Frågor om fälttävlan

S

sannabroling

Hej har lite frågor, skulle vilja börja tävla fälttävlan och undrar lite saker.
1. Ska ta en arab på foder, på ca 150 cm, jag äe ca 175 cm, men väger ca 65kg, är jag för stor för han? Han är inte jättetunn men inte särskilt grov heller?
2. Vad behövs för att få tävla? alltså, licenser, till både mig och häst osv? om man tagit fälttävlanskort, hurlänge gäller det? va på fälttävlans läger på baståsen, och det verkar ju skitdumt om jag ej fick kort där?
3. Hur lämpade brukar araber vara för fälttävlan, individuellt jag vet, men han har ju storleken lite emot sig när man kommer upp i högre klasser, jag vet, mynta va liten osv..
4. hur höga är hindren i terrängen och banhoppningen?
5. vad finns det för olika klasser inom ft?
6. dressyrprogram? är det är särskilt ? inte typ lb:1, lc:2 osv?
det var nog allt.
hoppas nån kan svara... ;)

tack o hej

Sv: Frågor om fälttävlan

1. Ska ta en arab på foder, på ca 150 cm, jag äe ca 175 cm, men väger ca 65kg, är jag för stor för han? Han är inte jättetunn men inte särskilt grov heller?

svårt å veta om man varken sett dej el hästen

2. Vad behövs för att få tävla? alltså, licenser, till både mig och häst osv? om man tagit fälttävlanskort, hurlänge gäller det? va på fälttävlans läger på baståsen, och det verkar ju skitdumt om jag ej fick kort där?

grönt kort, fälttävlansmärket, hästlicens om det är reg tävling el högre.
kan inte svara på hur länge f-märket gäller, men man måste ta del 2 åxå om man ska rida enstjärnigt

3. Hur lämpade brukar araber vara för fälttävlan, individuellt jag vet, men han har ju storleken lite emot sig när man kommer upp i högre klasser, jag vet, mynta va liten osv..

som du redan sagt är det individuellt, men det kryllar inte precis av araber i världseliten...men i lägre klasser än så kan de nog räcka ga långt

4. hur höga är hindren i terrängen och banhoppningen?

om du tänker på debutant/90klass så är terrängen max 90 och hoppningen max 95 cm

5. vad finns det för olika klasser inom ft?

90 (debutant), 100 (Lätt), en- två- tre- och fyrstjärnigt

6. dressyrprogram? är det är särskilt ? inte typ lb:1, lc:2 osv?

det finns speciella fälttävlansprogram

tack, nu är jag lite klokare iaf. :banana:

Har jag aldrig hört talas om att man måste ta om kortet efter 3 års tävlingsuppehåll. :confused:
Däremot måste man göra om det praktiska provet om man går över från ponny till häst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 450
Senast: Krumben
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
499
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
353
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod