Frågor om fång

superbusan

Trådstartare
Har bläddrat igenom fångtråden och sökt på internet men hittar inte riktigt svar på det jag undrar. Konstaterat fång (ja av vet) Ingen feber, inga varma hovar men stel i kroppen. Box 10 dgr, och sedan börja med gräs ett par min om dagen. I vilken takt kan man öka på ätandet ute? Har ett par hagar med nästan bara hård lera och det sticker bara några ynka strån upp, vågar man hägna in en liten ruta där och släppa i rätt snart? Har också beställt en betesreducerare. Jag är nämligen livrädd för kolik då hästen lätt får kolik av för lite motion. Jag antar att jag efter dessa 10 dgr boxvila kan börja gå lite längre promenader än 5 min, men hur länge kan man vänta innan man vågar rida i skritt? Jag var alldeles för uppriven att komma på dessa frågor när veterinären var hemma, och det är ju inte så lätt att ringa på den upptagna telefontiden och fråga, så jag tänkte göra ett försök här för att höra andras erfarenheter

Sv: Frågor om fång

inte för att jag har ngt svar på detta men
Fick hästen ngn medicin?

Hur länge den ska vila och om den kan/bör äta gräs så tidigt efter ett anfall beror nog på hur pass allvarligt det är. Jag förstår inte riktigt hur veterinären kunde ställa diagnosen fång endast på att den är stel i kroppen? Min fångponny var ganska dålig och rörde sig som en fånghäst men veterinären var ändå inte helt säker på att det var fång.

Har den ont? Rör den sig konstigt, halt, svårt att vända osv?

Känns som att du borde ta ut veterinären igen och få en andra bedömning på hur hästen har svarat på behandlingen innan du gör något annat (och röntga?). Enligt min veterinär så när man diagnostiserar/behandlar fång sker det alltid i två steg.

Hästen fick en spruta direkt och fenylbutason i 10 dgr, med box vila dessa 10 dgr. Sedan sa hon skulle han börja med att äta lite gräs ett par min/dag i början. Och vi behövde inte göra någon ytterligare åtgärd om han svarar på behandlingen. Hästen hade digitalpuls eller vad det heter, och vände sig som en fånghäst så veterinären konstaterade att det var en mild variant av fång. Inga varma hovar el feber. Och hästen rör sig redan som en panter igen. Jag fick lov att skritta honom 5 min/dag efter några dagar, och i morse fick jag dämpa honom lite. Så behandlingen hjälper.

Eftersom du frågar, så skulle JAG inte låta hästen röra på sig alls innan du varit inne och röntgat. Först då vet man ju, på ett sätt, hur illa det är med hovben- således hur lång konvalecensen blir. Om den rör sig ok, så kan du åka in efter den där tio-dagars kuren med butta.

Förstår dock problematiken med kolik, men du kanske skulle kunna avvakta och se hur det går med den saken?

har hästen magproblem så skulle jag definitivt skippa butta. då kan du promenera också för då känner hästen sina hovar. som du själv har upptäckt är det lätt att en smärtstilld häst gör för mkt, dvs busar, eftersom den känner sig frisk....

Jag fick inte lov att veterinären att skippa butan, möjligen halvera dosen efter några dagar. Däremot fick jag lov att leda honom på mjukt underlag 5 min, också efter några dagar. Så jag gör allt enl ordination.
Meningen med min fråga var att få lite tidsperspektiv. Nu har jag mått konstant dåligt i snart en vecka, kan knappt äta och sover dåligt och frågan är om det är värt att hästen står inne och lider och jag sitter hos mig och lider. Om jag vet att det ev går att börja släppa i 5 x 5 m hage en stund om dagen inom någorlunda överskådlig framtid, så ser det ju lite hoppfullare ut både för häst o mig. Annars kanske det är bättre att avsluta nu.

ring din hovslagare och be om ett fångbeslag som heter "öppen tå hertbar"
http://www.meadows-edge.com/images/Shoes/HeartBar-333.jpg en sån sko fast med öppen tå, den flyttar tillbaks tyngdpunkten i hoven och underlättar överrullningen och avlastar böjsenan och hovbenet.

enligt mig det bästa fångbeslaget, det är alltid min första åtgärd när jag åker på en fånghäst.

mvh

ring din hovslagare och be om ett fångbeslag som heter "öppen tå hertbar"
http://www.meadows-edge.com/images/Shoes/HeartBar-333.jpg en sån sko fast med öppen tå, den flyttar tillbaks tyngdpunkten i hoven och underlättar överrullningen och avlastar böjsenan och hovbenet.

enligt mig det bästa fångbeslaget, det är alltid min första åtgärd när jag åker på en fånghäst.

mvh

Fast det är är ju mycket vanskligt att 'ringa och be om'. Att sätta heartbar på en fånghäst utan att hovslagaren har stöd av röntgenbilder för att veta var hovbenet befinner sig känns väldigt 'happy go lucky'?

Jag fick inte lov att veterinären att skippa butan, möjligen halvera dosen efter några dagar. Däremot fick jag lov att leda honom på mjukt underlag 5 min, också efter några dagar. Så jag gör allt enl ordination.
Meningen med min fråga var att få lite tidsperspektiv. Nu har jag mått konstant dåligt i snart en vecka, kan knappt äta och sover dåligt och frågan är om det är värt att hästen står inne och lider och jag sitter hos mig och lider. Om jag vet att det ev går att börja släppa i 5 x 5 m hage en stund om dagen inom någorlunda överskådlig framtid, så ser det ju lite hoppfullare ut både för häst o mig. Annars kanske det är bättre att avsluta nu.

Nu är det ju redan aningens okonventionellt iom rörelsen. Men ska du följa konventionell behandling, så beror det på vad du menar med 'överskådlig framtid'?

När hästen är helt symptomfri UTAN butta så ska den kvarstå på box ett tag till. Hur länge verkar olika veterinärer ha olika uppfattning om, men det handlar om veckor och inte dagar.

Min fick efter att ha varit symptomfri utan butta på box i 4 veckor gå ut i liten sjukhage som den du nämner. Där skulle han stå i 4 v, sen 4 v paddockhage, sen 4 v stor hage. Sen promenader osv. OM han fick minsta symptom av en förändring, t ex puls igen av att komma ut i sjukhagen, in på box igen. Dvs symptom - backa ett steg och låt det gå ett tag och börja om igen.

Så, från symptomfri utan butta (vilket är omöjligt att säga hur lång tid det tar. Det kan ta 5 dagar och det kan ta 5 veckor) så får du räkna med en extra tid på box, och sen sjukhage.

Däremot, om du kan t ex ströa upp en boxhage så den blir lika mjuk som boxen, så skulle du ju kunna gå 2½ minut dit, ha hästen där över dagen, gå 2½ minut tillbaka igen. Inte 5 *5 metershage, men lite roligare för hästen? Dock, du måste lösa insekterna så den INTE behöver gå för insekterna eller stå och sparka pga insekter.

Har pratat med vet idag. Hästen ska stå två dgr i box efter buttakuren är slut och är han då symtomfri kan han gå i en pyttehage en kvart och sedan öka på. Redan nu får jag ta ut honom 5 minuter i taget 3 ggr om dagen eftersom han ej visar ovilja el smärta, men han får ej snappa gräs så klart. I slutet av sommaren beteshage med betesreducerare. Men så klart glömde jag mitt dumma flarn att fråga om igångsättning, men det får jag ringa om igen senare.
Jag har gluttat i din andra tråd om fångkänningar, men i detta fall så säger alltså vet att det är första graden eller mildaste formen då. Men det är ju illa nog, för då finns ju h---t där, även om konvalecensen blir kortare.

nu är det ju så att alla veterinärer inte är lika kunniga och att hur man ska behandla fång varierar, konvensjonella vs barfota (tex pete ramey).

det experterna i dom olika lägren dock är helt överens om är att en häst som får butta SKA inte få röra sig. så det din veterinär säger är fel ur båda behandlingsmetodernas synpunkt....

han kan vara jättedålig eg men pga av att du ger honom nsaid så känner han inte smärtan. och belastar därmed sina stackars hovar för mkt. vilket resulterar i att han kan bli mkt sämre än vad han hade behövt bli....

Senast ändrad:

Jag kan bara instämma med Centaur. EN fånghäst på butta ska INTE promenera. Att den är ohalt och villig kan lika gärna vara för den är smärtstillad.

Sen som sagt, min veterinär är mycket mer petig med hur länge kvarstå på box efter de är symptomfria utan butta..

Liknande trådar

Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka