Frågor om döva, teckenspråktolk och arbetslivet

Men om det faktiskt är av rent ekonomiska skäl? Pengarna finns inte, eller rättare sagt, valet kan stå mellan en teckenspråkstolk eller en till undersköterska på ett äldreboende eller liknande val. I en perfekt värld hade ingen behövt välja mellan två saker som båda behövs. Men nu lever vi inte i en perfekt värld och många kommuner har behövt dra ner på budgeten. Pandemin lär inte underlätta. Ingen vill ju göra det men man måste minska det någonstans. Ska man ta pengarna från äldreomsorgen, skolor, förskolor eller nån annan kommunal verksamhet? Nånstans måste pengarna komma från.
Fast så fungerar inte myndighetsutövning i enskilda ärenden, att det ställs emot varandra på det sättet. Det handlar om en annan politisk nivå och vilken lagstiftning man väljer att ha.

Varför rikta den typen av argumentation mot just tillgång till utbildning för funktionshindrade? Det finns väl ingen som t.ex. söker dagisplats och får hör att "vad tycker du pengarna ska tas ifrån, tänk på att de behövs bättre till att öka bemanningen inom äldreomsorgen"?

Vill man vara retorisk kan man lika gärna ställa frågan hur mycket mer socialbidrag det kostar för kommunen att någon inte kan gå komvux och skaffa sig kompetens som förbättrar möjligheterna att få ett jobb...
 
Jag håller inte med. Alla kan inte det. Alla som vill bli läkare/veterinär/annat yrke som kräver i stort sett maxbetyg kan inte det eftersom det inte spelar någon roll hur mycket de än pluggar och anstränger sig. De kan ändå inte få de betyg som krävs för att komma in på utbildningen.
Fast en sökande, döv eller ej, som uppfyller alla krav och har betygen till att komma in, bör ju också ha rätt till att få genomföra studierna. Det är inget krav om att vara hörande för att söka till t.ex. veterinär (eller undersköterska mig veterligen). Däremot är det krav om en viss fysik för att t.ex. komma in på polisskolan eller bli brandman.

PS. Jag läste till veterinär samtidigt som en döv tjej. Det gick utmärkt och vad jag vet jobbar hon med det också.
 
Är det verkligen rimligt att alla ska få plats på alla utbildningar?
Men alltså...
Beslut om hur många utbildningsplatser som ska finnas och urvalskriterier är en helt annat frågeställning.

Frågan om tillgänglighet och anpassning blir ju bara aktuell för dem som blivit antagna till utbildningen.
Det är väl ingen som har hävdat att funktionshindrade ska vara undantagna från ett normalt antagningsförfarande?
 
För alla, om det är rimligt såklart. En döv person kommer ha mindre lätt att ta sig in på en utbildning i klassisk musik på universitetet, men om den ändå gör det ska den såklart få hjälp att ta till sig undervisningen.
Men en person med en intellektuell funktionsnedsättning kommer ha mindre lätt att ta till sig en matematisk universitetsutbildning oavsett hjälpmedel och stöttning.

Jag har jobbat en hel del med likabehandlingsarbete på universitetet och vet att det går att göra högre utbildning mer tillgänglig för oss med funktionsnedsättningar.
Apropå musik :love:
 
Förutom teknik och anpassningar så får man hoppas att t.ex. enhetschefen tar ut en tolk för att gå igenom i alla fall stödtecken med de anställda.
Jag kan teckna det viktiga, dvs t.ex. duscha, kaka, kaffe :angel: Det är oftast det vi tjatar mest om med de boende...
Sedan kan jag alfabetet, så det gäller ju att vårdtagaren har tålamod cuz it’s gonna be a looooooooong talk :D
😍:bow::bow::bow:
 
De vill ha en teckenspråkskunnig hörande person, inte en döv :idea:

Ah, men såklart. Jobbigt det där med att vara inkluderande. De som inkluderas ska väl veta sin plats iaf och ha vett att vara tacksamma. Chezuz. Komma här och tro att du är en normal person bland alla andra.
 
Fast en sökande, döv eller ej, som uppfyller alla krav och har betygen till att komma in, bör ju också ha rätt till att få genomföra studierna. Det är inget krav om att vara hörande för att söka till t.ex. veterinär (eller undersköterska mig veterligen). Däremot är det krav om en viss fysik för att t.ex. komma in på polisskolan eller bli brandman.

PS. Jag läste till veterinär samtidigt som en döv tjej. Det gick utmärkt och vad jag vet jobbar hon med det också.

Jag har inte sagt nåt annat. Jag sa bara att alla hörande inte heller har tillgång till alla utbildningar.
 
Fast så fungerar inte myndighetsutövning i enskilda ärenden, att det ställs emot varandra på det sättet. Det handlar om en annan politisk nivå och vilken lagstiftning man väljer att ha.

Varför rikta den typen av argumentation mot just tillgång till utbildning för funktionshindrade? Det finns väl ingen som t.ex. söker dagisplats och får hör att "vad tycker du pengarna ska tas ifrån, tänk på att de behövs bättre till att öka bemanningen inom äldreomsorgen"?

Vill man vara retorisk kan man lika gärna ställa frågan hur mycket mer socialbidrag det kostar för kommunen att någon inte kan gå komvux och skaffa sig kompetens som förbättrar möjligheterna att få ett jobb...

Tänkte exakt samma.

Om vi struntar i människovärde och argument från den vinkeln.... Vad är billigast: med en stor grupp arbetsföra människor som sitter hemma på försörjningsstöd i 60 år, eller att se till att dessa människor kommer ut i lönearbete i så hög grad det går?
 
Fast om det är ett yrke där tolk hade behövts 100% av tiden: vem betalar tolkens lön? Vilken arbetsgivare skulle välja en anställd där man behöver betala två löner för att en persons arbete ska utföras? I det här fallet var det ju på äldreboende hon ville jobba. Min gamla farmor hade nog haft svårt för att kommunicera med en person som inte hörde henne. Så jag antar att, såvida det inte finns äldrenboende där hon hade kunnat jobba med äldre som använder teckenspråk, så hade hon behövt tolk 100% av tiden.

Min fråga i TS var inte hur det borde funka i ett perfekt samhälle. Det är vi nog alla överens om hur det borde vara. Alla borde ha alla möjligheter till både utbildning och arbete och alla borde få den hjälp de behöver för att uppnå sina drömmar.

Min fråga var: hur funkar det i Sverige idag? Vem betalar tolkarna som behövs när döva ska arbeta inom t.ex. vården? Görs det överhuvudtaget eller måste döva välja andra typer av yrken?

Vilken arbetsgivare väljer att betala två löner när det räcker att betala en? För samma utförda tjänst.

Fast att gå vård och omsorgsprogrammet ger en väldigt bredd på olika yrken och vidareutbildningar. Det är inte så att man automatiskt kommer arbeta som undersköterska på ett äldreboende. Det kanske slutar med att personen doktorerar i något vårdrelaterat? Utifrån det så kan jag inte se att vård och omsorgsprogramet automatiskt skulle vara olämpligt och leda till arbetslöshet för någon som är döv.
 
Fast att gå vård och omsorgsprogrammet ger en väldigt bredd på olika yrken och vidareutbildningar. Det är inte så att man automatiskt kommer arbeta som undersköterska på ett äldreboende. Det kanske slutar med att personen doktorerar i något vårdrelaterat? Utifrån det så kan jag inte se att vård och omsorgsprogramet automatiskt skulle vara olämpligt och leda till arbetslöshet för någon som är döv.
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna få en teckenspråkstolk i komvux när man kan få det på universitet? Jag har ju gått i samma klass på universitet som en som behövde en sådan.
 
Jag jobbar i äldrevården. Inom hemtjänst. Tyvärr ser jag det som mycket svårt att jobba inom hemtjänst iaf som döv. Dels så arbetar man mycket ensam. Tempot är högt och komunikationen är den viktigaste av allt. Så otroligt mycket sker i verbal komunikation. Äldre artikulerar dåligt och uttrycker sig ofta virrigt och ologiskt. Det kan vara riktigt klurigt även som hörande att förstå ibland. Vi jobbar fysiskt och är i rörelse hela tiden. På knä, bakom folk, i andra rum, med ryggen emot, böjda över osv. Under tiden sker komunikationen. Den äldre behöver kunna säga någon viktigt, tex att det gör ont eller liknande och vi måste höra det.
Telefonen är hela vår livlina. Vi måste ta många samtal under dagen. Larm, ändrade uppdrag, beställa färdtjänst, sköta vissa kontakter med vård och anhöriga, samtal från kollegor, avstämningar mot kollegor och samordnare men också med vårdtagare.
Sms är inte ett alternativ i dessa fall.

Det vore orimligt att en medarbetar skulle få åka till samma personer hela tiden, dvs där det skulle funka. Man måste kunna rycka ut på larm. Alla måste kunna rycka in över allt.

På ett boende kanske det hade funkat bättre. Där är man inte så ensam utan har kollegor och ett mindre antal vårdtagare och en "enformigare" miljö som är lättare att forma rutiner i.
 
Jag jobbar i äldrevården. Inom hemtjänst. Tyvärr ser jag det som mycket svårt att jobba inom hemtjänst iaf som döv. Dels så arbetar man mycket ensam. Tempot är högt och komunikationen är den viktigaste av allt. Så otroligt mycket sker i verbal komunikation. Äldre artikulerar dåligt och uttrycker sig ofta virrigt och ologiskt. Det kan vara riktigt klurigt även som hörande att förstå ibland. Vi jobbar fysiskt och är i rörelse hela tiden. På knä, bakom folk, i andra rum, med ryggen emot, böjda över osv. Under tiden sker komunikationen. Den äldre behöver kunna säga någon viktigt, tex att det gör ont eller liknande och vi måste höra det.
Telefonen är hela vår livlina. Vi måste ta många samtal under dagen. Larm, ändrade uppdrag, beställa färdtjänst, sköta vissa kontakter med vård och anhöriga, samtal från kollegor, avstämningar mot kollegor och samordnare men också med vårdtagare.
Sms är inte ett alternativ i dessa fall.

Det vore orimligt att en medarbetar skulle få åka till samma personer hela tiden, dvs där det skulle funka. Man måste kunna rycka ut på larm. Alla måste kunna rycka in över allt.

På ett boende kanske det hade funkat bättre. Där är man inte så ensam utan har kollegor och ett mindre antal vårdtagare och en "enformigare" miljö som är lättare att forma rutiner i.
Jag tolkar att "arbeta med äldre" så mycket vidare än vad du gör tror jag, jag har själv arbetat på boenden och inom hemtjänst, och jo, det kan nog vara svårt att arbeta i just dom verksamheterna, men det finns fler sätt att hjälpa äldre som inte innebär att man jobbar som undersköterska eller vårdbiträde.
 
Man får ju dock också se till de som saknar förmåga att anpassa sig. T.ex. gamla Agda 95 år som hör dåligt, ser dåligt och mår dåligt. Lägg till demens om man kan glömma att en utan tal och hörselska kunna av att kommunicera med henne.
Jag har svårt att tro att gamla Agda 95 år som hör dåligt, ser dåligt, mår dåligt och är dement skulle må sämre av att bli omhändertagen av en döv person. Dessutom kan en del döva tala. Är man i så dåligt skick som då här gamla Agda så tror jag inte det spelar jättestor roll hur kommunikationen sköts, bara värme och omtänksamhet finns, det tror jag är viktigare än något.
 
Jag är lite rädd för att hamna på äldreboende som äldre, kommer nog att vara nästan helt döv då och undrar om det ens finns äldreboende för de som behöver kommunicera på teckenspråk :crazy: Men det är långt kvar dit iallafall!
Vi får se till att hamna på samma äldreboende i sånna fall! :D Jag lär ju både vara döv och blind. Jag kan inte teckenspråk, och inte läsa på läpparna och inte punktskrift.

Men vi kanske kan roa varandra och rymma på utflykter för att retas med personalen lite grann för att liva upp... eh.. ålderdomen :angel:
 
Ah, AF har betalat min lön i snart tre år nu också. Och nu kan de inte betala min lön längre så arbetsgivaren låter mig gå samtidigt som de anställer en hel del konsulter (kallas anställningsstopp) :grin:
Jag undrar hur många döva/hörselskadade har lönebidrag...
Vad trist :cry: Förstår inte varför det ska vara så svårt att få behålla jobb.

Jag tror det är många, det behövs "mutor" till arbetsgivare för att betala för att ha oss även om vi inte gör ett dåligt jobb. Det är ju så jobbigt att inte ha perfekta och normala människor på sin arbetsplats.
 
Pengar trollar man fram med mer skatter, såklart. Det är gratispengar som gör att man kan göra allting för alla, alltid.
Det finns grupper i samhället som står tillbaka av olika skäl, men som samtidigt gör att normalt folk kan göra allting. Menar du att de grupperna som av olika skäl tvingas stå tillbaka bör stå tillbaka ännu mer eftersom man inte bör ta av dem som redan har tillgång till allting?
 
Jag har svårt att tro att gamla Agda 95 år som hör dåligt, ser dåligt, mår dåligt och är dement skulle må sämre av att bli omhändertagen av en döv person. Dessutom kan en del döva tala. Är man i så dåligt skick som då här gamla Agda så tror jag inte det spelar jättestor roll hur kommunikationen sköts, bara värme och omtänksamhet finns, det tror jag är viktigare än något.

Och om Agda nu kan prata och vill meddela något till den som vårdar henne? Då går det inte om den som vårdar henne inte kan höra det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp