Frågor om barfotahovar

tgd

Trådstartare
Jag har en par nybörjarfrågor/funderingar till Er med erfarenhet av barfotahovar:

1) Hur mycket och på hurudana underlag rids hästen?

2) Vilken ras är den barfota hästen?

3) Är hästen helt barfota eller används även typ Old Mac's skor? När används isåfall de lösa skorna?

4) Är hästen skodd någon del av året?

5) Hur ofta verkas hästens hovar? Hur? Och av vem? (du själv, hovslagaren...)

6) Verkas hästen "normalt" som innan vanlig skoning eller verkas den annorlunda på något sätt? Hur?

7) Varför är hästen barfota? Hur länge har den varit det?

I stort sett varje dag på grusbana och asfalt. Ridstigar och fält ngr gånger i vecka.

Sv halblod

3) Är hästen helt barfota eller används även typ Old Mac's skor? När används isåfall de lösa skorna?

För det mesta helt barfota, ngn gång Marquise supergrip men oftast väljer jag att rida i vägrenen om det är en grusväg.

alltid barfota

Verkar själv. Tar lite med raspen eller kniven när jag tycker det behövs.
Bakhovarna sliter han helt själv, jag bara rundar av kanterna lite och beskär strålen.

Man bör låta det gå minst 4 veckor mellan verkningarna så att man hinner se hur hoven "vill se ut". tex om den växer mkt på ena sidan bara.

6) Verkas hästen "normalt" som innan vanlig skoning eller verkas den annorlunda på något sätt? Hur?

Vildhästverkning. Låga trakter i nivå med sulan, kort tå, hovväggen i nivå med sulan och mustangrundning runt om.

För att det är bättre för hovmekanismen, blodgenomströmning, stötdämpning etc.
Sen lessnade jag på hovslagare som inte skötte sig och på att oroa mig för om skorna skulle sitta kvar så att det fanns nåt att spika i.

Barfota bak 1,5 år -helt oöm
Barfota fram 1 år snart -ömmar fortfarande på grusväg men tex asfalt går bra.

Hornkvaliten har blivit jättebra, väldigt sällan som det går av nån flisa.

Får tyvärr inte så mycket utevistelse som han skulle behöva, det går inte att ordna rent praktiskt för mig. Skulle vilja ha honom på lösdrift eller åtminstone i väldigt stora hagar på dagtid.

Jag har en par nybörjarfrågor/funderingar till Er med erfarenhet av barfotahovar:

så ofta o blandade underlag, helst hårt underlag så att hovarna får härdas o slitas naturligt.

arab, 4 år

helt barfota.

nej

verkar själv.när det behövs, oftare nu på sommaren när dom växer så det knakar :smirk:

"vildhästtrimmning", på samma sätt som hon ovan..

snubblade över en sida om barfotahästar där man kunde läsa om alla skador skor orsakar. då hade han bara varit skodd i ett halvår, så han blev inte särskilt besvärad när jag tog av skorna.

du kan söka på barfota på det här forumet, så hittar du länkar till barfotasidor där du kan sätta dig in i ämnet..
kul att folk börjat intressera sig för detta mer och mer.. :)

4-6 dgr/vecka, mest på gräs ibland på grus o asfalt.

Kallblodstravare, 10 år

Bara barfota

Nej

I början hovslagaren, nu har jag tagit över själv. På sommaren blir det lite oftare, 3-4 veckor mellan verkningarna. På vintern blir det mer sällan, kanske 6-8 veckor. Jag tar bara ett par i taget (båda fram eller båda bak) för att orka göra ett bra jobb, är inte så van ännu!

Förut "normalt", numer "vildhästtrim". (Se HannaZs inlägg)

Då jag fick honom hade han riktigt dåliga hovar (allmänt misskötta, någon form av röta, minns ej vad) så jag valde att ta av skorna. Efter ett tag var hovarna lite bättre men pålle mycket öm. Slog på skor igen som fick sitta ett par månader, tog sedan av dom igen och då gick det bra.
Då han verkades med "vanlig" verkning ömmade han fram på grus. Nu har jag gått över till "vildhästverkning", och som i ett trollslag kan han knata på knaggliga grusvägar som ingenting :confused:
Trodde inte att det gjorde så stor skillnad, men tydligen så gör det verkligen det.
Han har varit helt barfota i över två år nu. Jag ser ingen anledning att ha skor. Jag är övertygad om att hela hästen mår bättre av en väl fungerande hovmekanism.

Varför blir de inte ömma av vildhästverkning? Jag tycker sulan borde komma mer i kontakt med underlaget, typ stenar på en grusväg etc...

En häst jag känner till, sa hovslagaren att den hade blåmärken på sulan! Som efter att han trampat på hårda grejer. En sådan häst kan kanske inte gå barfota? Eller?

Är hästen öm under i sulan så spelar det ingen roll hur man verkar, den ömmar ändå en tid. Hur lång tid beror tex på hur mycket hästen kan röra sig. Ex lösdrift och långa ridturer på varierat underlag stärker hovarna genom att det ökar blodgenomströmningen och slitaget gör att hoven tvingas bygga nytt material i snabbare takt.

Det som skiljer vildhästverkningen från verkning för att lägga på skor är att man inte skär till sulan runt kanten för att skon ska ligga plant. Man låter sulan växa så att det blildas en förhårdnad runt sulkanten, sk callus, som en hård trampdyna.

Att man verkar i nivå med sulan (eller strax över) gör att hovväggen inte flisas bort och att hästen bär med både hovvägg sula och stråle. Mustangrundningen hjälper också till så att hovväggen inte flisas, + att den ger snabbare övverrullning och det i kombination med den korta hovväggen eliminerar risken för sträck lamellrand.

Jag är inte kunnig nog att svara på varför det är så. Jag blev själv väldigt förvånad över den stora skillnaden. Hovslagaren jag haft är väldigt duktig och gör ett bra jobb, men ändå så markant skillnad på ganska små justeringar.
Det jag kan tänka mig är att hovväggen är såpass låg att själva sulan härdas aktivt och blir tjockare och tåligare.
Sen blir fotisättningen lite annorlunda, samt att man gör en rundning av kanterna så överrullningen sker enklare.
Kanske tex HannaZ vet mer?

Jag tror alla hästar kan gå barfota om man bara är beredd på att göra vissa uppoffringar speciellt i början då hovarna härdas.

En stor skillnad i vildhästverkningen och vanlig verkning är hur man beskär hörnstöden, ja trakterna över huvud taget, och det har jättestor betydelse i hur mycket hoven ömmar. Då traktstöden kan gå inåt om de får för mycket belastning och trycka mot bl a strålbenet.
Anki
www.barfotahovens.sida.nu

Alla underlag, ca varannan dag.

Islandshäst
:love:
Oldmacs användes fram första 6 mån då min häst hade sjuka hovar först.

Nej

Jag har under det senaste året läst allt om verkningen och med självstudier så verkar jag själv(lärt mig via böcker, video, kurs och genom vägledning från yrkesverkare i USA). Började med att justera hovslagarens verkning till jag blev säkrare.

Vildhästverkning enligt hemsidan jag översatt www.barfotahovens.sida.nu

Han fick fång för ett år sedan och jag ville rädda honom trots hovbensrotation. Hittade metoden på nätet och började läsa hysteriskt :D
Det har varit otroligt gott resultat på min häst :rofl: :banana:

Han går på lösdrift på vintern och i riktigt stor hage nu på sommaren, där de rör sig mycket. Där är det blandat jord/lera och berg. Vi är än så länge inte ute så mycket, men det beror inte på hovarna. Han ömmar inte på plan grusväg (utan löst grus) eller asfalt.

Camarguehäst

Helt barfota

nej

Av mig, men med jämna mellanrum kommer en utbildad trimmare hit och ser över arbetet och gör större saker. Jag lägger också ut bilder för utbildade trimmare/hovslagare att titta på för att se att jag är på väg åt rätt håll med hovarna. Vildhästverkning. Nu det senaset har dte blivit varje/varannan vecka pga att jag har tagit ner trakterna en del, men itne vill ta för mycket på en gång. Också väldigt noga att hålla väggarna i nivå med sulan för att få bort utlytningarna. När utflytningarna försvunnit och trakterna kommit ner till bra höjd (och vi kommer ut och gå mer och slita mer på hovarna) så komemr det bli betydligt mer sällan.

Vildhästverkning.

Hela livet (drygt 4 år). Det absolut bästa för de flesta hästar.

Dom körs, tömkörs, rids m.m. På Grus, asfalt, gräs, på alla möjliga underlag.

Shetlandsponnyer

Helt barfota.
Nej, allt barfota.
Dom verkas var åttonde vecka av en utbildad hovslagare
Dom har inte varit skodda när vi haft dom, men dom verkar inte lika mkt som dom skulle vid skoning. Dom får ha kvar lite extra att slita på.
Dom funkar bra att vara barfota och har varit drt väldit länge. Ev, ska en skos och det är pga körtävlingar på gräs och så.

Grus, asfalt och skogsstigar nästan varenda dag ca ½-2 timmar

Varmblodig travare

Joggingskor vid ömhet, i början en hel del men numera inte alls på flera månader.

Nope

Numera verkar jag själv enligt vildhästverkningen som bla HannaZ nämnt. Jag har genom "Trial and Error" kommit fram till att jag (*hädelse*) gör jobbet bättre än de få hovslagare vi har kvar i regionen. (Dvs, jag har testat flera hovslagare)

Se HannaZs förklaring, väldigt bra sådan (som vanligt :bow:)

Det är det absolut bästa för hästens hälsa! Ironia har nu varit barfota i ca 8-9 månader. Skoddes av innan snön kom ifjol

1. Som en normal fyraåring (antar jag) och hon rids på alla underlag (hon går under ryttare 2-4 dgr/vecka beroende på vad jag ska träna och hur mkt jag orkar tömköra). Dvs, ridbana, skog, grus, asfalt osv.
2. Connemara.
3. Helt barfota. Ev kanske broddade easyboots i vinter.
4. Nix, inga skor.
5. De verkas vid behov och det varierar från som längst med tre månaders mellanrum till två veckors mellanrum. Av hovis, jag kan fila till flisor och sånt själv.
6. Vanlig verkning á la hovslagarskolan i Skara.
7. Hon har alltid varit barfota och kommer att gå barfota tills det inte fungerar längre. Varför sko när man inte behöver?

Var inne hemsidan. Där låter det som om det är så lätt att verka sin häst själv. Men är inte väldigt lätt att göra fel och orsaka hästen mycket skador?

Har länge varit intressead av barfota ridning. Såg att du precis som jag har islandshäst och visst är det så att vi inte får tävla utan skor :confused:

Visst förstår jag att det inte bara är att börja verka sin häst. Det jag menade var att hemsidan får det att låta så? :p

nu på betet är hon barfota runt om och rids ca 3-4 ggr i veckan, på gräs, asfalt, grus och i skogen. resten av året är hon barfota bak, då rids hon 6-7 dagar i veckan på alla underlag.

vbltravare

helt barfota just nu.

ja på vintern, och ska ev skos fram till hösten.

hovslagaren verkar ca var åttonde vecka, det är olika.

verkas normalt

har varit barfota bak sen april, och fram sen 1 juni. hovarna mår mkt bättre, hovväggen går inte sönder och hovarna blir jättefina :)

Om hästen har bra hovar och inga speciella problem tycker jag inte att det är särskilt svårt att verka själv, om man bara använder sunt förnuft och lyssnar på hästen. Jag tar bara lite i taget så omställningarna inte blir så stora att senor osv tar stryk och man inte riskerar att skada själva hoven. Sedan fixar naturen verkningen ganska bra själv om man rider på varierande underlag :love: och man kan nästan SE hur hovbenet höjs och hoven skålas ur! Det går jättefort (för oss) och han är nästan inte öm alls!
Och vilka gångarter han har fått när han fått normala (vildhäst) trakter! :love: Vilken TÖLT :love: :bump:

Och nej, vi får ännu inte tävla barfota med våra islänningar, men i år har de just hovbeslag som tema när de går igenom reglerna, och det lutar åt att det kommer att bli godkänt med välskötta barfotafötter! :bump:

*lånar knapp*
Vi drog av dojjorna på min travarkille i våras för att ge fötterna en paus, haft mycket problem med tappskor osv. Men jag är lite inne på distansridning och hoppning, hur tror ni det kommer att funka om jag vill fortsätta ha honom barfota nu? Han är inte speciellt ömfotad på något underlag, lite snubblig på grusväg med mycket grus bara.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka