frågor om föl.!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

alltid kul och höra vad andra gör med sina föl,hantering m.m! till sommaren fölar mitt vbl! :love: när sätter ni på grimma på fölisen? går ni in till fölet strax efter att hon fått de? när går ni första promenaden med fölet o mamman? och hur mkt kan man hålla på med fölisen den första tiden??

Grattis... Själv får jag ett föl till sommaren (shetland).

Jag sätter på grimman när den är ett dygn ungefär, då har den "lärt känna" mamma ordentligt och man kan börja pyssla lite med fölisen. Dom brukar inte bry sig om grimman när dom får på sig den så tidigt. De första veckorna brukar jag "bara" klappa och klia på fölet så den lär känna mig och inte är rädd för mig. Sen kan man börja leda den och gå små, korta promenader, till hagen eller liknande :)

Redan när fölet är nyfött kan man hjälpa till att torka fölet med en handduk, om stoet tillåter det förstås, och passa på att ta på benen - lättare sen när man ska börja lyfta på hovarna.

Jag tycker man ska hålla på så mycket som möjligt med fölet, självklart inte något som tröttar ut den men bara klia och leda i grimma, allt blir så mycket lättare senare då. Lycka till! :)

Vi sätter på grimma dag 2, sedan leder vi fölet till lilla hagen. Våra föl följer sällan stoet första dagarna man bara kelar om den vill det annars låter vi fölet vara. Våra ston uppskattar när vi leder fölet framför dem på väg till hagen.
När man släppt fölet brukar dom springa runt totalt okontrollerat och träna racerstart samt tvär stopp!! Ungefär efter 4 dygn lägger sig lugnet och stoet börjar att få mer kontroll över sitt föl. Vi låter våra ston stå inne under denna tid och bara gå ut korta stunder när vädret tillåter.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024