Frågor från en total novis

Zewz

Trådstartare
Nu kommer många frågor på en gång, jag är nybörjade på det här!

Jag har sedan tio år tillbaka ett fantastiskt ponny-sto, korsning arab/halvblod.
Jag har länge funderat på att låta betäcka henne, men då vi inte hittat den lilla gård vi letat efter länge har jag låtit bli.
Nu, när hästen precis fyllt 18 ser det ut att kanske, kanske kunna lösa sig med en liten hästgård. Naturligtvis får jag tokbråttom och börjar fundera på en avkomma efter min pärla.
Veterinären tittade lite ytligt på henne förra veckan i samband med vaccination, och tyckte hästen såg frisk och pigg ut, och egentligen finns det väl inget som hindrar att vi försöker. Tar det sig så gör det. Naturligtvis blir dock riskerna större.
Men nu till frågan. Kusen är utan pass. Registrerad som svensk ridponny, men något pass har jag aldrig ordnat åt henne (nu blir jag väl strypt..?).
Ställer det till problem?
Jag skulle gärna låta betäcka henne med ett litet halvblod. Inga speciella krav. Trevligt psyke och vettigt steg. Vart letar man? Gillar hingstägare alls att man kommer dragandes med en korsningsponny till deras stiliga herrar? :angel:

Överlag, hur går man tillväga..?

abbe.jpg

Sv: Frågor från en total novis

Hingstägarna har inga direkta krav på stona, utan det är mer alla är välkomna stuket.
Vet faktiskt inte om någon som nekar ej renrasiga, däremot så ges det på vissa hingstar rabatter till ponnyston.

Passet behöver du inte för att betäcka, men vill du regga ungen med stam på mammas sida (om den är känd) så måste du ordna fram den, hur du gör det får du fråga ditt förbund. Annars kommer det stå pappas stam och ditt stos namn och sedan okänd. Avkomman kommer reggas på gråa papper i ASVH.

Fast om din nu är en arab-halvblod korsning så är den ju egentligen ett rasrent halvblod eftersom arab är godkänt, det är ju mer att den råkat hamna på ponnymått.
Är det modern som är arab och fadern är godkänd hbl så kanske den tom är berättigad till gröna papper.. Om du har flax.

Rent praktiskt så väljer du hingst och sedan åker du antingen till en seminstation för att seminera med vald hingst eller åker till själva hingsten om du ska betäcka naturligt..

Om de tär en halvblodshingst du är ute efter så kan du hitta alla som löst licens och är klara att använda i avel i år här: http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Där står var hingsten finns hur den betäcker (naturligt eller via semin) vad den kostar och hur man får kontakt med ägaren. Ofta finns också någon länk till hemsida.

Tack för bra och snabbt svar!

Hennes pappa är renrasig arab, Zadir ox. Honom har jag ordentlig stam på. Hennes mamma Balett, är efter Dragon 465, u Ballerina. Längre bak är lite luddigt dock.

Egentligen är det väl inget krav att det är just halvblod, men det kändes mest naturligt då hon redan har det i sig. Skulle gärna få fram en liten dressyr-avkomma, då pållan visat kapacitet i dressyr. Men någon nätt liten sak vore trevligt.

Har hittat ett stuteri faktistk precis i närheten där man kan få träffa både Chess 880, och Last Liberty 988 (som iofs är oldenburgare, men himla stilig). Snygga killar båda två, verkar väldigt allround. Ska höra mig för där!

Båda hingstarna du nämner är hopphingstar, dock bra sådanna me ntyvärr underskattade.
Zadir vet jag inget om mer än att han nog inte varit godkänd för avel i aSVH så gröna papper är hon inte berättigad till.

Sökte på blup och fann inget sto som heter Balett och är efter Dragon. inte heller nåt som börjar på Bal och har Dragon som mor eller morfar. Är du säker på stammen?
Hittar 3 Ballerinor som har varsin Balett dotter, ingen efter Dragon utan de är Abbé, Hartung resp. Bourbon, de två första skulle kunna tänkas passa som mor då den sista är född 1998.

hittade ett sto som heter Zesima e: Zadir ox som är u: Liza.
Zesima är född 1991 som din borde vara, det råkar inte vara din?

Tyvärr står ingen stam på Liza men om man söker på henne så står det att hon är e: San Michele xx och u: Chlerelave dessa hästar hittar jag dock inget om..

Tycker för övrigt att du tänker helt rätt i att fortsätta avla med de raser som redan finns i henne, halvblod känns ju då mest naturlig om du vill ha en mer dressyr inriktad avkomma.
Även om Last Liberty inte är ett svenskt halvblod stam mässigt så blir fortfarande avkomman ett SWB till ras. :)

Senast ändrad:

KL
Men halvblodshingstar på naturlig betäckning har väl ändå krav på vilka ston dem tar emot? Där gäller väl i första hand halvblod och sådana med full stam? Det fick jag höra för si sådär 3 år sedan iaf, kan naturligtvis ha misuppfattat.

Det tror jag inte, kan inte vara många hingsthållare isf, jag vet folk som både betäckt ponnyston, travarston och allsköns blandningar med och utan stam med godkända halvblodshingstar utan problem.

Jag tror ingen hingsthållare nekar ston, de tjänar ju pengar..
En naturligt betäckande hingst får sällan mycket ston och då är alla ston ett välkommet tillskott i kassan.
Det kostar ju att dels ha hingsten och sen 5000kr att lösa licensen + allt jobb. Jag tror ingen nekar ston av den anledningen trots att många säkert skulle vilja neka en del ston men de har helt helt inte råd att göra det.

De uppgifter jag har är från hennes registreringsbevis (samt hennes uppfödare som bekräftat dessa). Hästen heter Zabina, född 1991 som du gissade :)

Zadir är e Zareef, u Cantata.

Jag har inga direkta drömmar om att tävla, kanske, vill mest ha en sund och trevlig avkomma. Hästen min har ett sådant galet mysigt psyke så det vore synd att inte föra det vidare. Det vore alltså helt för privat bruk.

Hur funkar det om jag skulle ta med mig hästen till hingsten, får man "ett försök" eller lämnar jag av stumpan där och låter henne roa sig en tid? :)

DU får höra med stationen hingsten står på om de har möjlighet att ta emot henne med uppstallning eller om du får åka fram och tillbaka med henne.
Vilket man väljer om bägge möjligheter finns är helt och hållet beroende av hur man själv har det. Vilka möjligheter man har att köra fram och tillbaka X antal gånger med stoet, hur hon är att lasta och vilken ekonomi man har.

Själv får jag t ex oftast lämna mina ston hos hingsten för mitt arbete tillåter inte att jag kör så många gånger som det normalt brukar krävas.

Konstig för mamman finns inte på blup :confused: nåja det har förekommit fel där förr..

Jag brukar lämna mina ston på stationen när brunsten börjar och hämta hem när de har brunstat färdigt, dels för att min station inte har möjlighethet att behålla stona tills dräktighets kontroll pga platsbrist samt att det kostar 150kr + moms att ha dem stående där... per dygn... Gratis bete hemma.. Ja, du förstår. ;)

Balett. f 1978. Så står det i reg. beviset, men uppfödaren har i något handskrivet brev stavat det Balette.
Hon skriver själv att de inte har några papper på henne, men "enligt vad vi fått fram är hon efter Dragon 465 - Kariba ox". Lite luddigt, alltså.

Får höra mig för på närliggande stationer hur de brukar göra. Den som jag tänkte på först ligger såpass bra till att dit kan jag rida hästen. Kanske inte flera gånger i veckan, men ändå. 1,5 mil är ju en baggis :)
Hon blir gärna lite nervös av transport så det är väl bäst att undvika antar jag.

Vi får veta mer ang gården vi vill ha i nästa vecka, och om jag tolkat pållan rätt blir det jäkligt bråttom att få iväg henne i så fall ;)

Hennes ponny har inget pass. Det är inte därför hon inte finns med på blup.se då?

Att stoet inte finns med fattar jag också det är mamman jag menar som jag också skrivit i mitt inlägg. Modern ska ju enligt uppgift vara rent halvblod och borde då finnas på blup. Men som sagt den stämmer inte till 100%

Det finns bara en häst som är e: Dragon ue: Kariba ox och det är detta stoet; http://www.blup.se/sv-SE/horses/187745-isabella

Modern till min ponny är inte rent halvblod, jag kanske var otydlig där. Eller det var kanske någon annan du menade? :) (Många ston blir det.. :rofl: )
Modern ska enligt uppgift vara halvblod/arab; Dragon - Kariba ox.

Min ponny ska ha en halvsyster som heter Isabelle, sammanträffande. Hon är efter Wagram ox (u Balett.)

Invecklat det här, vilken djungel :rofl:

Senast ändrad:

fast arab räknas ju som godkänd ras i asvh.

Dvs att arab/halvblod = halvblod.

Kan du bevisa stammen så bör väl avkomman få vita papper (om du betäcker med godkänd hingst) mot annars grå papper.

Senast ändrad:

Aha..

Men om nu två generationer finns komplett i hennes reg.bevis och jag skaffar fram ett pass åt henne borde det väl vara bevis nog?
Personligen spelar det ju mig ingen roll vad för papper det blir, men i framtiden kanske det är intressantare...

Men om man nu hittar en station, kan de få fram sperma varifrån som helst eller är det bökigt värre? (Jag kan absolut ingenting, som ni märker).
I så fall blir ju utbudet enormt och beslutet tusen gånger svårare! :rofl:

Nu har jag läst på massa om spermatransporter och spermakvalitet och motila och miljoner och miljarder :rofl:
Vilken jäkla tur att man är människa, säger jag bara. Så mycket enklare :angel:

fast arab räknas ju som godkänd ras i asvh.

Dvs att arab/halvblod = halvblod.

Kan du bevisa stammen så bör väl avkomman få vita papper (om du betäcker med godkänd hingst) mot annars grå papper.

Det stämmer, det bör blir raskod 04, vita papper Grundstambok II. Men det förutsätter, som du skriver, att stammen är verifierbar.

Modern till min ponny är inte rent halvblod, jag kanske var otydlig där. Eller det var kanske någon annan du menade? :) (Många ston blir det.. :rofl: )
Modern ska enligt uppgift vara halvblod/arab; Dragon - Kariba ox.

Min ponny ska ha en halvsyster som heter Isabelle, sammanträffande. Hon är efter Wagram ox (u Balett.)

Invecklat det här, vilken djungel :rofl:

Men om modern är e: Dragon ue; Kariba ox så är hon ett rent halvblod. Arab sto + halvblodshingst = gröna papper (huvudregister) (samma som att anglosto och eng. fullblodssto ger gröna papper ihop med halvblodshingst)
Dock finns inget sådant sto i blup-databasen med namn och ålder som överensstämmer med ditt stos mamma. Så nåt stämmer inte, antingen inte uppfödarens uppgifter eller databasen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?