Frågor! Dräktighetsbestämmelse.

E

ElinH

Imorgon hämtar jag hem shettisen från betäckning :)

Har dock ett problem, hon är "för liten" för ett ultraljud.
Har någon använt dräktighetstesterna man kan köpa på avelsto.se?
Är de lätta att använda? pålitliga?

Sv: Frågor! Dräktighetsbestämmelse.

Jag hade kisstest till Neffi.

Hon gick ju på rätt mkt butta och jag ville hålla koll på att fölet levde.

Och det fungerade bra, tog blodprov också.

Nu kan jag inte garantera att det visade rätt eftersom jag tog bort dem innan fölning men jag började testa runt 8 mån och det visade positivt i två månader till innan hon avlivades och hade inte kastat = fölet bör ha levt.

Det svåraraste är att pricka kissningen så det blir i bunke :p

Beklagar att du fick ta bort dem :(

Jag tänkte köpa blodprovet först och testa då det är från dygn 40 =)
Är så spänd på att få veta då hon förra året inte var dräktig och jag blev så besviken, då gjorde vet ett blodprov sent i "dräktigheten".
Hon var skendräktig, så jag var rätt säker på att hon var dräktig :S Så nu ska jag ha STENKOLL.

Tänkte senare använda mig att up en som du säger blir väl lite krångligt att pricka hinken ;)

Jag var arbetslös samtidigt som hon var dräktigt (inte planerat med det var ändå fiffigt) så jag kunde lägga så mkt tid i stallet att jag till slut lärde mig ungefär när hon brukade kissa (boxvila pga fång). När jag klurat ut det mönstret var det lätt :D Hade hon varit frisk och "promenadriden" så var det också lätt, för hon kissade alltid ute när man kom till en mosse och liknande :)

Imorgon hämtar jag hem shettisen från betäckning :)

Har dock ett problem, hon är "för liten" för ett ultraljud.
Har någon använt dräktighetstesterna man kan köpa på avelsto.se?
Är de lätta att använda? pålitliga?
Hur pytteliten är hon då?
Det är inte ovanligt att minishettisar ultraljudas, men visst, det krävs kvinnlig veterinär med smala armar...
Mina shettisston (97-104 cm) ultraljudades på klinik härom veckan utan större bekymmer.

Hon är 90...
Liten och väldigt nätt!

Testade förra året med kvinnlig vet och det gick inte alls, hon sa att det inte är någon ide att försöka igen.

Lite tråkigt då jag inte kan ta reda på att det inte är tvilligar =/

Är det någon som v et om det är möjligt att göra yttre ul senare i dräktigheten på häst??

Jodå det funkar att ul.a småhästar. Min ena am,mini är 62 cm och vi ultraljudar henne utan problem, men som sagt en veterinär med smala armar och små händer ;) Tar ultraljud på alla mina små , varav den största är runt 80 cm

Tesora

Ja jag vet att det går på små hästar.
Men de kan ju ändå vara "mindre" där armen ska in även om de inte är supersmå?
Din häst på 80 kan vara större än min på 90.
Som jag sagt har jag varit hos en kvinnlig vet med smala armar som avrått att försöka igen då hon kan göra skada om hon föröker få instrumentet längre in än vad hon fick.

Jag hade försökt hitta en annan veterinär (med ännu smalare armar) för en second opinion på huruvida det är dumt att ULa stoet eller inte.
Jag har inte testat hemmaproverna.

Tja annars är det väl bara att vänta och ta blodprov. Så vet du.

Jag tog blodprov på vår gamla skrutta nu i våras, slängde det på postens gula kl. 20.00 och vid lunch dagen efter så hade jag svaret mailat till mig. Dräktig med levande foster.

Gira

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka