Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Han visar som sagt inget tecken på hälta på hö bak. Så jag tror mer på att han är överansträngd (aldrig i livet att jag är utan sadel mer säger jag abra... Har iaf fixat en sadel nu som ligger hyfsat, bara den kanar som fan, men det duger alldeles utmärkt att rida vanligt i så kan jag hålla igång honom tills jag har en bra sadel iaf.)
Tyvärr vet inte jag heller hur han har ridits in, men i hans pass står det att han är grundriden, och det brukar betyda att han har blivit riden 4-6 veckor. Men ingen vet liksom..... Det är inga uppgifter jag kan få fram tyvärr.
Dock vet jag att det är ett haflingerstuteri med bra rykte (bra hästar med bra stam som håller och får bra tävlingsresultat), så jag skulle väl tro att de tömkör och sånt innan de slänger upp en stor karl som ska rida liksom...
Finns det något som kan ses på röntgen som kan avra förklaringen? Ser benen annorlunda ut om de har blivit inridna sent?
Såhär red jag honom: Red 4 dagar i veckan först, skritt i 15 min, sen efter 1-1½ vecka la jag in korta travpass på en minut-skritt 2 min-trav 1 min osv. 6 dagar i veckan gjorde jag nåt med honom, promenerade, ledde i ridhuset så att han skulle vänja sig vid alla hästar, lite NH träning (och nästan varje ridpass blev det lite nh träning före el efter) Sen efter typ 1 vecka började jag öka med 1 min trav för varje omgång, alltså 2 min trav-2min skritt osv. Och sen började jag lära honom galopp, typ en halv långsida i varje varv, dock inte varje pass, kanske var 3:e-4:e, sen började jag rida 5 dagar i veckan, red ca en halv timme varav kanske 5 mni var trav, resten skritt. Sen började jag öka det successivt och höll det ganska lugnt, men jag ville ändå anstränga honom så att han faktiskt fick muskler, vilket han fick snabbt. Jag tror det var efter 7-8 veckor som jag började träna en halv timme varannan vecka, hann med 3 lektioner tror jag, sen flyttade jag till ett annat stall (nov). Därimellan red jag också ut på "långturer" där vi skrittade i 30-40 min och nån kort trav.
Efter 3 månader efter köp hade han fortfarande svårt för galoppen (detta märktes ett halvår senare bero på sadeln) men började bli mer samarbetsvillig. Det var också när vi flyttade som jag började rida 5 dagar i veckan.
I feb började jag träna för dressyrtränare, ett vanligt ridpass låg på 40 min, varav 15-20 min trav och ett varv galopp i varje varv vid ett normalt pass, vid hård träning blev det 25 min trav + galopp.
I nov fick jag klartecken från ET att jag kunde börja sitta ner i trav och galopp, i feb började jag göra det mer efter att min tränare tyckte det, det gick bra, även om jag ju självklart inte alltid satt ner, red nästan alltid lätt.
I april tyckte hon att han hade blivit jättefin, och då provade vi ut Globussadeln, fick den 3 maj, och helt plötsligt gick allt mkt bättre. Hästen jobbade mer avslappnat och vi kunde jobba mer på galoppen. I mars började vi också vara med på hoppträningar 1 gång i veckan, vi var med 5 hopplektioner, slutade i juni då det avr sommaruppehåll. Innan dess hade jag hoppat honom kanske 8 ggr (enskilda hinder, aldrig bana)
Sen var det massa krångel i ett halvår (jag skadade ryggen, hästen blev knäpp osv osv) men i feb eller nåt blev allt bra igen och vi treänade hårt, 1 timmes pass varav 40 min trav/galopp. Dressyrträning 2-3 ggr i veckan, ingen hoppträning pga att jag inte hade en hoppsadel.
Sen i april fick han bronkit, och efter det har jag inte tränat för nån tränare. Bara nån hoppträning med lånad sadel. Men vi kom igång snabbt efter det och tränade för dressyrläger i 3-4 veckor i juli/augusti. Men samma dag som jag skulle börja med specifika övningar för att bygga upp vissa muskler som jag inte hade jobbat med innan var han halt.....
Men kort sagt (för de som inte orkar läsa allt) vi satte igång lugnt men när vi väl kom igång har vi tränat hårt. Men min häst trivs med det, för han måste bli av med energi. Han tycker det är kul att vara igenomjobbad, han är mer harmonisk då. Hans psyke klarar inte av att stå.