Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Om du anser att det är ok att testa ett preparat där du egentligen inte kan få någon relevant informatin om så står det dig fritt så länge hästen inte tar skada(gränsen till djurplågeri är hårfin!). Det står däremot inte mig fritt att rekomendera vad som helst, detta av hänsyn till djuret men även djurägaren.
PL

Ok, jag kan förstå att man som vetrinär inte kan ordinera örter hur som helst. Det är jag helt med på.
Men du kan väl ändå inte mena att om jag ger min häst någon form av örter som tillskott i fodret - att det skulle vara gränsen till djurplågeri? :cool:

Jag har varit dum och tagit mig an hästar som är bland de värsta de sett här på kliniken...(för jag vill hjälpa dom, även om min plånbok blir tom...) Den sista har jag provat en del örter på och sett jääätttefina resultat. Så hur det ska kunna vara gränsen til djurpålgeri vet jag inte.....

Vet inte om det överhuvudtaget har med detta att göra efter att ha läs allt, men jag skriver det ändå. Men min häst ville inte röra på sig, och var väldigt "ledsen" vid ridning. Och det var för att sadlen tryckte på njurarna...

Min häst ömmar(de?) också precis där, precis vid korset så att säga, Ganska mycket innan. Men det var mest EFTER ridning, så då frågade jag en kunnig person, som kunnde konstatera att det var sadelen som låg för lång bak och tryckte på njurarna. Och brösta eller förbygel hjälper inte, utan sadlen är liksom "för stor" Så för tillfället har jag ingen sadel, så just nu kan jag inte rida särsklillt mycket, men men...

Dessa himmlans sadlar...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Som sagt..jag har aldrig användt mig av detta tidigare eller örter.
Min vetrinär är insatt i min hästs problem sedan tidigare och även under den perioden.
Givetvis ska jag ta kontakt med henne också för att höra hennes åsikter om det hela......även om jag riskerar att bli utskrattad.
Jag är mycket noga med min häst när det gäller vad hon får i sig och diverse saker om det här med örterna ska jag också kolla upp men samtidigt så kan det ju vara ett alternativ.

Hon är undersökt av vetrinär..dock inte på klinik...men det man kommit fram till är egentligen att hon är känslig i sina muskler (korsförlamningarna som hon fått pga. race i hage osv.) Hon är kollad i sitt rörelsemönster tidigare och hon är som hon är lite grann...hon är 17 år, gått på trav osv....
När vi människor är 70 år så har vi kanske också vissa krämpor osv. som man inte kan göra så mycket åt medicinskt...det kanske är nåt mer "inre".

Hon har lite dålig blodcirkulation då hon svullnar i benen under natten bla.

Men som sagt..jag ska kolla upp detta noggrant men tycker att det kanske kan vara ett alternativ....om örterna osv. inte är skadliga om de inte behövs så ser jag det inte som en fara....mer ett tomt hål i plånboken men det kan jag ta.

Som en parentes så har man studerat örter och dess inverkan. Jag tror inte detta "hokuspokus" är tagit ur intet...då hade det inte funnits homopater, örter osv........

Om en sjuk individ nekas vård och istället får en massa amatördiagnoser (t ex via nätet eller telefon) som man på eget bevåg behandlar med preparat eller metoder som saknar dokumenterad effekt - ja, då förlänger man ett lidande och riskerar dessutom att sjukdomen utvecklas till ett stadie där den inte längre är behandlingsbar och detta kan falla under djurplågeri.

Skulle preparatet som saknar dokumenterad effekt faktiskt ha effekt så är det förstås alldeles utmärkt. Jag tror säkert att vissa örtpreparat har lika bra effekt som "riktiga" mediciner. Likväl kan det vara djurplågeri att låna lite antibiotika av grannen eftersom "hästen verkar hängig" - det kan fungera om hängigheten beror på en infektion (där ju antibiotika har en väl dokumenterad och knappast omstridd effekt) men om orsaken istället var t ex fång så gäller samma resonemang som ovan.

Diagnos är otroligt viktigt!

Vad jag funderar över med de där bakknäna och njurarna (vi snackar kanske gikt förresten??? För där finns väl ett tydligt samband med urinkristaller i ledvätskan?) är - om en häst som har kliniskt friska njurar där man inte med någon skolmedicinsk mätmetod kan påvisa en nedsatt funktion, skada eller sjukdom uppvisar symptom på öm muskulatur i korsryggen och samtidigt visar sig ha knäledsinflamamtion - hur kan man då sluta sig till att det är njurarna och inte knäna som är orsaken till det onda i korset?

Korsförlamning är för övrigt inte samma sak som öm muskulatur i korsregionen (om någon av en händelse skulle tro det när de tragglar sig igenom denna tråd...)

Ja det är djurplågeri om du låter örter ersätta en relevant veterinär behandling för ett sjukdomstillstånd , inte annars.
PL

Jag frågar igen om man utgår från njurarnas funktion vad är då din "njursvaghet"????
Jag skulle inte vilja säga att du trampade på en öm tå, däremot brukar vi reagera kraftigt på rent kvacksalveri o mer än så har du inte presenterat.
PL

Vad jag har presterat eller inte är ganska ovidkommande.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan underfunktion i njurarna orsakas av många saker, bl a obalans mellan yin och yang som i dina ögon verkar vara flumflum, hokuspokus, kvacksalveri och nonsens.
Denna obalans kan orsakas av en mängd olika parametrar. Dåligt foder, dålig levnadsmiljö, övermedicinering, nedkylning, stress är bara några exempel. En del individer har till och med en medfödd svag njurenergi. Hur jag diagnosticerar detta med hjälp av akupunkturpunkter, reflexzoner, muskler, pulsar, lukt, synintryck mm kan jag inte gå in på här. Och eftersom du redan bestämt dig för at jag är en kvackare så finner jag heller ingen orsak till att gå in på närmare förklaringar. Det blir ju som att diskutera med en vägg...

Givetvis tar jag hästen till veterinär om den är sjuk men på den nivå jag skriver om nu så ser man sällan sjukdomssymtom från njurarna utan mer att hästen fått andra problem som jag kan härrröra till njurfunktionen (pratar fortfarande utifrån den kinsiska medicinens synsätt).
Jag svarade för att ge en annan aspekt på TS funderingar, inte för att utge mig själv som någon expert eller någon som andra ska kasta skit på.

Du får väl försöka stå för vad du påstår utan att mena att jag kastar skit!!!
PL

Jag måste förstås erkänna att det låter hur mystiskt som helst i mina öron, men jag är å andra sidan strikt skolad på den andra planhalvan.

En sån där obalans i njurarna - skulle den på sikt leda till en skada eller sjukdom i njurarna, eller ligger liksom obalansen på ett annat plan? Jag tolkar en obalans som ett förstadie eller kanske en sjukdom i ett tidigt skede, men är det en felaktig tolkning av det du pratar om?

Jag undrar också fortfarande hur just knäleden skulle påverkas?

Frågar av intresse o försöker inte vara spydig!;)

Ja det är djurplågeri om du låter örter ersätta en relevant veterinär behandling för ett sjukdomstillstånd , inte annars.
PL

Ja det har jag iaf aldrig påstått att man ska.
Om det är nån som är noga med att åka till vet så är det iaf jag. Jag tror dom är trötta på att se mig där vid det här laget :angel: , att använda örter gör jag som en alternativ metod, absolut inte som en ersättning för vetrinärvård.

Du pratade om att kasta skit när jag argumenterade emot! Eller??
PL

Jag menade bara att din kommentar om kvacksalveri och att jag inte presterat något fick mig att tro (tror så fortfarande) att din inställning till TCM var så negativ att det kändes lönlöst att ens få förklara. det kanske inte var att kasta skit men det kändes så.

Då är vi delvis överens, man skall dock aldrig utesluta möjligheten av att öreter kan påverka behandlingen negativt, Ove Wattle tex har erfarenhet av ett antal fånghästar som inte svarat på behandling förrän man satt ut örtpreparaten som i vissa fall div förståsigpåare rekomenderat mot fång.
PL

Om en sjuk individ nekas vård och istället får en massa amatördiagnoser (t ex via nätet eller telefon) som man på eget bevåg behandlar med preparat eller metoder som saknar dokumenterad effekt - ja, då förlänger man ett lidande och riskerar dessutom att sjukdomen utvecklas till ett stadie där den inte längre är behandlingsbar och detta kan falla under djurplågeri.

Diagnos är otroligt viktigt!

V

Du har svarat på min tråd vad jag kan se. Får jag då bara fråga var någonstans du kan läsa att jag påstår att TS INTE ska ta sin häst till vetrinär?? För när du svarar på mitt inlägg och börjar svaret så där är det precis som om du menar att jag inte skulle förespråka vetrinärvård? Detta är ett forum där folk kan få tips och råd, men det är ingen som påstår att TS ska göra som vi säger och börja mixtra utan att ta till vetrinär. Absolut inte. Så jag förstår liksom inte ditt svar....för jag har aldrig nånsin sagt att någon ska börja testa med en massa örter utan att ha en diagnos - så dum är jag inte.
SÅ att jag skulle rekomendera något som skulle leda till djurplågeri hoppas jag verkligen inte du tror.
Så snälla....innan du förklarar för mig om att neka en sjuk individ vård, samt förlänga djurplågeri - läs vad jag skrivit ordentligt, för det känns inte roligt.:mad:

Visst den dagen ngn presenteran NGT som talar för "TCM" så är jag helt beredd att lyssna, jag tror absolut inte att skolmedicinen hittat allt vilket dock inte innebär att man skall acceptera saker okritiskt.
PL

Jag har besvarat din fråga om hur behandling med örtmedicin skulle kunna räknas som djurplågeri?

Problem med det eller? I ett öppet forum är alla välkomna att reflektera över frågeställningar.

Då är vi delvis överens, man skall dock aldrig utesluta möjligheten av att öreter kan påverka behandlingen negativt, Ove Wattle tex har erfarenhet av ett antal fånghästar som inte svarat på behandling förrän man satt ut örtpreparaten som i vissa fall div förståsigpåare rekomenderat mot fång.
PL

Okej...Ja det tvivlar jag inte på. Men såsom en del örter kanske inte är bra, så finns det ju även en hel del saker man får hos vetrinärer som inte heller är så bra, som tex Cortison som inte bara har positiva effekter. Så självklart gäller det att man är väl medveten om vad man håller på med, och inte joxar ihop massa örter man aldrig hört talas om bara för man tror det ska vara bra. Men jaja, det är en helt annan diskussion.....

Jag har besvarat din fråga om hur behandling med örtmedicin skulle kunna räknas som djurplågeri?

Problem med det eller? I ett öppet forum är alla välkomna att reflektera över frågeställningar.

Den frågan ställde jag för att PL sa att det kunde vara djurplågeri, och frågade då vad han menade med det.
Jag menade vad ÖRTER i sig innebär för djurplågeri. Det har ingeting att göra med att man ska ge örter istället för att besöka vet. Självklart inte! Så att GE hästen örter är ju itne djurplågeri, men OM det finns människor där ute som UTESLUTER alla vetrinärvård för att enbart ge örter så är det ju fruktansvärt.
Jag vände mig väl kanske främst till PL där och undrade vad han menade i sitt föregående inlägg. Självklart får alla svara på inlägg och uttrycka sin åsikt! Kändes dock lite ospecisfikt vad du menade....för jag har ju aldrig påstått att man inte ska få en diagnos.
Men då har vi rett ut det, no hard feelings hoppas jag. :)

Som du beskriver saken här är lite av den uppfattningen jag fick när jag pratade med henne.

Jag antecknade allt eller det jag hann anteckna under samtalet och jag kan skriva in lite av det jag fick med:

"Känns trött men spelar piggt och glatt med öronen. Kraft i bakbensmuskulatur. släng i luftrören, ev. lättare förkylning, känns trött." (Hon såg inget snor eller liknande så hon gick vidare för att se om det var nåt sammanband med nåt annat, jag har personligen inte sett tecken på detta heller).

" Väldigt mycket kraft i bakdel, rygg men mattas efter ett tag. Infektion i kroppen. Matlust ej "wow" men äter då hon gillar mat. Känsla att maten växer i munnen, slem, slem i tarmar. Pirrande känsla i framlårsmuskulatur, kommer från magsäcken, bevattning ej till 100 % till framlårsmuskulatur (bevattning, vatten = blod)
Bevattning utifrån näring, ojämn. Mottagande av vattnet kommer inte alltid. Lymfantiskt flöde, infektion, loj i musklerna. loj infektion.
Lite problem med urin, kommer inte för fullt. Njurarna tar inte emot för fullt, ej ansvällda. Blodtrycket ej bra i njuren men fram till njuren. Blodet går vidare i systemet, kommer inte ut. Infektion kan ha uppstått. Få full fart på njurarna så kommer det ut gifter.
Frisk i grunden, loj mot föda, tarmen tar emot. Måste få in näring. Hästens egna synpunkter: ogillande av mat."

Det här alltså stödord, meningar jag skrev ner under tiden. Missade säkert en del men fick med det mesta. Dock inte allt hon sa men det hon sa om njurarna osv.

Det hela handlade om att hon behöver renas så de dåliga ämnena kommer ut...

Hästen konstaterades ha lymfangit för två veckor sedan, sårskada, av vetrinär.

Senast ändrad:

Jag måste förstås erkänna att det låter hur mystiskt som helst i mina öron, men jag är å andra sidan strikt skolad på den andra planhalvan.

En sån där obalans i njurarna - skulle den på sikt leda till en skada eller sjukdom i njurarna, eller ligger liksom obalansen på ett annat plan? Jag tolkar en obalans som ett förstadie eller kanske en sjukdom i ett tidigt skede, men är det en felaktig tolkning av det du pratar om?

Jag undrar också fortfarande hur just knäleden skulle påverkas?

Frågar av intresse o försöker inte vara spydig!;)

Jag förstår att det låter skumt. Är själv skolad i båda riktningarna (utan att vara veterinär för den skull).
Denna obalans leder i de allra flesta fall INTE till skada eller sjukdom på njurarna men om man låter det passera obemärkt och utan att man ändrar de dåliga levnadsbetingelserna som ofta orsakat problemet, ja, då är det möjligt att det kan utvecklas en njurskada. Men något sådant har iaf inte jag stött på. Mer att obalansen kan leda till andra fysiska symtom som exempelvis då ökad mottaglighet för bl a korsförlamning. Detta i sig kan ju skada njurarna, precis som du skrev innan. Vad TCM gör är att så att säga mota olle i grind, om du förstår hur jag menar. Och precis som för veterinären är diagnosen oerhört viktig.

Kopplingen till knäleden...ja, exakt hur det hänger ihop är jag inte rätt person att svara på. Enligt TCM så är det ofta i leder och framförallt knälederna som njuren utvisar sina symtom.
Vad som leder till vad kan jag inte svara på tyvärr. Det är ju så sällan man får tillfälle att undersöka friska unghästar...
Men av de hästar jag undersökt så har nästan samtliga "njurhästar" svaga bakknän och tvärtom, så jag antar att det ligger något i det. Rättar jag till obalansen i njurarna med hjälp av akupunktur och/eller örter så blir ofta även bakknäna bättre om än inte helt bra. Har hästen sådana problem att den uppvisar hälta eller smärtsymtom så ska den givetvis behandlas av veterinär.

Det är svårt att förklara ordentligt bara med text, men jag hoppas du förstod någonting i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 260
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 877
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18