Frågor om kotledsinflammation!

M

Majzan

Hej! Jag rider en C-ponny som har problem med kotledsinflammation.
Jag har själv ingen direkt erfarenhet av problemet, men tycker ändå att det är lite konstigt, så snälla, hjälp mig att reda ut denna härva, stämmer påståenden, och vad kan jag göra för hästens skull??

1. Hästen har som sagt haft kotledsinflammation ett flertal gånger och ska därför enligt vetrinär alltid ridas på tygeln för att inte belasta benen. Förståligt, men samtidigt är hästen extremt fet.. ?????

2.Den får inte heller hoppa, alls, överhuvudtaget... (Oxå helt förtsåligt...)

3.För drygt tre-fyra veckor sedan fick hästen väldigt ont i ryggen, helt uten "anledning". Har hört att det är vanligt att hästar får ont i ryggen vid kotledsinflammtion, sant??

4. Hur "hårt" kan man rida en häst som är "känslig" för kotledsinflammtion?

5. Vad kan jag göra för att undvika detta??

YTTERST TACKSAM FÖR SVAR!!
Mvh/Majzan

Sv: Frågor om kotledsinflammation!

kotledsinflammation är ett symtom på att ngt annat är fel, den kommer av felbelastning. du bör kolla hästen, rygg, bak, bog osv.
fråga veterinären efter en duktig fysioterapeut eller equiterapeut.

Om ägaren inte vill ta ut equaterapeut då? Jag har själv föreslagit det, har haft ryggproblem med min egna häst å då tagit ut. Vi rider hästen barbacka för att sadeln den har ligger dåligt (bara det i säg är ju ett problem). Men kan det var orsaken??

Ja det kan mkt väl vara orsaken. Rids hästen i dålig sadel så påverkar det hela rörelsemönstret felaktigt med en massa negativa följder tex kotledsinflammationer. Men att ägaren inte "vill"...? Varför?
Jag ställde ett ultimatum på ägaren då en häst inte fungerade bra (hade en massa småjox för sig) och det var "Antingen kollar du upp hästen ordentligt via ET, veterinär eller vad som behövs - eller så slutar jag rida den".

1 Att gå i rätt form/ i balans är optimalt för lederna. Fetma leder till extra belastning. Men en häst som har ont vill inte gå i rätt form.
2 Hoppning påfrestar frambenens leder, ja
3 Om man går och spänner sig för att man har ont i frambenen kommer ryggont som ett brev på posten. Det onda flyttar runt för att hästen försöker spara det som är "ondast" dvs grundproblemet.
4 Inte hårt alls, frågan är om ens den här ponnyn ska ha ngn ryttare på sig med den beskrivning som givits med återkommande hältor och nu ryggont..
5 Åk till veterinären och kolla igen! Om ponnyn får ont om och om igen ska den inte behöva ridas alls. Alla går tyvär inte att "laga".
Lycka till
/
Evale

Att sadeln ligger dåligt kan mycket väl resultera i kotledsinflammation.

Det blir spänningar, felbelastningar osv om den får ont i ryggen.

Är hästen frisk från kotledsinflammationen nu? Det gäller ju att det får läka ut, och att man sätter igång försiktigt efter att den vilat.

Vi rider den som sagt endast barbacka.... Ja du, de ska ta ut vetrinär har de sagt, men min egna erfarenhet är att vetrinärer sällan gör mer än sprutar, å som sagt det är inte första gången hästen blir behandlad för kotledsinflammation...

Jag har läst att det uppstår vid felridning, därför har jag varit extremt noga med att rida "korrekt". och försöker variera träningen mycket.... men är rädd för att jag kanske rider hästen "för hårt"?

Vi har inte ridit i sadeln på typ 4månader eftersom den ligger så dåligt...
Den hade precis blivit frisk från den senaste inflammtionen när jag började rida och för ett par veckor sedan hade hon ont i ryggen och då sa de att de kunde bero på att hon hade fått kotledsinfalmmation igen...

Att sadeln ligger dåligt kan mycket väl resultera i kotledsinflammation.

Det blir spänningar, felbelastningar osv om den får ont i ryggen.

Är hästen frisk från kotledsinflammationen nu? Det gäller ju att det får läka ut, och att man sätter igång försiktigt efter att den vilat.

1 Att gå i rätt form/ i balans är optimalt för lederna. Fetma leder till extra belastning. Men en häst som har ont vill inte gå i rätt form.
3 Om man går och spänner sig för att man har ont i frambenen kommer ryggont som ett brev på posten. Det onda flyttar runt för att hästen försöker spara det som är "ondast" dvs grundproblemet.
4 Inte hårt alls, frågan är om ens den här ponnyn ska ha ngn ryttare på sig med den beskrivning som givits med återkommande hältor och nu ryggont..
5 Åk till veterinären och kolla igen! Om ponnyn får ont om och om igen ska den inte behöva ridas alls. Alla går tyvär inte att "laga".
Lycka till
/
Evale

Ja, jag har börjat fråga mig samma (punkt 4.) Suck! Det är ju så svårt när det inte är ens egen häst...:cry:

Lycka till
/
Evale

Vi rider den som sagt endast barbacka.... Ja du, de ska ta ut vetrinär har de sagt, men min egna erfarenhet är att vetrinärer sällan gör mer än sprutar, å som sagt det är inte första gången hästen blir behandlad för kotledsinflammation...

Jag har läst att det uppstår vid felridning, därför har jag varit extremt noga med att rida "korrekt". och försöker variera träningen mycket.... men är rädd för att jag kanske rider hästen "för hårt"?

Ja, vissa veterinärer behandlar bara symptomen och om man som ägare inte ifrågasätter och vill ha alternativ på kompletterande behandling är det oftast bara sprutning som blir av. I slutändan ligger det alltid i ägarens intresse att få hästen frisk. Har hästen sprutats flertalet ggr och inflammationerna bara kommer tillbaka måste man ta reda på ORSAKEN och inte bara tro att detta var sista gången. Kotledsinflammationer är något som beror på något annat fel, ett sekundärt problem. Det kan ju vara så att ryggen är vad som orsakar problemet, inte tvärtom?
Det är inte endast veterinärer som behandlar hästar, så föreslå en ET eller fråga vet. om råd på annat. Är ägaren ointresserad av att reda ut hästen ordentligt så tycker jag synd om hästen och då mår den nog bättre i himlen :confused:

Vad menar du med att rida "korrekt"?
Hästen ska ju såklart inte belasta frambenen mer än nödvändigt, dvs den ska bära sig med största vikten på bakdelen. Men en häst som har ont bär sig inte bra hur man än gör, den ska inte ridas. Den ska heller inte vara överviktig, det sliter på hästen Dygnet Runt. Vad säger ägaren om dessa återkommande problem?

Jag har föreslagit ET, gjorde det direkt när jag såg att hästen hade ont i ryggen första gången. (För den är känslig mot att bli kall om ryggen).
Den har blivit behandlad tre gånger tidigare av en vetrinär som jag och flera andra har ifrågasatt flera gånger...

Med "korrekt" menar jag att skritta fram ordentligt, rida i form, se till att hon tar halvhalterna som hon ska, skritta av ordentligt, stretcha efter ridning, rida varierat... Ja, hoppas du förstår vad jag menar..

De säger bara att: jaja, då ringer vi vetrinären, den får komma ut göra ett böjprov, är det kotledsinflammtion får vi behandla det...."

Jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet av detta ämne, men vad jag kan förstå (å vad jag har misstänkt) är att oftast ligger problemet nån annanstans och att kotledsinflammationen bara är en symptom....

Ja, vissa veterinärer behandlar bara symptomen och om man som ägare inte ifrågasätter och vill ha alternativ på kompletterande behandling är det oftast bara sprutning som blir av. I slutändan ligger det alltid i ägarens intresse att få hästen frisk. Har hästen sprutats flertalet ggr och inflammationerna bara kommer tillbaka måste man ta reda på ORSAKEN och inte bara tro att detta var sista gången. Kotledsinflammationer är något som beror på något annat fel, ett sekundärt problem. Det kan ju vara så att ryggen är vad som orsakar problemet, inte tvärtom?
Det är inte endast veterinärer som behandlar hästar, så föreslå en ET eller fråga vet. om råd på annat. Är ägaren ointresserad av att reda ut hästen ordentligt så tycker jag synd om hästen och då mår den nog bättre i himlen :confused:

Vad menar du med att rida "korrekt"?
Hästen ska ju såklart inte belasta frambenen mer än nödvändigt, dvs den ska bära sig med största vikten på bakdelen. Men en häst som har ont bär sig inte bra hur man än gör, den ska inte ridas. Den ska heller inte vara överviktig, det sliter på hästen Dygnet Runt. Vad säger ägaren om dessa återkommande problem?

Ja, då tycker jag du ska bli envisare. Visserligen är det ägarens häst, men om någon står på sig kanske man viker sig om oviljan beror på okunskap. Eller så blir det tvärtom, men då kan du alltid välja att ta ställning genom att vägra rida den mer.
Exakt VAD har ägaren emot annan behandling än veterinär? Oftast är det okunskap, som sagt. Dom kanske ändrar sig om dom provar och ser att annat funkar. Som sagt, om man får ont i armen för att man sitter för mkt vid datorn så blir man inte bättre i längden av värktbletter och zon-kräm utan man blir bättre först då man ändrar arbetet till mer ergonomiskt... det enda tabletter och zon-kräm gör är att ta bort smärtan/inflammationen för stunden. Men allt kommer tillbaka då man återgår till arbetet igen om man inte förändrar det... tråkigt att folk inte alltid inser att samma sak gäller hästar:confused:

Har du tid så kan jag ge dig hela historien i ett pm istället?

Ja, då tycker jag du ska bli envisare. Visserligen är det ägarens häst, men om någon står på sig kanske man viker sig om oviljan beror på okunskap. Eller så blir det tvärtom, men då kan du alltid välja att ta ställning genom att vägra rida den mer.
Exakt VAD har ägaren emot annan behandling än veterinär? Oftast är det okunskap, som sagt. Dom kanske ändrar sig om dom provar och ser att annat funkar. Som sagt, om man får ont i armen för att man sitter för mkt vid datorn så blir man inte bättre i längden av värktbletter och zon-kräm utan man blir bättre först då man ändrar arbetet till mer ergonomiskt... det enda tabletter och zon-kräm gör är att ta bort smärtan/inflammationen för stunden. Men allt kommer tillbaka då man återgår till arbetet igen om man inte förändrar det... tråkigt att folk inte alltid inser att samma sak gäller hästar:confused:

För det första är det ju självklart viktigt att ingen sitter på hästen om den har ont i ryggen (Om den ömmar dag 1 kan du ju inte rida dag 2!)
Är den frisk i övrigt och genomkollad kan man givetvis motionera den lätt från marken.

För det andra så är det extra viktigt att sätta igång hästen korrekt och långsamt när den har haft en ledinflamation.
Ledinflamationer kommer inte över en dag, utan de kommer oftast succesivt och under den tiden som hästen avlastar exv frambenen så ökar den ju "trycket" på bakbenen och därför får många hästar nya inflamationer (i de andra benen) vid igångsättning.
En ledinflamation kommer ofta också av överbelastning och det är också en av anledningarna till att sätta igång långsamt.

Om den har haft återkommande inflamationer så tycker jag faktiskt inte att ni borde rida på hästen öht innan ni vet orsaken till det.
Sker det En gång är det en sak, men inte när det händer flera gånger.
Är inte ägaren villig att ge hästen en bra behandling så skulle jag rekommendera att antingen ställa av hästen på heltid, eller att du pratar med någon som har Stor erfarenhet av infl. som kan ge dig ett igångsättningsschema och "alternativ" behandling.

Du som rider har ju också ett ansvar, du kan ju inte "skylla" på att ägaren inte vill kolla igenom hästen.

Självklart har jag inte ridit hästen dag 2 när den har haft ont i ryggen dag 1. Sen var jag inte med när hästen hade problemet förra gången... Jag börhjade rida först i våras å då var den "igång". Jag har ridit i gång hästen långsamt då den inte var i så god kondition. Har tagit det lungt och varit noga med uppvärmning, avskrittning och stretching....
Jag tycker inte heller vi bör rida hästen förrän vi vet vad felet är, vilket vi inte heller har gjort. Vetrinär har varit där idag, men jag vet inte vad som har sagts. (Förmodligen har den bara fått medicin..).

Ägarna är inte "villig" till alternativ behandling, de tror inte på sånt...

Ja, SJÄLVKLART har jag ett ansvar oxå! det är därför jag sitter här och försöker lära mig mer om problemet!

För det första är det ju självklart viktigt att ingen sitter på hästen om den har ont i ryggen (Om den ömmar dag 1 kan du ju inte rida dag 2!)
Är den frisk i övrigt och genomkollad kan man givetvis motionera den lätt från marken.

För det andra så är det extra viktigt att sätta igång hästen korrekt och långsamt när den har haft en ledinflamation.
Ledinflamationer kommer inte över en dag, utan de kommer oftast succesivt och under den tiden som hästen avlastar exv frambenen så ökar den ju "trycket" på bakbenen och därför får många hästar nya inflamationer (i de andra benen) vid igångsättning.
En ledinflamation kommer ofta också av överbelastning och det är också en av anledningarna till att sätta igång långsamt.

Om den har haft återkommande inflamationer så tycker jag faktiskt inte att ni borde rida på hästen öht innan ni vet orsaken till det.
Sker det En gång är det en sak, men inte när det händer flera gånger.
Är inte ägaren villig att ge hästen en bra behandling så skulle jag rekommendera att antingen ställa av hästen på heltid, eller att du pratar med någon som har Stor erfarenhet av infl. som kan ge dig ett igångsättningsschema och "alternativ" behandling.

Du som rider har ju också ett ansvar, du kan ju inte "skylla" på att ägaren inte vill kolla igenom hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det har varit lite dåligt med ridning. Jag har varit sjuk, en vecka stukade jag foten när jag klev ur bilen och förra veckan orkade jag...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 093
Senast: Ray
·
Hästvård Var på klinik med min häst igår eftersom han under en tid visat olika diffusa symptom både i ridning och hantering, och min magkänsla sa...
2
Svar
30
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka