Frågor från en total novis

Sv: Frågor från en total novis

vad gäller station så åker du till vilken som helst och de beställer sedan sperma till ditt sto från vilket station som helst i Sverige.

Vill du ha sperma från utlänsk hingst så är kravet att den ska stå på EU-station (lite andra regler när det skickas utomlands, prover och sådant) är det redan någon om importerar på hingsten så ordnar de med importtillstånd och beställning annars får man ordna sådant själv vilket kan var lite bökigt.

Jag kommer själv ta in på en tysk hingst som ingen tagit in på tidigare så jag har fått lösa spermaimport tillstånd och lite sådant. Lite bök att ordna med så innan man är insatt i hur grunderna funkar så skulle jag rekomendera att ta hjälp av någon alt. ta en hingst som redan någon annan tar in på...

Åh herregud... Då finns det ju en miljard kusar att välja bland...
Sitter och klickar runt bland halvblodshingstar, hur ska man veta vad man ska ha?

Bestämd dig för vad du vill ha för egenskaper hos avkomman, både sådant ditt sto har och sådant hon saknar, sen letar du upp en hingst som både har det som ditt sto har och har det som ditt sto inte har.

Vill du ha upp storleken så ska du välja en hingst som lämnar stort tex. Eftersom hon dessutom är till åren skulle jag välja en hingst med bra fertilitet. Har du en budget så kan du plocka bort de dyraste hingstarna osv...

tänk på allt, gångarer, temperment, benställ etc sen får du sålla.

Hittar du någon intressant hingst så slå en sökning på den här på avelsidan så kommer det säkert upp ett antal trådar/inlägg om den så du kan se vad den lämnar och vad andra tycker om den, inte lätt när man är ny på det!!

Det är inte lätt ;)

Oh jisses...

Någon extremt stor häst vill jag inte ha. Tar den sig över ponnymåttet är jag nöjd :rofl:
Jag vill ju bara ha en lite större kopia av min egen kuse :) http://hobbe.nu/abbe/bild.htm Något förslag? :)

Nu har jag pumpat er på info nog för idag. Tack snälla för alla bra svar!

Någon som har något tips på någon superfertil hingst med bra gångarter, gärna lite dressyr-talang, som inte lämnar allt för stora avkommor? Föredrar lite komptakta, högresta hästar. (Självklart vill jag ha upp en eventuell avkomma lite högre än stoets 146, och en avkomma kanske hamnar nånstans mitt i mellan..?)
Jag har stirrat mig totalt koko på siffror om procent dräktighet, poäng på gångarter osv, börjar så smått ge upp. Ole dole doff, liksom. Ekonomi spelar egentligen inte så stor roll, men sållar man undan de allra dyraste vore det kanske bra.

Ska ringa veterinären imorgon som har hand om samin-stationen och höra om hon kan tänka sig att undersöka pållen, och höra om allt jag måste kolla upp... :angel:

Synd att inte Pablo finns kvar i Sverige , annars verkar han ha passat. Och han rekommenderades till problemston pga bra sperma.

Men det borde väl finnas fler. Visst har/(hade?) Quite Easy bra simmare?

Rie
som har Pabloavkomma vilken tillverkades av överbliven dos (från fredagstömnngen och som seminerades tisdag) med 10 % motilitet om jag minns rätt.(Så kan det bli när märren resorberar och hingsthållaren inte kan tömma hingsten dagen man ringer och ägget är väldigt moget...men det gick ju ändå...)

Hejsan!

Jag förstår att det är enormt svårt att bestämma sig för vilken hingst man ska ha.
Vill du ha pass till din häst så rekomenderar jag dig att DNA testa henne så bör man ju kunna få fram någonting iallafall. Det är inte så att hennes mamma fortfarande lever väl? FÖr isåfall hade man ju kunnat ta DNA från henne och skicka med. Då bör du kunna få ett pass till henne.(kan ju inte säga vilken färg det blir) men så blir avkomman registrerad iallafall.

Bocelli, Belamour, Figaro R.. Några tips iallafall

Figaro föll mig faktiskt på läppen. Stilig kille. Ser ut att komplettera min köttbulle rätt bra.
"Min" veterinär var iväg på akut-resa idag så henne fick jag inte tag i, ska försöka imorgon igen. Börjar bli riktigt sugen på det här...

Tack alla som hjälper mig med mina frågor! :o

Ja Figaro R är grymt snygg ;) Men ändå så väntar vi föl efter Bocelli om ca 8 dagar.. hmm.. märkligt det där :)

Knapplån.

Är det någon skillnad på chansen för dräktighet om man jämför direktsemin och transporterad sperma?

Jaså, det hade jag missat.
Joooo....står han fortfarande i Frankrike? Det hade jag glömt bort.

AI är högre dräktighet än TAI men i mina ögon är skillnaden ofta marginell.

Jag hade nog provat på TAI först om det verkligen är en hingst man vill ha och sedan ta en reserv på AI sen om det inte funkat.
Men klart, du har ett äldre sto så alla bäckar små..
Jag hade iaf valt en hingst med god dräktighet, enklast där är att du frågar stationen vilka de tycker har bäst sperma i år (det varierar från år till år...) och se om det är någon där du gillar..

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?