är heller inte jättestora (tex gammal skada där man inte kan få till det bättre än vad det är eller det kommer att ta tid), hur ska man verka/sko denna hov för att hålla efter problemet?

COARI SVAR: Man ska verka hoven utifrån individens fysiologiska förutsättningar, bearbeta hoven i symetri utifrån att den mer utflutna sidan ska bearbetas tillbaka så hela hovens vägghorn efter symetrisk uppbyggnad har samma avstånd från lammelläderhornet till ytterkans på vägghornet. Utom i tådelen som ska kortas in till vita linjen för snabb överrullning. Sedan ska skon placeras med tåkappan i exakt rak linje utifrån strålspetsen, ligga "tight"mot den utflutna sidan och ha ett större utlägg på hovens brantare del. Trakterna ska ligga med exakt samma avstånd från varandra utifrån strålens mittstrålfåra för att hovens trakter ska vara i balans,då har vi lickats balancera upp skon med hoven. Med all skoning/verkning så är grundtanken att försöka skapa en så symetrisk hov som möjligt med en så centrerad fri överrullning så nära HOVLEDEN som möjligt.

4. Om man har en hov som är inåttåad och samtidigt utfluten på utsidan, hur bör man verka den då? Verkar man mer på den utflutna sidan så blir hoven än mer inåttåad, men verkar man mer på insidan så borde det också bli fel då man bör verka den utflutna sidan mer?

COARI SVAR: Man verkar absolut INTE mer på utsidan för då blir den ännu mer innåttåad utan man verkar INSIDAN mer och då endast tå,tåsidodel och första tredjedelen av trakdelen, sedan balancerar man upp skon i balans mot hoven som i svaret på fråga tre.

/Camilla

Som vanligt så snurrar jag till allt för Er andra här utifrån mina svar. Vill ni kan jag förklara bättre med lite bilder på en just innåttåad häst,före o efter.

Den hårdare belastade sidas hovvägg blir brantare och det får man kompensera genom att lägga ut skon på den sidan,

Då försöker jag än en gång förklara vägghornets uppbyggnad. Vägghornet består av rörhorn,milliontals små små rörhorn som växer vertikalt (lodrätt) ner genom hoven utifrån produktionen från själva kronranden.

OK, då vet vi att vi talar om rörhorn och nu till Er hemmauppgift!!!

Ta ett sugrör och ställ det lodrätt på bordet,tryck med fingret på toppen av detta sugrör, vad händer??? Inget då det förblir rakt. Ta nu och håll kvar finget på toppen av detta sugrör och för handen en cm åt vänster så detta sugrör står snett utåt vänster, tryck igen och vad händer??? Jo sugröret böjer sig främst på mitten till HÖGER!! Gör vi tvärt om så böjer sig sugröret till VÄNSTER!!

Vad kan vi utläsa av denna enkla studie eller vi kan även kalla det för forskning, för i samtliga studier så kommer samma resultat att påvisas vilket är forskningsklassat.

JO om sugröret utsätts för en större kraft på vänster sida så böjer det sig till höger, utsätts en större kraft på höger sida så böjer det sig till vänster.Utsätts kraften rakt uppifrån så förblir det rakt och därmed uppvisar sin största hållbarhet.

Är vi nu fortfarande överens om att den mest belastade sidan är den rakaste sidan???

Rent balansmässigt utifrån skons placering på hoven så är det korrekt att den rakare sidan ska ha ett större understöd och större utlägg av skon. Detta enbart för att en sko placerat på detta sätt kommer ge hoven och benaxeln en mer centrerad balans mot själva hovleden. Man skulle kunna säga att man "lurar" hästen att tro att den rakare sidan inte är fullt så rak utan mer symetrisk vilket gör att hästen tidigare kommer lägga belastningen på den sidan med ett mer symetriskt dynamiskt upptag i själva belastningen vilket innebär att den tidigare mer belastada tidigare utflutna sidan inte kommer överbelastas som tidigare.

Jag är inte överens med dig... ;)
Varför?
Jo, för att skälet till att hoven blir brantare på den mer belastade sidan är enkelt, hov-väggen nöts ner mer på den sidan och på den andra sidansker betydligt mindre nötning pga mindre belastning => hovväggen flyter ut.

Testa med osthyveln på en ost av hovform och se vad som händer :idea:

Jag är inte överens med dig... ;)
Varför?
Jo, för att skälet till att hoven blir brantare på den mer belastade sidan är enkelt, hov-väggen nöts ner mer på den sidan och på den andra sidansker betydligt mindre nötning pga mindre belastning => hovväggen flyter ut.

Så du menar att en innåttåad barfotahov sliter mer på insidan som är den brantare. Min uppfattning är att den sliter mest på yttertån/tåsidodelen precis där hovväggen oxå är mest utfluten.

Jag talar nu om en hästs hovar, inte ostar.;)

Tack för ditt omfattande svar. Här ser jag dock det som jag nämnde - att alla inte är överens om vilken sida som är den mer belastade.

Även om jag inte kommenterar så flitigt i tråden så läser jag med begrundan så fortsätt gärna diskutera detta.

Men några kommentarer har jag:

A. Jag har nu lärt mig att jag bör lägga ut skon mer på den branta sidan. BRA.

B. När det gäller slitage av inåttåad hov som är utfluten på utsidan (min hästs höger fram är ett bra exempel) så slits ju inte hoven alls när den är skodd och ändå så blir insidan brantare. Nu när han är barfota (är det sommarhalvåret) så slits utsidans tå mest medan utsidans trakt blir längre än insidans trakt. Han rullar ju över på utsidan tån och det är väl antagligen därför den slits hårdare, eller? Jag verkar idag insidan tån (ungefär som du beskrev) utifrån som jag lärt mig av min förra hovslagare. Annars blir min häst mer inåttåad och biljarderar mer. Men det som ställt till det för mig i huvudet är just den utflutna yttre sidan, men nu förstår jag att jag bör raspa in den istället för att verka den mer.

C. När du pratar om att ta in tån till vita linjen - här verkar många vara oense? Min förra hovslagare förespråkade också detta och jag brukar ta av den iaf halvvägs när jag skor. Men en del säger att man inte ska göra detta utan verka av typ 45 grader och smida skon lika för att få överrullningen, men behålla tålängden, om du förstår hur jag menar. Däremot försöker jag som du skriver att få tåkappan i linje med strålspetsen.

Som sagt, det här var intressant, fortsätt diskutera!

/Camilla

en intåad hov landar på innertrakten och rullar över på tåns utsida. DÄR är de mest belastade OCH nernötta delarna på en sådan hov, om man generaliserar.
Och MIN erfarenhet är att det inte alltid är så enkelt som att titta på åt vilket håll tårna pekar för att lista ut var belastningen är som störst.
De flesta tåvida jag sprungit på har belastat insidan betydligt hårdare, men sen har jag träffat på det totalt motsatta också.
Belastningen, anser jag, utgår inte från tåaxeln utan beror på hur resten av benet och kroppen är skapt, också.

Sen att jämföra rörhorn med ETT sugrör är ju inte riktigt rättvisande, för vad händer om du ställer 500 sugrör tätt intill varandra och gör samma sak?

Men det är väl inte samma slitage på en oskodd och skodd hov- här handlade det om en oskodd.
Om hästen sliter mer på ena sidan så blir ju den andra för lång och överbelastas pga sin längd och flyter då ut.
Då är det ju den utflutna sidan som skall verkas ned så att den inte belastas lika mycket. Det blir ju ännu värre om man verkar den nedslitna sidan.

Vet inte vad du syftade på nu men i mitt fall så handlar det om verkning oavsett om hoven är skodd eller barfota.

/Camilla

Jag menade att om hoven är oskodd slits ena sidan mer. Har man slagit på en sko så är det bara skon som slits, men hornlängden är ju intakt, och då kan man kanske få effekten som coari menade.
Men jag tror nog att detsamma gäller ändå, att den utflutna sidan är den som är för lång och bör kortas lite för att inte flyta ut.

*kl*
Hittade följande text på nätet (som tydligen ska vara skriven av Hilmer Haglund, hovslagare på Färjestad):

Snedbelastning

På mjukt underlag kan en snedbelastad hov sjunka ner mer på den merbelastade sidan. Man får då en ökning av snedbelastningen. Därför måste man vid skoningen försöka att kompensera snedbelastningen genom att. lägga ut skon mer på den merbelastade sidan.
.
Ett riktmärke är att man strävar efter att få tyngdpunkten mitt i beslaget både i längd och sidled
.
Om hästen exempelvis har förskjuten åt sidan riktar man ut skon på insidan och håller in den på utsidan. Om hästen har tyngdpunkten förskjuten bakåt förlänger man beslaget i trakten och kortar av det i tån.
.
Hovformen

.
Man bör också tänka på att hovformen påverkas om hoven belastas snett. I sidledd blir väggen på den merbelastade sidan med tiden mera upprätt och hovkanten närmar sig hovens tyngdpunkt. Resultatet blir med tiden att hovställningen blir felaktig vid snedbelastning om inte detta korrigeras vid skoningen.

Även hovar som är skodda slits faktiskt lite. Skon sitter inte mer fast på hoven än att hoven "rör sig". Titta på en använd sko (på den sida som är mot hoven) så får du se!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka