Frågor från en som inget kan...

malinsky

Trådstartare
Hej igen! :bump:

Jag funderar vidare på den ev betäckningen av min foderhäst. Hon är AB premierad pga placeringar i LA, vad menas med det?

Dessutom så funderar jag så här, hon är av "gammal" ridhästmodell, men hennes ridbarhet (som jag nu vet vad det är ;) ) kan inte bli bättre! Så den hingst jag skulle vilja hitta är en som nedärver samma goda ridbarhet, bra gångarter och högställd, lättare häst. Dessutom blir hon rätt laddad vid arbete, det är ju så kuuuuul :devil: att jobba och rätt så "skarp" så bra psyke är viktigt.

En fråga om psyke (?), vid arbete så blir hon mer och mer laddad, hon älskar att jobba och hon går bara bättre och bättre, (det gäller att titta på klockan, tiden försvinner lixom :-)) Igår tränade vi avbrott från galopp till skritt med hjälp av sitsen och ökningar i trav galopp, och tillslut så kände jag hur hästen bara darrade under mig och jag satt som på ett krutpaket. Bara jag tog lite i henne så började hon trampa och var helt "på". Jag la då av och började skritta på lång tygel, kände att det fick vara nog för den gången. Jag har nog inte kunskap att ta hand om all den energin. Hon gör dock aldrig ngr dumheter... Med det sättet, bör jag hitta en lugnare hingst, eller bör jag leta efter en liknande? ?ag är van med ridskolelunkandes hästar så detta är superkul, men om jag hittar en hingst som är lika, får jag en bebbe som blir som en krutdunk tro? Hur ska jag "tänka" i mitt val av hingst när hon är på dette viset...? :bump:

Har läst om Akribori och han verkar ju kanon, men finns det flera som skulle kunna passa? Vill dock inte ha en skimmel.. :crazy: gillar bruna/svarta och fuxar bäst.

Sv: Frågor från en som inget kan...

hanna_shetland skrev:
Att hon tack vare sina tävlingsresultat fick AB direkt istället för B.

Får mamman B direkt bara "sådär" eller är det ngr kriterier för det? Som du märker kan jag löjligt lite om detta :confused:

Saxat från ASVH:
Ett sto som fått föl kan stambokföras. Detta sker oftast i samband med premiering eller fölbesiktning. Stoet bedöms exteriört och i gångarter och får därefter en avelsvärdebokstav, vanligtvis B. Har stoet diplom vid treårstest eller tillräckligt höga egna tävlingsmeriter erhåller det avelsvärdebokstaven AB. När stoet sedan fått flera avkommor med tävlingsmeriter kan det höja sin avelsvärdebokstav ytterligare.

Mer info finns på www.asvh.se under knappen Avelsvärdering. :) Där finns också Storeglementet utlagt.

att välja hingst är kul o svårt!!

Det finns lite olika filosofier, men jag resonerar såhär:
Man ska inte betäcka ett sto om man inte kan tänka "precis sådana häst hästar vill jag göra fler av". Mamman är nämligen så oerhört viktig och det kommer - som jag upplever det - MER från mamma än från pappa.

Och sedan ska man ta och bena ut vad man har för sto. Ta alla hennes goda sidor och förstärk dem! Har hon bra ridbarhet och bra galopp - välj då en hingst som har detta han med. Och se till att hingsten saknar det som du inte vill ha hos avkomman.

Ofta sitter stoägare och tänker att mitt sto har lång rygg - alltså måste jag ta en hingst med kort rygg. Hon är lite het och då måste jag ha en kolugn hingst osv osv.
Nä, förstärk det positiva istället! Då vet du bättre vad du får.

Har du desssutom ett sto med lite gammal svensk stam o typ så tänk nytt och ungt. Det kommer helt säkert en massa kul typer på näsa års bruksprov i februari. Vänta med att bestämma tills dess.

Pippi

pippi_1 skrev:
att välja hingst är kul o svårt!!

Det finns lite olika filosofier, men jag resonerar såhär:
Man ska inte betäcka ett sto om man inte kan tänka "precis sådana häst hästar vill jag göra fler av". Mamman är nämligen så oerhört viktig och det kommer - som jag upplever det - MER från mamma än från pappa.

Och sedan ska man ta och bena ut vad man har för sto. Ta alla hennes goda sidor och förstärk dem! Har hon bra ridbarhet och bra galopp - välj då en hingst som har detta han med. Och se till att hingsten saknar det som du inte vill ha hos avkomman.

Ofta sitter stoägare och tänker att mitt sto har lång rygg - alltså måste jag ta en hingst med kort rygg. Hon är lite het och då måste jag ha en kolugn hingst osv osv.
Nä, förstärk det positiva istället! Då vet du bättre vad du får.

Har du desssutom ett sto med lite gammal svensk stam o typ så tänk nytt och ungt. Det kommer helt säkert en massa kul typer på näsa års bruksprov i februari. Vänta med att bestämma tills dess.

Pippi

Då är det perfekt dårå ;-) för jag vill ha en precis som henne! Men iom att hon blir ganska het och laddad och vill inte ha MER av det, utan det är lixom lagomt det som är.. hur bör då hingsten vara...? Hur skulle du ha gjort? Det enda jag skulle önska är att hon var mer högrest.. annars kan jag lägga karbonpapper på detta kanon-sto. Så samma ridbarhet och härliga gångarter och action. :love:

Jag KAN ju dessutom inget om några hingstar.
Bör jag skaffa hingstkalendern, kommer den att hjälpa mig? står där vad den oftast nedärver?

Om jag var du skulle jag absolut köpa Hingstkatalogen - den drägglar man över i många timmar! :D

Massa info om avkommor och annat. Tänk bara på att den kursiva texten är skrivet av ägare/hingsthållare så det kan vara lite "reklam-aktigt".

Jag skulle inte välja en ung och oprövad hingst till ett oprövat sto! Om jag vore du skulle jag köpa en hingstkatalog och gå igenom den noga och titta vilka äldre hingstar som förvärvt sig väl.

Görel skrev:
Jag skulle inte välja en ung och oprövad hingst till ett oprövat sto! Om jag vore du skulle jag köpa en hingstkatalog och gå igenom den noga och titta vilka äldre hingstar som förvärvt sig väl.

Njaha.. Om du nu skulle hitta en hingst till denna donna med stam enl ovan, vilka skulle du välja mellan? (jag tror iofs att du kanske inte skulle använda min dam som avelssto, vad vet jag ;-))
Säkert jättesvårt, men kan du ge ngr förslag så jag kommer "in på banan".

Hon är dessutom ganska stor 169. Vill ha en stor häst, dock ingen närmare 180. (dyrt med långa stegar..)

Förslag på äldre beprövade och nya fräscha? Jisses, jag kan ju inte gå igenom hela katalogen och inte kunna ett dyft.. hjälp mig på traven lite snälla... Pliiiiis!?!?! Risken är ju att jag hittar sisådär en 150 hingstar och står där lika förvirrad och okunnig som nu.. Jag är ju inne lite på Londonderry, han känns bra "i maggen" men som jag sagt (skrivit) flera gånger, jag är helt okunnig i ämnet.. (men vill LÄRA!!)

Londonderry är nog inget dumt val. Är det en dressyravkomma du vill ha? Det är ju lite svårt att åka och titta på Londonderry (som jag skrev om förut), visserligen har han lämnat flera godkända hingstar men han är fortfarande ganska ung och relativt obeprövad.

Bernstein? Briar? Chapman? Master? Nactus? Det är några jag kommer på just nu.

Sen är det ju den personliga smaken som måste avgöra, vem du tror passar ditt sto bäst. :) Men jag vet att det är svårt att bestämma sig, jag brukar hinna ångra mig 100 gånger innan jag bestämmer hingst - numer har jag egen hingst så det valet är lätt. ;)

Fullblod?

Eighty Eight Keys xx?

Tänk på att Lambert hade samma mamma som Napoleon, bl a pappa till Nactus och Bernstein, så du kanske inte ska ta en hingst med Napoleon för nära i stammen.

Åh, vad härligt med hjälp! Tackar :bow:

Jo, det är en dressyravkomma jag vill ha.. rida högre skolorna för hemmabruk då jag har lite svårt med tävlingsnerverna.. :( rider för tränare gör jag dock gärna. Hoppa kan jag göra ngn gång ibland bara för kul. Kanske jag får pli på nervositeten om ngr år så kanske jag kan ta mig ut ändå :banana:

Jag inser att detta är jättesvårt! Det gäller att studera stamtavlor!! Fullblod vet jag inte om jag vågar ge mig på då stoet är rätt het och laddad redan som det är.. :angel: eller är det en förutfattad mening av mig att tro att fullbloden är mer heta än varmblod??

Briar har jag tittat på, men ngn skrev tidigare att då blir det en del linjeavel på Gaspari.. vet ej om det är bra eller dåligt.

Hur ser tidigare avkomma ut och vad har det blivit av den/dem? Eftersom hon är AB-premierad så har hon ju haft minst ett föl tidigare.
Det finns många hingstar av lättare modell och en sådan ska du absolut välja om du vill ha chans att "lätta" upp din blivande fölunge.
När det gäller temperamentet så är de flesta "moderna" hästar ganska laddade, tycker jag iallafall. Så om märren är ganska het så skulle jag inte välja ett rent fullblod.
Har inga konkreta förslag att komma med utan att ha sett stoet.

Linjeavel är ju aldrig fel... Eller inte oftast i alla fall.

Malinsky - har du inga foton att visa på stoet?

Självklart. Tyvärr hittar jag bara ett ställe på webben som funkar där det finns en bild på henne.

Hon har ett föl sedan tidigare med New Balance.. kan han vara drygt 1 tro?

I alla fall så gå in på
HTML:
http://nya.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=154530&gid=155613
och klicka på Early Love. Där lufsar hon i hagen.. vet inte om ni kan se så mycket.

Silvano eller TWilight, lite yngre dressyrförmågor

Enligt en kollegas dotter som jobbat på Bollerup är Eighty Eight Keys xx väldigt trevlig att hantera!

Enligt folk jag pratat med i galoppsvängen är hans avkommor mycket trevliga i temperamentet, snarare för lugna än för hetsiga.

Funderar lite själv på att använda honom till min lite nerviga Ceylon-dotter!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cewe
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix