Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har otroligt dålig koll på det här med föräldraledigheten.
Dottern är ett år och vi har massor av dagar kvar. Kan jag ta ut dessa när som helst? Jag jobbar halvtid nu, men har tänkt vara ledig juli-okt, har jag rätt till det?
Formellt sett behöver du begära föräldraledighet minst två månader i förväg hos din arbetsgivare. Efter barnet är 17 månader (har jag för mig) kan de neka dig med hänvisning till att det inte fungerar just då. Men man har rätt att ta ut föräldraledighet om man tar ut föräldrapenning (sjukpenningnivå eller lägstanivå). Om du jobbar normal arbetstid (må-fre) och har dagar "över" som du vill förbruka är det smartaste att du är föräldraledig på en dag i anslutning till helgen och ta ut föräldrapenning fre-sön el lö-mån. På så sätt får man ofta ut mer i månaden än vad man skulle få om man jobbat. Men man får inte ta ut FP på helgen eller röda dagar utan att ta en vardag i anslutning.
Men många väljer nog att spara sina dagar till att förlänga sina semestrar med eller korta ner sina arbetsdagar med nån timme. Man får ta ut föräldraledighet ända upp till barnet gått ut ettan.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.