Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Nä, idag är tillgängligheten skitkass för döva, som därmed inte har samma tillgång till vanliga samhällsfunktioner som hörande. De glöms bort i anpassningen, precis som att vi glömmer bort här att även döva behöver vård under livet och då självklart ska kunna få en korrekt kommunikation med vårdgivaren. Så varför tänker vi att en döv vårdgivare enbart skulle jobba med hörande? Varför har hörande mer rätt till en korrekt kommunikation som vårdtagare än vad döva har?
Jag är lite rädd för att hamna på äldreboende som äldre, kommer nog att vara nästan helt döv då och undrar om det ens finns äldreboende för de som behöver kommunicera på teckenspråk :crazy: Men det är långt kvar dit iallafall!
 
Det här har @Asko försökt svara på men det beror som sagt även på var man är anställd och hur stort behovet är. Säg att man jobbar på ett äldreboende med enbart hörselskadade brukare som redan använder teckenspråk, då är det en stor tillgång och det behövs med störst trolighet ingen tolk eftersom övrig personal även kan teckenspråk. Skulle personen istället arbeta med äldre som är synskadade, ja då uppstår det stora problem.

Man har rätt till assistans om man bedömer att det finns behov, det finns många som har assistenter för att kunna utföra sitt arbete eller bara för sin överlevnad, en teckentolk skulle kunna ses som en assistent.

Det är svårt att ge några raka svar eftersom det beror mycket på hur mycket hjälp personen behöver, vad jobbet kräver osv.
Jag tror att jag har aldrig mött någon döv som fått ha en teckentolk som assistent (utan bakomliggande andra funktionshinder alltså), man tolkas som alltför frisk för detta tror jag.
 
Men döva/hörselskadade personer är inte begränsade till bara teckenspråk och kroppsspråk. De kan läsa, skriva och ofta även prata någorlunda hjälpligt (och där är ju skillnaden faktiskt stor mot det som lyftes i något annat inlägg, att språkmångfald ofta ses som en merit men utgör ett problem, för då snackar vi om personer som kanske inte kan läsa/skriva/kommunicera på svenska). Det finns gott om hjälpmedel som kompenserar för den "ljudliga" miljön arbetsplatser ofta är. Vibrerande armband istället för ljudsignaler som larm och allt möjligt.

Det handlar nästan alltid om hur anpassningsvillig omgivningen och de hörande kollegorna är, det faller inte på den hörselskadades kommunikationsmöjligheter. Barriären mellan hörande och ickehörande är inte så svår att gå över om man bara är villig att tänka nytt kring hur man gör vissa saker. "Tolk större delen av arbetsdagen" tänker jag inte alls är regeln utan undantaget.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Såå sant!!

Jag har en kollega som inte riktigt orkar anpassa sig efter mig, så jag gör mitt bästa ändå.
Sedan har jag ett par andra kollegor som faktiskt tar sig tid för att prata tydligt med mig och upprepar sig om det behövs :love:
Kommunikationen är alltid lättare och tryggare med de två senare än den första.
 
Det är lätt att säga kontorsjobb men som ung döv så är det svårt att hitta konkreta yrken för detta 😅 speciellt om man saknar yrkeserfarenhet och/eller utbildning, de flesta hörande (inbillar jag mig?) börjar i affärer, telefonförsäljare eller liknande kundsupport.

Hjälpmedel för telefon gäller ofta bara från det ena hållet, dvs jag kan ringa ut till folk. Men om man vill ringa mig så ringer de alltid mig direkt utan någon tolk emellan, det fungerar inte.

Jag tror inte att de flesta hörande börjar i affärer, som telefonförsäljare eller kundsupport. Förutom sommarjobb en sommar så utbildade jag mig på universitetet och sen dess har jag jobbat på kontor.

Men visst, har man inte utbildningen till det lär det vara svårt att få det där kontorsjobbet.
 
Fast nåja, en hörande i övrigt frisk person kan träna sig upp till att bli brandman eller vad än de vill bli. En döv person kan inte träna sig till hörande. Så möjligheterna skiljer sig åt ändå.

Jag håller inte med. Alla kan inte det. Alla som vill bli läkare/veterinär/annat yrke som kräver i stort sett maxbetyg kan inte det eftersom det inte spelar någon roll hur mycket de än pluggar och anstränger sig. De kan ändå inte få de betyg som krävs för att komma in på utbildningen.
 
Är det jobbigt för dig att AF (samhället betalar min arbetsgivare lönebidrag för min lön och att AF (samhället) betalar dyra hjälpmedel för att min arbetsplats ska anpassa pga mina funktionshinder? För att jag jobbar inom ett yrke där man använder ögon och ögon, som det är fel på på mig.....? Tycker du jag borde valt något annat?
Ah, AF har betalat min lön i snart tre år nu också. Och nu kan de inte betala min lön längre så arbetsgivaren låter mig gå samtidigt som de anställer en hel del konsulter (kallas anställningsstopp) :grin:
Jag undrar hur många döva/hörselskadade har lönebidrag...
 
Tycker det är självklart att utbildningar ska vara tillgängliga för alla, dvs ska tolk kunna erbjudas.
I arbetslivet blir det kanske svårare i endel yrken, där kan ju funktionsnedsättningar ställa till det. Tycker dock att samhället generellt bör vara så tillgängligt som möjligt.

Ska det vara tillgängligt för alla, eller just specifikt att alla utbildningar ska vara tillgängliga för döva?
 
Ska det vara tillgängligt för alla, eller just specifikt att alla utbildningar ska vara tillgängliga för döva?
Grundprincipen är väl att man ska kunna få de anpassningar som behövs för att kunna ta del av en utbildning. Sen finns det vissa kombinationer av funktionsnedsättningar och moment i utbildningar som inte fungerar trots det. Men då ska det ju vara på saklig grund, inte som i det aktuella fallet av rent ekonomiska skäl.
 
Ska det vara tillgängligt för alla, eller just specifikt att alla utbildningar ska vara tillgängliga för döva?
För alla, om det är rimligt såklart. En döv person kommer ha mindre lätt att ta sig in på en utbildning i klassisk musik på universitetet, men om den ändå gör det ska den såklart få hjälp att ta till sig undervisningen.
Men en person med en intellektuell funktionsnedsättning kommer ha mindre lätt att ta till sig en matematisk universitetsutbildning oavsett hjälpmedel och stöttning.

Jag har jobbat en hel del med likabehandlingsarbete på universitetet och vet att det går att göra högre utbildning mer tillgänglig för oss med funktionsnedsättningar.
 
Grundprincipen är väl att man ska kunna få de anpassningar som behövs för att kunna ta del av en utbildning. Sen finns det vissa kombinationer av funktionsnedsättningar och moment i utbildningar som inte fungerar trots det. Men då ska det ju vara på saklig grund, inte som i det aktuella fallet av rent ekonomiska skäl.

Men om det faktiskt är av rent ekonomiska skäl? Pengarna finns inte, eller rättare sagt, valet kan stå mellan en teckenspråkstolk eller en till undersköterska på ett äldreboende eller liknande val. I en perfekt värld hade ingen behövt välja mellan två saker som båda behövs. Men nu lever vi inte i en perfekt värld och många kommuner har behövt dra ner på budgeten. Pandemin lär inte underlätta. Ingen vill ju göra det men man måste minska det någonstans. Ska man ta pengarna från äldreomsorgen, skolor, förskolor eller nån annan kommunal verksamhet? Nånstans måste pengarna komma från.
 
Jag är lite rädd för att hamna på äldreboende som äldre, kommer nog att vara nästan helt döv då och undrar om det ens finns äldreboende för de som behöver kommunicera på teckenspråk :crazy: Men det är långt kvar dit iallafall!
Förutom teknik och anpassningar så får man hoppas att t.ex. enhetschefen tar ut en tolk för att gå igenom i alla fall stödtecken med de anställda.
Jag kan teckna det viktiga, dvs t.ex. duscha, kaka, kaffe :angel: Det är oftast det vi tjatar mest om med de boende...
Sedan kan jag alfabetet, så det gäller ju att vårdtagaren har tålamod cuz it’s gonna be a looooooooong talk :D
 
Men om det faktiskt är av rent ekonomiska skäl? Pengarna finns inte, eller rättare sagt, valet kan stå mellan en teckenspråkstolk eller en till undersköterska på ett äldreboende eller liknande val. I en perfekt värld hade ingen behövt välja mellan två saker som båda behövs. Men nu lever vi inte i en perfekt värld och många kommuner har behövt dra ner på budgeten. Pandemin lär inte underlätta. Ingen vill ju göra det men man måste minska det någonstans. Ska man ta pengarna från äldreomsorgen, skolor, förskolor eller nån annan kommunal verksamhet? Nånstans måste pengarna komma från.
Kommunerna har fått massor med pengar av staten i och med corona. Omsorgsförvaltningen i min kommun har pengar ÖVER efter 2020 och 2021 lär inte vara sämre.
 
För alla, om det är rimligt såklart. En döv person kommer ha mindre lätt att ta sig in på en utbildning i klassisk musik på universitetet, men om den ändå gör det ska den såklart få hjälp att ta till sig undervisningen.
Men en person med en intellektuell funktionsnedsättning kommer ha mindre lätt att ta till sig en matematisk universitetsutbildning oavsett hjälpmedel och stöttning.

Jag har jobbat en hel del med likabehandlingsarbete på universitetet och vet att det går att göra högre utbildning mer tillgänglig för oss med funktionsnedsättningar.
Är det verkligen rimligt att alla ska få plats på alla utbildningar?
 
Men om det faktiskt är av rent ekonomiska skäl? Pengarna finns inte, eller rättare sagt, valet kan stå mellan en teckenspråkstolk eller en till undersköterska på ett äldreboende eller liknande val. I en perfekt värld hade ingen behövt välja mellan två saker som båda behövs. Men nu lever vi inte i en perfekt värld och många kommuner har behövt dra ner på budgeten. Pandemin lär inte underlätta. Ingen vill ju göra det men man måste minska det någonstans. Ska man ta pengarna från äldreomsorgen, skolor, förskolor eller nån annan kommunal verksamhet? Nånstans måste pengarna komma från.
Pengar trollar man fram med mer skatter, såklart. Det är gratispengar som gör att man kan göra allting för alla, alltid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp