Frågor om rapsmjöl

poff

Trådstartare
Jag har äntligen lyckats få tag i rapsmjöl som jag tänkte fodra med, istället för soja :). Men jag hittar inga exakta näringsvärden och jag undrar även vad som är rekommenderad maxgiva?
Det ska användas till unghästar, dräktiga & digivande ston.

Någon som vet?

Sv: Frågor om rapsmjöl

Jag har äntligen lyckats få tag i rapsmjöl som jag tänkte fodra med, istället för soja :). Men jag hittar inga exakta näringsvärden och jag undrar även vad som är rekommenderad maxgiva?
Det ska användas till unghästar, dräktiga & digivande ston.

Någon som vet?

Såg att du inte hade fått något svar.

Värden varierar så man borde egentligen ha en analys av fodret. Eftersom du frågar så förmodar jag att det inte står några värden på förpackningen. Ger du bara små mängder kan du använda följande värden:

Omsättbar energi = 9,5 – 10,5 MJ/kg foder

SmRp = 280 – 290 g/kg foder

Makromineraler:

Ca = ca. 0,75%
P = ca. 1,11%
Mg = ca. 0,52%

Var har du förresten fått tag på rapsmjölet? Jag förmodar att det är av Canola typ?

Rekommenderad dagsgiva?

Börja med att ge små mängder. Blanda det i betfor eller liknande annars kanske hästarna inte äter det.

Jag skulle inte ge mer än maximalt ca. 0,5 g/kg kroppsvikt och tillfälle, dvs. max. 250 g per gång för en 500 kg häst. Fodrar du 3 ggr/dag kan du ge 750 g/dag vilket motsvarar ca. 214 g SmRp.

Tack för svar!

Jga har köpt mitt rapsmjöl av en grisbonde som får det i bulk... Hittade värden på webben, men vet inte om det gäller häst: ?15 MJ och 265 Smb Rp

Senast ändrad:

Tack för svar!

Jga har köpt mitt rapsmjöl av en grisbonde som får det i bulk... Hittade värden på webben, men vet inte om det gäller häst: ?15 MJ och 265 Smb Rp

Jag tittade på analysresultat för häst, här:

http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php

Omsettelig energi anges här till 11,4 MJ/kg ts. Omräknat till foder blir detta 10,25 MJ/kg foder.

Fodøyelig råprotein anges till 309 g/kg TS, vilket blir 278 g/kg foder.

och här:

http://www.dairyone.com/Forage/FeedComp/disclaimer.asp

Titta på “Canola meal”. Man får dock räkna om dessa värden till svenska förhållanden.

Ja, problemet är att foderleverantörer av rapsmjöl endast säljer i bulk och inte i säckar. Synd, eftersom rapsmjöl är ett bra proteintillskott.

Vi är ju rätt många hästägare som vill använda raps, kanske vi ska starta en liten aktion och "tjata" på foderleverantörerna lite ;)

Tack så jätte mkt för länkarna :bow:! Går på dom värdena istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka