Frågor om GPS

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Jag sökte bland trådarna men jag hittade inte svaret på min fråga. Vi skall köpa in en GPS till klubben då vi är många som rider ut längre sträckor, jag var tex ute 4, timme idag med några från stallet. Vi har pratat och funderat och skulle tycka det var roligt att ha en GPS så man kan se hur mångt och fort man ridit.

Jag undrar helt enkelt, vilken GPS är bäst lämpad att användas vid ridning?

MVH Lisa

Sv: Frågor om GPS

Har sökt runt lite på dessa och de verkar bra. Men det är bara en pulsklocka eller? Kan man se vart man ridit? Eller är det bara sträcka, puls och hastighet de räknar ut? Går det att få ut medelhastihgheten? Känner den av att man rör sig trotts att man sitter på en häst?

Allt detta får man ut när man synkar med datorn. Ser på karta var man har ridit. Man får även ut stigning vilket kan vara bra när man tränar backar.

Aha! vad smart:D Det visste jag inte. Skall prata med klubben så ser jag hur det blir ;)

Har sökt runt lite på dessa och de verkar bra. Men det är bara en pulsklocka eller? Kan man se vart man ridit? Eller är det bara sträcka, puls och hastighet de räknar ut? Går det att få ut medelhastihgheten? Känner den av att man rör sig trotts att man sitter på en häst?

Jaaa klockan mäter satelliterna så den mäter oavsett om man rider, springer, cyklar eller vad som helst.
Man behöver inte använda pulsbältet, det funkar ändå! Och om ni ändå får med bältet på köpet så kan det ju alltid vara kul att ha det på sig själv för att se sin egen puls om inte annat ;) Och sen går det ju alltid att omvandla pulsbältet så att det passar hästar om ni skulle vilja det ändå.

Men direkt på klockan kan man se hastighet, medelhastighet, högsta hastighet, sträcka m.m! Det går att ställa in vad för mätvärden man vill se! :)

Ska man köpa in en gps till en klubb, där många vill använda den, tycker jag man ska satsa på nåt enkelt, och billigt.
Har klockan för många funktioner så är det svårt för dom som bara använder den vid enstaka tillfällen att förstå sig på den.
Att efteråt ladda in i datorn känns lite överkurs för den som bara vill se i vilket tempo man travar, och hur långt man rider.

Ska man köpa in en gps till en klubb, där många vill använda den, tycker jag man ska satsa på nåt enkelt, och billigt.
Har klockan för många funktioner så är det svårt för dom som bara använder den vid enstaka tillfällen att förstå sig på den.
Att efteråt ladda in i datorn känns lite överkurs för den som bara vill se i vilket tempo man travar, och hur långt man rider.

fast det är bara 10 hästar så det är absolut ingen stor klubb.
Men vi är lite sugna på att anordna en distanstävling på väldigt enkel nivå med klubbarna runt omkring oss, och då kan det vara bra att kunna mäta sträckor.

Allt detta får man ut när man synkar med datorn. Ser på karta var man har ridit. Man får även ut stigning vilket kan vara bra när man tränar backar.

Kartan man får upp i datorn (då man använder t.ex. garmin forerunner 305) är det google-map-kartor eller lantmäteriets kartor? Jag skulle vilja att gps-en lagrade hur jag ridit och att jag sen när jag kommer hem kan ladda in det i dator och då helst på lantmäteriets gröna karta så att jag sen kan rita in de nyfunna stigarna på min papperskarta som jag tar med mig ut i skogen nästa gång. D.v.s. att jag kan komplettera den gröna kartan med alla de småstigar som inte finns med på den från början. Nån som har gjort nåt sånt?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 724
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar