Frågor om gängtapp (för skolarbete!!)

M

Mergur

Hej allihopa!
Jag håller på med ett projekt i skolan där jag skall utveckla en bättre gängtapp. Så jag skulle gärna vilja ställa några frågor till er som har häst och/eller ofta använder gängtapp!
FRÅGOR:
1. Hur ofta använder du gängtapp?
2. Tycker du att det känns obehagligt att använda gängtapp? (med tanke på risken att hästen sliter sig med tappen i)
3. Hur ser din gängttapp ut, har den några xtra funktioner? t.ex. att man kan skruva fast brodden eller likn.
4. Hur känns det i handen att använda tappen? med tanke på de små handtagen och kylan i fingrar/hand???

:bow: JAG ÄR TACKSAM FÖR ALL HJÄLP JAG KAN FÅ!!! :bow:

MVH Mergur

1. Hur ofta använder du gängtapp? Varje gång jag broddar
2. Tycker du att det känns obehagligt att använda gängtapp? Nej, min häst står stilla, och skulle den slå ner hoven i marken skulle tappen gå sönder
3. Hur ser din gängttapp ut, har den några xtra funktioner? Orange plasthanddtag med en liten metallplutt som man gängar med. Har en separat hylsnyckel som jag drar åt brodden med
4. Hur känns det i handen att använda tappen? Eftersom handtaget är i plast känns det inte kallt, och rensar man hålet innan är det inte speciellt tungt att dra runt gängtappen heller. :banana:

1. Hur ofta använder du gängtapp? Just nu ca 1 gång/vecka, på vintern oftare.

2. Tycker du att det känns obehagligt att använda gängtapp? (med tanke på risken att hästen sliter sig med tappen i) Nej, min häst står lugnt och stilla när jag broddar.

3. Hur ser din gängttapp ut, har den några xtra funktioner? t.ex. att man kan skruva fast brodden eller likn.
I metall, som man kan skruva fast brodden med.

4. Hur känns det i handen att använda tappen? med tanke på de små handtagen och kylan i fingrar/hand???
Inte så skön, är nog bättre i plast.

Skulle önska att det fanns något på gängtappen som man kunde peta ut smutsen ur hålen med också.

1. Hur ofta använder du gängtapp? Varje gång jag broddar. Mest under vintern, olika mycket beroende på hur många broddar som tappas.

2. Tycker du att det känns obehagligt att använda gängtapp? (med tanke på risken att hästen sliter sig med tappen i) Ja, litegransd. Fast gängtappen går nog av om det skulle hända men risken finns väl att hästen skadar sig också.

Fyrkantigt ihåligt tvärgående handtag och tapp neråt. KAn skruva fast brodden med handtaget med det är ytterst obekvämt. Handtaget är i plastad metall.

4. Hur känns det i handen att använda tappen? med tanke på de små handtagen och kylan i fingrar/hand??? Storleken på handtaget är inte så farligt men den är kantig och obekväm. Aningen för kort hadtag, man får kanterna i handflatan. Ergonomiskt handtag vore ett stort framsteg!!! :)

1. När jag hade skodd häst var det inte så ofta, ca en gång i månaden eftersom broddarna alltid satt i.
2. Ja! Särskilt för att hästen, OM den skulle rycka till och vilja sätta ner foten skulle gängtappen kunna gå av i skon. Alternativt vricka foten på hästen och skrämma upp den ännu mer.
3. Väldigt enkel modell. Själva tappen och ett rakt handtag.
4. Känns som om man skulle kunna fumla bort den när man står och håller hästens ben just för att den är så liten.
Tips: Ett säkerhetssnöre kanske skulle kunna förhindra att man tappar ner tappen på golvet om man skulle fumla?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka