Frågor om att köpa valp...

R

Rio

Hej!
Vi har bestämt oss för att köpa hund, och antagligen blir det till sommaren, då det är lättast med valp då.
Det blir Finsk lapphund, en ras som jag tror vi kommer att uppskatta mycket.
När vi ska börja prata med kennlar så kom jag på, vad frågar dom om?
Ni som har köpt valp, vad har dom frågat efter?
Är det någon som föder upp själv kanske ni kan berätta vad ni brukar undra över och så.

Ska man kontakta SKK innan också?

Det finns ju en massa praktiskt att ordna med, så jag är väldigt tacksam för lite hjälp.

Hur gör ni när ni köper valp alltså, ska man fixa med försäkring innan? Brukar man få med koppel?
Vad behöver man för mer utrustning än matskålar, borstar och sånt...?

/Sanna

Sv: Frågor om att köpa valp...

Det är helt individuellt vad dom frågar efter,det handlar oxå mycket om vad för kennel du köper ifrån,hur mån dom är om valpköparen,valpen och hundrasen.

När jag köpte min schäfer frågade dom vad jag har haft för hund tidigare,om jag kände någon som hade schäfer och vad jag förväntade mig av hunden...svaren skall du inte tänka för mycket på,var ärlig bara...en ordentlig uppfödare väljer valp åt dig för det är ju trots allt dom som känner valparna,och är ärlig om dom inte tycker du lämpar dig för just den rasen(ta inte illa upp om så är fallet,det är bara av omtanke tänk på det!)

Jag fick inte med mig annat än pappren och en liten påse med foder,och det tror jag inte är ovanligt,så har du inga grejor innan så är det dags för inköp.
Vad du behöver till att börja med är ett mjukt valphalsband och ett koppel och det skall dom vänja sig tidigt med att ha,men ett råd är att ha dom lös så mycket som möjligt medans den är valp så att den vänjer sig.
Sen behöver du två skålar,förslagsvis i rostfritt i en ställning och en bricka lr bordtablett under.
Sen behöver du en fäll lr bädd av något slag(även om du planerat att ha den i sängen),och nåra mjuka leksaker,en nalle(som inte går att bita sönder i första taget och små grejor som kan lossna),en boll och en pipleksak.
Ett annat råd är att dagarna innan du hämtar valpen sova med en filt så att valpen känner lukten från dig,ha sedan filten hos valpen första dagarna,den blir då tryggare med dig.Och ha ingen parfym lr deodorant på dig när du hämtar valpen...

Försäkring kan du mycket väl fixa så att den gäller redan från första dagen du hämtar valpen,men troligtvis har uppfödaren en valp som gäller nu.försäkringen går även att fixa i första hand.

Nu kommer jag inte på nå mer, men det är det något så är det bara att fråga!

Det är ett samtal du kommer att ha med de uppfödare du ringer, så bekymra dig inte så mycket om vad han/hon frågar. Svara ärligt på de frågor som ställs så har du bäst chans att få en hund som passar just dig. Den enda fråga som är verkligen gemensam för alla raser är hur länge den förväntas vara ensam som vuxen och hur du tänkt lösa passningen fram till att hunden klarar av att vara ensam lite längre stunder.

Det smidigaste vad det gäller försäkring är att ta samma bolag som valpen är valpkullsförsäkrad i. Fråga din uppfödare vad som följer med vid köpet och vad du behöver köpa på en gång. Många uppfödare skickar med "snuttefilt" och enklare koppel.

När du har hittat en bra uppfödare per telefon kan du försäkra dig om att känslan är rätt genom att utnyttja hunddatabasen igen. (Du har naturligtvis redan använt den för att se de fakta som finns om föräldrarna till valpkullen innan du ringt runt till uppfödarna) Om uppfödaren har haft valpkullar tidigare så finns det säkert ägare till valpar som har namn och telefonnr där. Välj ut 3 st och ring. Ställ frågor om deras hund och om uppfödaren. Blev det som de hade tänkt sig? Om inte - varför?

Tackar så mycket för era svar.
Känner mig lite klokare nu faktiskt:)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30