Frågor om föräldrarpenning

Status
Stängd för vidare inlägg.

jerseyko

Trådstartare
Har funderat på det eftersom jag bara har grabb jobbarkompisar, de tar ut 10 dagar när bebisen är nyfödd, sen brukar det ta några veckor på sommaren + sin semester. Vissa tar ut pappaledigt t.ex måndag och fredag.

Men hur har ni mammor gjort? Hur "tidigt" har ni varit tillbaka på jobbet igen?

Får man ut någon ersättning om man måste ta ledigt under slutet på förlossningen för man inte pallar att jobba?


När de räknar ut årsinkomsten, kollar de då vad man tjänade förra året eller vad man tjänar nu?
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Jag kan inte svara för hur tidigt jag ska vara tillbaka, men jag har sökt tjänstledigt till och med sista december i år, och vår bebis förväntas komma om ett par veckor. Min sambo vill vara pappaledig i början, men det beror ju på hur det fungerar med amningen, ammar jag fullt fortfarande så går jag hemma lite längre.

Om man har ett tungt jobb kan man söka och förhoppningsvis få havandeskapspenning, det har jag som jobbar inom sjukvården. Det är 80% av lönen, och man får betalt för 50 dagar (60 dagar innan beräknad förlossning kan man söka, men man får inte betalt för de sista tio dagarna).

Har man besvär av graviditeten men inte får någon havandeskapspenning kan man bli sjukskriven.

Man kan läsa mer och finna bra info på försäkringskassans hemsida.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Det är väl så att du kan ta mammadagar innan förlossningen om du inte orkar jobba men ej blir sjukskriven/havandeskapspengar. Vet ej hur tidigt innan man får ta dessa dock.

Vad du får för ersättning beror på vad du har för sgi, sjukpenningsgrundad inkomst. Tror att de går på vad man hade fom 6 månader innan förlossningen, dvs är man fiffig så ska man jobba heltid med hög lön senast 6 månader innan bebisen föds.

Min son föddes 10/12 2005, jag är helt mammaledig och räknar med att börja jobba i någon grad vårterminen 2007, dvs i januari. Min sambo är pappaledig med mig juni, juli, augusti eftersom jag får viss lön från mitt lärarjobb då och vi tyckte det kunde vara lyx att få vara lediga ihop hela familjen. Vi försöker annars snåla på dagar och jag har tagit mellan 1-3/vecka. Vet ej om jag börjar jobba heltid direkt eller om vi delar på det först och jag trappar upp det sen. Både jag och sambon vill att han är helt pappaledig någon längre period åtminstone och han vill vara hemma länge med sonen liksom jag, inte bara 3 månader. I o m att vi snålar med dagar räcker det förhoppningsvis länge.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Ja svar på innan förlossning har du redan fått.
Själv har jag varit sjukskriven i slutet nu vid senaste grav, men det pga blödningar.
Vid första och andra barnet var jag hemma länge.
Vid tredje barnet började jag jobba 2 dagar/vecka då han var 6 veckor och nu vid sista så gör jag likadant. Passar mig kalasfint, men jag ska dra ner lite på jobbandet och börja plugga. Behöver läsa upp behörighet och tar ett ämne i taget på halvfart , vill ju fortfarande jobba en dag i veckan, vill ej heller ta mig vatten över huvudet utan läsa lite stilla och känna att jag orkar med det hela.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Vi har velat ha barnen hemma under så lång tid som möjligt, dock inte räknat heltid, utan att de ska slippa förskola hela dagarna.

Under första året har jag varit hemma med så liten FP som vi har råd med. Sen börjar jag jobba 50% och då är pappan hemma övrig tid. Efter ca 6 mån skolas barnet in och går korta dagar och båda föräldrarna jobbar deltid.

Så kommer vi ha det tills dagarna tar slut. Använder mest garantidagar numera och lever lite snålare.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

beror på, har du fast tjänst får du räkna din nuvarande lön, om inte så räknar dom bakåt, tror du måste ha samma lön 6 mån minst för att få räkna upp. Viktigt är att du mellan ev jobb har vart stämplande/inskriven på AMV annars nollas du och måste jobba 240 dar innan du har jobbat ihop till föräldrapenning baserad på lön igen.

Jag har varit hemma 3½ månad, nu är jag sjukskriven och sambon kommer med största sannolikhet ta ca ett år ledigt. Man har lika många dagar var men kan skriva över allt utom 60 dagar på den andra om man vill.

om man inte kan jobba i slutet av grav kan man antingen få havandeskapspenning beror på vilket jobb man har, är man slaktare som du (?) så är det nog rätt säkert att du har rätt till det.... annars kan man vara sjukskriven om man är oförmögen att jobba, dock kan FK vara kniviga vad gäller det då "graviditet inte är en sjukdom".....
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Försäkringskassans regler kan verkligen få en att fundera på om man är korkad... :angel:

Jag gick hem till 1 oktober (bf var 18 oktober) och ska vara hemma till och med augusti (11 månader). T o m mars tog jag ut 3 dagar i veckan, mars-juni ska jag bara ta ut en enda dag i veckan. Fr o m juli ska jag ta ut 7 dagar i veckan (pga den eventuella höjda ersättningen fr o m 1 juli). Sen ska min man vara hemma fr o m september och ta ut fullt (han får dessutom ersättning från jobbet upp till 80 resp 90% så vi kommer ha nästan fulla löner från i höst - hurra!). Han ska vara hemma året ut och därefter hoppas vi på dagis. Om vi inte får dagisplats får vi se vem som ska vara hemma därefter.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Tack för alla svar :) Är lite kolkare nu, räknade på min och sambons nuvarande löner, vi båda kommer inom kort tid få löneförhöjning :) Och skillnaden är inte stor. Tar vi ut 20dagar/månaden och den ena jobbar heltid har vi 20.160:-/20.624:- efter skatt att leva på.

Jag jobbar ju otroligt tungt och slitigt nu, men min chef har tänkt på min framtid så snart ska jag iväg på kurs för att få en utbildning till klassifiserare för alla djurslag vi slaktar, jag kan inte komma på ett yrke som är lika lugnt.

Om vi säger att jag och sambon planerar att skaffa barn inom de närmsta 12 månaderna, ska vi anmäla våra inkomster vi har idag då till någon?
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

din inkomst ska du inte anmäla förrän det är dags ta ut föräldrapenning/sjukskrivas/havandeskapspenning.... tänk på att då ni räknar så är det era tim/månadslön dom går på inga tillägg alltså.... på www.fk.se kan man räkna ut med en räknare :-)
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

Jag har räknat på våra timlöner och att vi jobbar 40h/veckan.

Jag fick fram:
20 dagar full ersättning: 6.925:- e. skatt
25 dagar full ersättning: 8.656:- e. skatt
30 dagar full ersättning: 10.731:- e. skatt.

Sambon har mellan 500-1.000:- läger ersättning.
 
Sv: Frågor om föräldrarpenning

provision räknas oxå..... men har för mig att det ska vara av återkommande art...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 313
Senast: Magiana
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 314
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 164
Senast: touche
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 912
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp