Frågor om svullnad....tacksam för svar

Empalie

Trådstartare
Ig¨r upptäckte jag en svullnad på min hästs vänstra framknä, svullnaden sitter ovanför knäet och går ner en liten bit i sjläva knäet.
Svullnaden buktar inte ut så mycket utan är mer långsmal och känns mjuk, har rensat slånbärsbuskar i hagen och verkligen försökt få bort allt var först rädd att han fått en tagg där men jag hittar ingen. Inget sår inte märkbart varm mot det andra benet.
Ni får säga vad ni vill men jag har skrittat 20 minuter både igår och idag i skogen och hästen är framåt och ohalt vad jag kan känna. Svullnaden är varken bättre eller sämre efteråt. Skall jag avvakta ett tag till kanske????:bow:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Tror ni det kan vara bra att på backontrack? Jag har de där som ser ut som transportskydd som man ska ute. men jag får inte över dem över knäna så det blir ju bara på benen....:confused:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Det bästa är om du har en bild på svullnaden? Eller kan ta en bild på ett knä och rita i hur den sitter.

Är det en galla t ex som sitter i anslutning till carpalleden så skulle jag utan tvekan ta det på fullaste allvar. Men det är ju svårt att säga. Att den är mjuk tyder ju mer på galla/liknande än på svullnad efter slag.

Skritta tänker jag inte hänga dig för, de allra flesta ohalta hästar mår bara bra av skritt, men jag skulle inte 'göra mer' än skritta förrän den lagt sig eller du vet vad det är. Men jag är
allergisk mot knägallor och knäsvullnader av uppenbar anledning..
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Jag ska försöka ta en bild imorgon o skicka. den är liksom långsmalt oval. Hur sitter carpalleden?
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Denna sitter vid sidan på benet va? På min häst sitter det rakt framifrån inget vis sidorna om man så säger. Det buktar heller inte ut alls så mycket om du förstår vad jag menar. Den är över ett betydligt större område och så gallig som det ser ut att vara när hon trycker på bilden känns det inte som detta är???
Hoppas du förstår mina flummiga förklaringar;)
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Denna sitter vid sidan på benet va? På min häst sitter det rakt framifrån inget vis sidorna om man så säger. Det buktar heller inte ut alls så mycket om du förstår vad jag menar. Den är över ett betydligt större område och så gallig som det ser ut att vara när hon trycker på bilden känns det inte som detta är???
Hoppas du förstår mina flummiga förklaringar;)

Den på mina bilder sitter på framsidan, men längst ut åt sidan. Hmm, hur ska man förklara.. Den är enbart på den del av knäet du ser framifrån, men längst ut på sidan där. Så du ser den i profil med, eftersom den buktar ut framåt. Men utsidan av knäet är helt rent.

Gallan på bilden sitter i carpalsenskidan för övrigt.

Du får ta en bild imorgon =)
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Min(hästens:) sitter rakt på framsidan jämnt över alltså ingen större utbuktning åt sidorna rakt framifrån, tror det kan va svårt att se på bild för det syns knappt eftersom det är över ett "större" område och buktar ut så lite men jag ska försöka, hur sitter capalleden låter det som det kan va problemet...blir orolig du vet!
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Kika på en anatomi/röntgenbild av crapus så förstår du varför det är lite svårt att beskriva i text. Jag trodde jag hade en bild på en carpalledsgalla, men se det hade jag inte sparat tyvärr.

Men som du beskriver det verkar det som om det är en mer allmän, diffus svullnad över hela framsidan av knäet?
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Hej på er alla!
Digitalkameran fungerar inte och jag är hemma själv (oteknisk) men ja ska försöka beskriva väldigt ingående . Pållens svullnad är helt oförändrad, han har stått med back on track skydd inatt och när jag skulle släppa ut honom på morgonen går han piggt ocg framåt till hagen, märks ingenting (jag letar verkligen fel).

Beskrivning av svullnad:

Svullnadens längd är ca 17 cm, han är lite mjuk när man trycker men absolut inte så mjuk som en gallla. Snarare att det är lite gallvätska men jag kan inte tro att de är mkt. Svullnaden börjar ovanför knäet och är där väldigt långsmalt när man sedan tittar nedåt själva knäet så breder svullnaden ut sig över hela framsidan av knäet (ingenting på sidorna). Utbuktingen är större ovanför knäet än (1.5 cm) för att på själva knäet knappt bukta ut alls utan endast vara lite större om man jämför med andra framknäet. Jag känner ingen märkbar värme när jag känner på det, han är inte öm om jag trycker.

Vad kan ha hänt?????:cry:

Jag grunnar på hur jag ska gå vidare med detta, det har inte ändrat sig ngt sedan i Söndags faktiskt. Tar jag ut disktriktaren känns det som att jag får avvakta, kliniken kommer inte ta emot på säkert en vecka då det inte är akut eftersom han inte är halt, MEN på Onsdag så ska jag och sko pållen min i Kalmar hos min hovis som även är veterinärvårdsassistent på klinik. Han kan ju kolla på det eller vad tror ni? Vad hade ni gjort ha ute/inne, försöka linda back on track på svullnaden, låta det vara lite till???????????:confused::confused:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Jag skulle kollat upp det, på klinik. Men så är jag väldigt pipig i grunden, och det har spätts på med damens knäskada i åtanke.

Damen kom in i vintras med ett VÄLDIGT svullet knä. Som en mindre handboll. Hästen ohalt, oöm men varm över svullnaden. DV var ut (ifall det fanns ett sticksår) men nix. Hästen fick boxvila och finadyne. Efter 5 dagar var knäet i princip helt rent, förutom en liiiiten pyttegalla, yttepytteliten. Jag åkte in och kollade ändå.

Dilaterad och inflammerad senskida. Hästen helt ohalt i alla gångarter. Vi behandlade. Gallan la sig helt, men kom tillbaka när det blev lerigt i hagen. Vet tyckte 'skönhetsfel' jag tyckte 'hmmm'. Min vanliga klinikvet tyckte 'kom in istället'. Tur var väl det för det var lika inflammerat fortfarande/igen, och borde ha behandlats om lång tidigare. Satt sig lite på knäleden med. Hästen ohalt. Senskida och carpalled behandlades. Knäet rent, hästen bra.

Tralala, hon reds etc och inga problem. Smällde på sitt griffelben i maj, i samband med det kom lilla gallan tillbaka. Inför ÅB för griffelbenet sa det POFF och gallan blev JÄTTESTOR (det är det du sett bilder på). Hästen är ohalt..

ENligt den vet (inte min vanliga) så fanns det inga tecken på inflammation, men han var rädd det var på G. Behandlades i senskidan. På ÅB skitkasst, ordentlig inflammation. Hästen ohalt. Ombehandlad.

Nästa besök hästen halt, dock väldigt lite, under en grad. Ombehandlad, vet konstaterade att om hon inte svarar nu är det OP.

ÅB så hästen 1 grad initialhalt. Den vet jag fick då tyckte att det var leden som var boven. Hästen hade också en carpit. Carpiten behandlades, inte senskidan, jag muttrade..

På ÅB hästen ohalt, men fick inte riktigt fram 'knäbenet' i trav, inget jag såg men vet såg det. Kunde dock inte fatta höger galopp på böjt spår.

Ultraljud nummer en miljon visade förutom inflammation med fibrin ochs kit även en stor, ful senskada på tåsträckarsenan, med en sammanväxning mellan senskida och senan (därför hon inte fick fram benet ordentligt). Den hade kommit någon gång under de tidigare fem veckorna.

Så, JAG törs ju inte lita på ohalt jag, tyvärr. (Damen opererades btw, dock går det inte göra något åt senan, 75% av den är förstörd vid området för skadan). Knäet helt rent sålänge det var bandagerat, sen fyllde det i. MER än tidigare. Hästen är ohalt vid longering, galopperar utan problem i höger varv. Ultraljudet är dock en ren mardröm, senan är VÄRRE nu, totalförstörd, det finns en väldigt kraftig inflammation i senskidan - och en ny sammanväxning. 3 veckor efter OP =/ Som bonus har hon på de tre veckorna efter OP på något oförklarligt sätt fått böjreaktioner högt och lågt alla ben.. :crazy:

Sa jag att hon är OHALT initialt, både rakt fram och i alla gångarter på böjt spår?

/NojAlex ;)
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Åhh herreguuud, man förstår sig inte på dessa hästar, hur som helst så måste jag åka till min hovis på onsdag för pållen måste skos. Så han får titta på det, jag kommer inte få en tid till atg snabbae ändå tyvärr! Usch vi har haft en liten lugn period just nu, vi har just andats ut från helvetet med strålbenen. Pållen går alltså nu som promenadhäst pigg och glad och jag kommer så fortsätta göra med honom. Bara knäet inte har ngt med det andra att göra....gulp!:cry:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Det behöver ju inte alls vara någon fara, men just för att veta tycker jag du ska kolla upp. Beställ en tid nu du, för även om hovis jobbar på klinik, så han har inte ultraljudssyn =)
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Får no göra det ....ska ringa om en stund. Stamkunder kanske får tid sna´bbare:smirk:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Ibland har man tur, kan ju kommit in ett återbud eller så =) *håller tummarna*
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Har ringt nu, jag rådgjorde med en djursjukvårdare för det fanns inga veterinärer tillgängliga just då. Hon tyckte att jag skulle avvakta lite för det var bara två dagar gammalt, eftersom han inte var halt, hon tyckte dock inte att jag skulle longera honom på böjt spår p.g.a strålbenet på höger fram. Jag har väldigt svårt för att se om pållen är halt i skritt på rakt spår fram, alltså han är ju inte det då men sedan vet jag ju inte alls hur han är i longering i t ex trav. Jag bad djursjukvårdaren att diskutera med veterinärerna (dem vet mkt väl vem jag är, dock inte djursjukvårdaren) och sedan skulle jag ringa tillbaka i eftermiddag från jobbet. Hon tyckte jag ändå skulle be hovis kolla på det på Onsdag, hon trodde inte det fanns tid innan. Hon tyckte även att han skulle vila och att han kunde gå i en mindre hage. Detta går jag emot för då ändrar jag rutinerna och då blir min pålle oroligehten själv. Han går i en någorlunda jämn stor hage med gräs och han och fjordingen som inte tar ett steg i onödan (lat) går o käkar gräs hur lugnt som helst. Ibland måste man se till individen!
Får återkomma! Tack för stöd!
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Jag pratade med djursjukvårdaren som ringde mig från kliniken i eftermiddags, hon hade samtalat med veterinär om det helaoch ansåg att vi skulle avvakta eftersom det var så nyligen upptäckt. Ok tänkte jag, får väll gå här orolig och dan. Hon tyckte heller inte att jag skulle longera för att kontorllera om han var halt p.g.a av hans strålben. Det var jag helt med på, hon tyckte nu att han skulle ta det lugnt ett tag o se vad som händer. Ska ju till hovis på onsdag kommer be honom kolla noga o länge på knäet.
Finns dt ngt jag kan göra för honom just nu, ska jag massera med ngt särkilt medel, ska jag kyla eller värma? Linda eller inte linda? HJÄLP MIG!!!!!!:bump:
 
Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar

Puttar...kan försten kylgel från radital vara bra att massera på?
 

Liknande trådar

Hästvård Ska prata med veterinär imorgon men blir konfunderad över en konstig svullnad ovanför framknäet. Han är ohalt, inget öm eller varm...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Ace
·
Hästvård Nu är jag en orolig hästägare. Det räcker inte med att min ena häst har en senskada sedan oktober, nu har min andra prins varit väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 415
Hästvård Svullnaden upptäckte jag i lördags, mitt på knäet som en päronform ungefär. Hästan är pigg och ohalt, skrittar trots svullnad tjugo...
2
Svar
25
· Visningar
4 399
Hästvård Lillkillen kom in för ett tag sen med en ganska skum svullnad på framsidan av kotan. Svullnaden är enbart på framsidan, men känns mer...
2 3
Svar
40
· Visningar
14 300
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp